Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2015

TV som datorskärm

Tänkte köpa denna som https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/28-37tum/philips-32pf... datorskärm.

Jag tänker bara på om upplösningen blir fuckad. Fast det är ju 1920*1080. Även om min dator hanterar att köra en sån stor skärm.

Mina specs : Intel i3-3225 3.30GHz
Cooler master GX Lite 500W
XFX Radeon HD7750 1GB
MSI B75MA-P45, Socket
Corsair XMs3 1600MHz 4GB
WD Desktop blue 500GB SATA 3.0

Just nu har jag en Samsung S24D340 24¨. Har runt 200 fps ingame i cs go. Tycker att det inte borde bli så stor skillnad.

Det står även att denna tv har ''200 Hz Perfect Motion Rate''. Vad menas med det? Det är inte att det är uppdateringsfrekvensen såg jag.

Jag vill även veta om det går att lira cs på den och vad det är för ms på den.

//Adam.

Ytligare frågor.
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Adamskii13:

Tänkte köpa denna som https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/28-37tum/philips-32pf... datorskärm.

Jag tänker bara på om upplösningen blir fuckad. Fast det är ju 1920*1080. Även om min dator hanterar att köra en sån stor skärm.

Mina specs : Intel i3-3225 3.30GHz
Cooler master GX Lite 500W
XFX Radeon HD7750 1GB
MSI B75MA-P45, Socket
Corsair XMs3 1600MHz 4GB
WD Desktop blue 500GB SATA 3.0

Just nu har jag en Samsung S24D340 24¨. Har runt 200 fps ingame i cs go. Tycker att det inte borde bli så stor skillnad.

Det står även att denna tv har ''200 Hz Perfect Motion Rate''. Vad menas med det? Det är inte att det är uppdateringsfrekvensen såg jag.

//Adam.

Vad är det som ska bli dåligt med upplösningen? Det är samma upplösning som du har på den mindre skärmen? Visst kan det bli sämre bild, men det beror ju på hur långt från skärmen du sitter. Skärmens storlek avgör inte hur tungdriven den är, utan det är upplösningen som avgör det.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2011

@Adamskii13:

klart det går att spela på den med
jag spelar på en 47" tv från LG och är Global

Upplösningen är den samma men varje pixel blir större för dig (lär du knappast se i CS)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Tror inte det kommer bli något problem med upplösningen men skulle inte rekommendera att köpa en TV skärm för spel, särskilt inte CS:GO. Perfect motion rate är samma sak som screen interpolation vilket inte betyder att TV har en refresh rate på 200Hz utan att den genererar frames(?). Kollade på prisjakt där det stod att TVn har en refresh rate på 50Hz - inte optimalt för CSGO.

Response time på den verkar inte gå att hitta men man kan ju endast anta att den inte är super bra då det inte är prioriterat för en TV.

Varför vill du köpa en TV istället för en dator skärm?

[R7 1700@3.7GHz] - [XFX RX 480] - [Jonsbo VR2]
[Poker 3 white] - [ATH-M50x] - [LG 29UM65]
[--------------------------------[Ha en bra dag!]--------------------------------]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015

Orkar inte skriva ett långt svar, så du får nöjet att kika på den här videon istället för första gången! Massa kul! Videon som svarar på allt

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av joel.wedberg:

@Adamskii13:

klart det går att spela på den med
jag spelar på en 47" tv från LG och är Global

Upplösningen är den samma men varje pixel blir större för dig (lär du knappast se i CS)

kör du CS GO på en 47" skärm??

Inte för att säga att det är dåligt men själv är jag också global och körde på en 32" skärm under några veckor när min skärm var paj.
det var ett helvete, körde max nått game om dagen för att det var så jobbigt.

Tvn var rätt bra med 60Hz och bra bild. Satt nästan 1 meter från skärmen.

inget som jag rekomenderar, att spela cs på en större skärm än 27"

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Några av de vanliga tumreglerna runt TV som skärm:

• Räkna med max 60 Hz insignal som mest. En del apparater klarar 1920x1080 vid 120 Hz men det är utanför spec, måste testas modell för modell och något som måste lösas via en Custom Resolution.

• "50 Hz"-benämningen är en kategorisering för en enkel budgetapparat med en enklare panel som saknar förmåga att uppdateras i högre frekvenser än 60 Hz. Japp. 60 Hz. Alla moderna (sedan ca 10 år) TV-apparater klarar 60 Hz-insignal - de måste klara det - trots att de kallas för "50 Hz"

• "200 Hz super duper motion"-blah-blah är kartongsiffror, hittepå och snömos för marknadsföringen. Det finns ingen kvalitetsfaktor här och framför allt, inget möjlighet att köra 200 Hz (eller vad det nu är) som insignal.

• Det vanligaste bekymret för koordinationskrävande spel är hög latens, input lag. Detta varierar kraftigt mellan olika apparater, vanligtvis 25 – 80 ms. Men även de som har ett Game Mode kan fortfarande ha hög latens, 80 ms eller mer.

Ingen aning om Samsung S24D34 och dess Display lag, men det bör vara lågt jämfört med en TV. Där finns det risk att du upplever en försämring eller stör dig så mycket att du inte längre kan spela spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2015

@joel.wedberg: Hur långt sitter du ifrån den då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2015

@Ryckarn34: Ja även hört andra säga det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2011

@Adamskii13:

cirka 1,2m

Så räknar man med ratio jämfört ifall du kollar på några av proffsen när de lirar sina sända matcher så kan de sitta 30-40cm ifrån skärmen så jag har nog inte större än dem direkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2015

@joel.wedberg: Aha ok, kan du länka din tv? Du har även 50 hz på den va?