Vara trasig, rätt till pengarna tillbaka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Vara trasig, rätt till pengarna tillbaka?

Hej, i slutet på förra året så köpte jag en datorstol på elgiganten. Men tidigare idag så gick det ena hjulet sönder, då jag undersökte skadan så hittade jag flera fel på stolen utöver det. Först hade plasten på hjulet spruckit, men färgen hade lossnat på flera ställer och det fanns en spricka i tyget på baksidan.

Med tanke på alla dessa fel så har jag fått ett väldigt dåligt intryck av dess kvalitet och undrar då om jag kan neka en ny produkt och kräva pengarna tillbaka eller i alla fall ett tillgodokvitto.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Denolg:

Hej, i slutet på förra året så köpte jag en datorstol på elgiganten. Men tidigare idag så gick det ena hjulet sönder, då jag undersökte skadan så hittade jag flera fel på stolen utöver det. Först hade plasten på hjulet spruckit, men färgen hade lossnat på flera ställer och det fanns en spricka i tyget på baksidan.

Med tanke på alla dessa fel så har jag fått ett väldigt dåligt intryck av dess kvalitet och undrar då om jag kan neka en ny produkt och kräva pengarna tillbaka eller i alla fall ett tillgodokvitto.

Har produkten garanti?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Du kan inte häva köpet.

Butiken har två reparationsförsök på sig. Om det inte hjälper har du rätt att få en ny stol, men inte nödvändigtvis att häva köpet.
Om butiken väljer att ge dig en ny stol och den visar sig ha samma fel har du rätt att häva köpet.

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Cooling23:

Har produkten garanti?

ja den har fortfarande garanti

Skrivet av johanruda:

Du kan inte häva köpet.

Butiken har två reparationsförsök på sig. Om det inte hjälper har du rätt att få en ny stol, men inte nödvändigtvis att häva köpet.
Om butiken väljer att ge dig en ny stol och den visar sig ha samma fel har du rätt att häva köpet.

Det var ju synd, men om vi säger att jag får en ny men färgen börjar kort därefter skavas av betyder det att jag har rätt till pengarna tillbaka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Denolg:

Som tidigare svar säger, du har inte rätt till det. Men det finns inget som hindrar att du och butiken kommer överens om något som är mer fördelaktigt för dig än vad lagen kräver. Prata med butiken och förklara läget, det kan absolut funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Rätt och rätt, ARN har en praxis som säger att en vara ska reklameras med samma fel konstaterat tre gånger för att man ska kunna häva köpet. Det finns dock inget i konsumentköplagen som säger detta utan det är alltså når som ARN hittat på. De flesta butiker följer dock denna praxis så det är svårt att kräva nånting annat. Det är dock inte omöjligt att lösa detta med butiken och få ett tillgodokvitto eller handla andra varor i butiken istället. Pengarna tillbaka får man sällan förrän butiken är tvungen. Prata med dom.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Du har ingen rätt förrän upprepade försök har genomförts (samma fel uppkommit 3gånger).

Dock kan man nästan alltid meddela butiken att man är missnöjd med produktens kvalité och skulle vilja ha pengarna tillbaka i form av ett tillgodokvitto så man kan köpa något annat alternativ.
Nästan aldrig butikerna släpper i från sig pengarna i kontanter då det är en rak förlust. Om de inte måste.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Jag tackar för alla svar. Ska försöka få ett tillgodokvitto när jag åker dit imorgon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av killawife:

Rätt och rätt, ARN har en praxis som säger att en vara ska reklameras med samma fel konstaterat tre gånger för att man ska kunna häva köpet. Det finns dock inget i konsumentköplagen som säger detta utan det är alltså når som ARN hittat på. De flesta butiker följer dock denna praxis så det är svårt att kräva nånting annat. Det är dock inte omöjligt att lösa detta med butiken och få ett tillgodokvitto eller handla andra varor i butiken istället. Pengarna tillbaka får man sällan förrän butiken är tvungen. Prata med dom.

ARNs praxis grundar sig troligen på KKöpLs förarbeten. I propositionen till KKöpL, sidan 122 står att läsa:

"En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök atl avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med pä fler försök. Är det fråga om olika fel, kan det dock vara rimligt att köparen får godta något fler reparationer. Även i den situationen lär man emellertid i regel ganska snart nä en gräns där ytterligare reparationer får anses medföra sädana olägenheter för köparen att denne har rätt atl [sic!] avböja säljarens erbjud­ande om reparation."

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@Denolg
Får man fråga vilken stol det är det gäller?

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Denolg:

ja den har fortfarande garanti

Det var ju synd, men om vi säger att jag får en ny men färgen börjar kort därefter skavas av betyder det att jag har rätt till pengarna tillbaka?

Nej det kallas slitage.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Blomkungen:

Nej det kallas slitage.

tror inte det räknas som slitage om färgen lossnar bara du petar lite på den

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Överlag tror jag du inte kommer att få igenom detta då det gått 1 år så är det är upp till dig att kunna bevisa att saker och ting är ursprungsfel eller rättare sagt fel som fanns där från fabrik.

Sedan så är samtliga saker slitage vilket inte ersätts av en garanti. Men jag kan hålla med om att ett par hjul ska kunna hålla mer än ett år. Dock skulle jag inte räkna med att färg på ett hjul ska hålla samma kvalité som själva hjulet i sig.

Nä jag tror du ska läsa på lite om vad en garanti är och sedan ta ställning till om du ska prova din sak hos företaget i fråga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Tickles:

Överlag tror jag du inte kommer att få igenom detta då det gått 1 år så är det är upp till dig att kunna bevisa att saker och ting är ursprungsfel eller rättare sagt fel som fanns där från fabrik.

Sedan så är samtliga saker slitage vilket inte ersätts av en garanti. Men jag kan hålla med om att ett par hjul ska kunna hålla mer än ett år. Dock skulle jag inte räkna med att färg på ett hjul ska hålla samma kvalité som själva hjulet i sig.

Nä jag tror du ska läsa på lite om vad en garanti är och sedan ta ställning till om du ska prova din sak hos företaget i fråga.

Stolen är mindre än ett halvår och färgen som lossnade var på armstöden inte hjulen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

@Denolg: Du sa att den skavs av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2002

Man får oftast vad man betalar för som det heter. Kvalitetsprodukter går sällan sönder efter ett halvår. Gissningsvis så köpte du någon av deras billigare stolar som är ungefär lika bra som IKEA-prylar.

:: fisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Jag har nu varit inne i butiken, dom erbjöd mig en ny stol eller pengarna i form av ett tillgodokvitto, jag tog tillgodokvittot.