Sony: "Spelkonsoler 60 procent mer effektiva än likvärdigt specificerade datorer"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Spelkonsoler 60 procent mer effektiva än likvärdigt specificerade datorer"

Det finns orosmoln kring huruvida Playstation 4 kommer kunna leverera en fullgod VR-upplevelse med Playstation VR, någonting väloptimerad hård- och mjukvara ska göra möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl för att det är enklare att optimera ett spel för ett set av speciell hårdvara än att försöka optimera det lika bra på tusentals olika konfigurationer av hårdvara.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Gillar man 30 fps så gör man.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter fullt rimligt. Problemet är att en motsvarande dator är low-end som satan.

Permalänk
Medlem

Likvärdigt specificerade datorer som folk köpte för 7 år sedan. Jomenvisst.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Entusiast
Skrivet av addy1995:

Är väl för att det är enklare att optimera ett spel för ett set av speciell hårdvara än att försöka optimera det lika bra på tusentals olika konfigurationer av hårdvara.

Japp, blir mer abstraktion på PC. Men 60% snabbare än 7870 är ju inte jätteimponerande, dessutom med svag CPU och långsamt minne. När Polaris och Pascal kommer lär konsolerna få gråta än mer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Känns lite som fantasisiffror som bara den. Visserligen är det bara 30 fps, men ändå.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Låter som sagt rimligt, men ett PS4 med 60% extra prestanda motsvarar ett GTX 960, eller ett GTX 680 om man vill jämföra med något som var mer high-end. GTX 680 är 4 år gammalt och PS4 förväntas inte få en ersättare förrän om minst 2-3 år. Kommer kännas jävligt "next-gen" med en 6-7 år gammal PC

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Möjligt att det är rimligt i teorin. Men tycker det är väldigt många fall då de har prestanda problem och inte ens de lovade 30 hålls på konsol versionerna, så vet inte hur det gått i praktiken. Men även om de nu är 60% mer effektiva i många titlar är jag nästa säker på att i de flesta fall hade man kunna skruva ner de mer krävande och onödiga effekterna på den "likvärdiga" datorn och fått mycket bättre prestanda med ganska lika utseende. So there´s that. Hoppas de lyckas med VR iaf. VR fur allen!

Visserligen är kanske 7870 äldre än jag tänkte mig efter att ha läst andra kommentarer Läste R9 versionen och kan inte för mycket om de röda.

Permalänk
Medlem

Det som finns att spela i 60fps brukar ju vara ganska trevligt, bara det att allt blir bättre på PC.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Låter fullt rimligt. Problemet är att en motsvarande dator är low-end som satan.

Stämmer inte 270 crossfire är nära 970 i prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett tecken på att vi lär komma att få leva med grafik i nivå med PS4/XBone lika länge som den föregående ökenvandringen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Swec missar, i början säger han klart å tydligt att skärmen renderar i 120Hz
Den kan rendera 90, men dom föredrar 120Hz.
....Och här kommer poängen...
Han nämner att även om den inte får 120 så kommer VR att rendera 120Hz.
???
För mig så låter det klart som korvspad att man återigen "ljuger" för användare att skärmen visar 120Hz, medans konsolen kanske bara matar den 20-30Hz.
Att sen få det att överensstämma med <18ms lat när skärmen ska skapa -falsk- uppdatering :/

Och topic "60% bättre än likvärdigt", 60% bättre än vad?
Det är ju inte kvällspressen.
Vad är detta 60% bättre än ....?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Annars kan man skriva "Modern dator för 11k 200% snabbare än konsol"

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Japp...och om två år så är en iPad kraftfullare.. PS5 plz.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Japp, blir mer abstraktion på PC. Men 60% snabbare än 7870 är ju inte jätteimponerande, dessutom med svag CPU och långsamt minne. När Polaris och Pascal kommer lär konsolerna få gråta än mer.

Vi kommer fortfarande inte få bättre pc portar för det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tror ändå Sony har stor chans att få stor marknadsandel av vr-enheter ute hos kunder.

Med ett 10-tal spel som funkar bra till plattformen och ett rimligt pris.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Optimerar dom inte spelen idag till PS4?
Bara för att man går över till VR betyder det inte att man kan optimera ~60% bättre?
Eller har jag missat nått?
Så om man får gissa så kommer det inte bli så rock n roll med VR på PS4 mot att kör på en standard
gamingdator...

Permalänk

Tror även att PS4'ans VR har bara 80 graders synvinkel så det blir som att ha ögonskydd på sig, man kommer inte att kunna se i ögonvrån så säga.

Oculus Rift har 180graders synvinkel precis som människans ögon kan se i vidvinkel.

Visa signatur

I5 4690K||GTX970||Z97-HD3 Rev2:1||Samsung 240GB SSD||CM V700Guld||H440||1TB Seagate||

Permalänk
Medlem

Ja outnyttjad prestanda är väl ganska meningslös? Likaså felutnyttjad prestanda...

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Optimerar dom inte spelen idag till PS4?
Bara för att man går över till VR betyder det inte att man kan optimera ~60% bättre?
Eller har jag missat nått?
Så om man får gissa så kommer det inte bli så rock n roll med VR på PS4 mot att kör på en standard
gamingdator...

Nu kan Sony klämma in 480P per öga i sitt VR, därav ''60% bättre prestanda'' och sänka grafiken ytterligare men ändå behålla 30FPS pga gammal hårdvara..

Visa signatur

I5 4690K||GTX970||Z97-HD3 Rev2:1||Samsung 240GB SSD||CM V700Guld||H440||1TB Seagate||

Permalänk
Medlem

Hoppas att plattformen blir en framgång så att vr lockar till sig mer investeringar.

Pc-plattformarna lär ge en bättre upplevelse framöver.
Men ps4 vr kommer garanterat tilltala console-bros, då det är lättare att komma igång med ect.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Jag tror att konsol vänder sig mer till en lite bredare massa. Jag tror det hade gått mindre bra om de proppat en konsol full med det senaste tillsammans med en prislapp på 30.000. Alla som ändå vill spela till en rimlig kostnad och kanske inte kan så mycket är det ett utmärkt alternativ.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Tror även att PS4'ans VR har bara 80 graders synvinkel så det blir som att ha ögonskydd på sig, man kommer inte att kunna se i ögonvrån så säga.

Oculus Rift har 180graders synvinkel precis som människans ögon kan se i vidvinkel.

Struntprat. PSVR har så vitt jag vet runt 100 graders horisontell synvinkel medan konsumentversionen av Rift uppskattas till runt 110 grader.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

PS4 är av någon anledning 60 % bättre än en tämligen medioker speldator. 30 fps per öga blir mumma för tillverkarna av åkesjuketabletter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Tror även att PS4'ans VR har bara 80 graders synvinkel så det blir som att ha ögonskydd på sig, man kommer inte att kunna se i ögonvrån så säga.

Oculus Rift har 180graders synvinkel precis som människans ögon kan se i vidvinkel.

Oculus har inte 180 grader. Definitiv skidmaskkänsla även på den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Och topic "60% bättre än likvärdigt", 60% bättre än vad?
Det är ju inte kvällspressen.
Vad är detta 60% bättre än ....?

En (ungefärlig) likvärdig pc:
Athlon 5150
Radeon 7870
8GB RAM

1. Benchmarka ett spel på den maskinen. (Låt oss anta 30fps @ 1080p)
2. Optimera samma spel før PS4
3. Förvänta ~60% bättre prestanda på PS4 (dvs 30fps x 1,6 = 48fps)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt oväntat att de går ut och hävdar att kosoler räcker till för VR, men jag tror inte att 720p 30fps blir en bra VR-upplevelse. Men vem vet... Folk kanske gillar det "filmiska illamåendet" som lär bli resultatet XD

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

PS4 är av någon anledning 60 % bättre än en tämligen medioker speldator. 30 fps per öga blir mumma för tillverkarna av åkesjuketabletter

Anledningen till att de klämmer ut mer ur grafikkortet i PS4 än motsvarande i en PC är just för att utvecklare kan skriva spelkoden specifikt för det grafikkortet. När det ska fungera på alla kort så kan man inte ta något för givet, när det är samma hårdvara så ser man snabbt vad som går och inte går utan att behöva testa tusentals olika konfigurationer.

En dator i klass med PS3 skulle knappt orka med Windows men kör GTA V med imponerande hög kvalité med tanke på hur dålig hårdvaran är i en PS3.

30 fps är taget helt ur luften, det står dessutom 120 Hz i presentationen.
Oavsett om man tycker sig tillhöra PC Master Race eller ej så är PSVR till gagn för alla fans av VR då det ökar kundbasen.
Jag själv kommer köpa PSVR och en av lösningarna till PC.

Jag är inte något av lagens fanboy, om jag är en fanboy av något slag så är det av gaming.