Permalänk

RealTemp

Tja!

Har precis byggt ihop min nya gamingburk och funderar lite över mina temperaturer.

Har en i5 6600k som är klockad till 4,5Ghz på 1.365v.

har en vattenkylare som verkar fungera bra. Har placerat den som utsug i chassi . Har placerat chassits standardfläktar till fronten som insug (2st).

När jag kör ett CPU krävande spel (t.ex guild wars 2) får jag med moderkortets program ''MSI Command Center'' en temperatur på ca 55-56 grader i värsta fall.

Men när jag har kört samma spel med RealTemp får jag en max peak temp på 70 grader?!

Kan MSI program vara helt off eller är det realtemp som spökar?

Funderar på att slänga in 3st fläktar i fronten och ersätta de standard fläktarna. Kan jag förvänta mig att få ner ca 5 grader med dem?

Vad tycker ni?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Tre fläktar in är bättre än två, men skaffa i så fall fyra av dessa fläktar och sätt en fläkt i taket också.

Det troliga är att bägge programmen visar rätt temperatur men mäter på olika ställen, realtemp mäter i kärnorna och MSI Package tempen vilket brukar ligga lägre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att köra 2 fläktar på din AIO kylare, en på varje sida om radiatorn. Sen kör du två fläktar som insug så har du lite mer luft som kommer in i chassit än som åker ut (detta då radiatorfläktarna jobbar i mer motstånd än intagsfläktarna)
Tyvärr är det så att AIO modellerna som är i stoleken 120/140mm är ganska mediokra om man jämför med de som är 240/280 mm stora. Första videon jag kom att tänka på var den här Linus Tech Tips - Best CPu cooler

H80i: 95C
H80i två fläktar: 85C
H100i: 72C
Stor luftkylare: 75C

Vet inte exakt vad de hade för klockning och CPU men siffrorna visar ju ganska tydligt att du troligen inte har särskilt onormala temperaturer för din kylare. Mer fläktar än vad jag skrev här över kommer inte att hjälpa.

Permalänk

@Chrisism8: Jag kör nu två standard 120mm fläktar som jag tycker lever om lite på AIOn. Tänkte mest om jag skulle ''vinna'' på att slänga in tre stycken mer kvalitatetfläktar i chassit i fronten och hoppas på det bästa.

En fläkt i taket får jag nog inte plats med då chassit inte är så stort och radiatorn förmodligen tar ut all plats.

Tack för svaren!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |