Forumdelen sponsras av

Ps4 kopplat till dator skärm via adapter från hdmi till vga funkar ej. Pc skärmen är helt svart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Ps4 kopplat till dator skärm via adapter från hdmi till vga funkar ej. Pc skärmen är helt svart

Hej! Har ett ps4 hemma som jag köppte en adapter till för att jag inte äger en tv och idag när jag skulle testa detta så funkade det i kanske 1-3 sekunder sen står det no signal detected.Övervägde möjligheten att det kanske är något fel på adaptern men eftersom att det funkade i någon sekund så känns det som att det är något tekniskt fel. Skärmen jag använder är benq e2200hda 21-inch lcd monitor och adaptern heter Hd conversion adapter with vga+ audio output från kjell och company. All hjälp uppskattas och om jag var oklar, otydlig eller utlämnade någon viktig information så kommentera gärna så svarar jag på det. Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Det är kopieringsskyddet, HDCP som ställer till det. Du kan stäng av HDCP men då fungerar inte alla programvaror. Du bör i alla fall kunna spela de flesta spel.

http://manuals.playstation.net/document/en/ps4/settings/hdcp....

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Har du provat en reset på PS4an så den nollställer upplösningarna och allt det där under boot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@headphone.ninja: Köppte ps4 idag nytt skick från elgiganten plus att den funkar på tv så är nog itne där felet ligger

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@Laxpudding: Står ju på länken att video och audio inte kan få någon output via det sättet. är Du säker på att det är lösningen till problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Knasig prioritering. Jag hade hellre köpt en TV än en PS4 om jag inte hade haft någon TV :/

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Angelface:

@Laxpudding: Står ju på länken att video och audio inte kan få någon output via det sättet. är Du säker på att det är lösningen till problemet?

Det står ju att, om du ansluter ps4 till en inkompatibel skärm och har HDCP ON så får du inte bild och ljud. Med andra ord, inaktivera den så borde det fungera!

ASUS Sabertooth Z97 MARK2 | Intel Core i7-4790K @ 4.5GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC |Corsair 2x8GB @ 1663Mhz | Crucial MX100 256GB SSD | Seagate Barracuda 2TB| EVGA G2 750W | Philips PHL2744E5 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Angelface:

det där gäller video (som i film) och ibland även ljud som i musik. spel kommer funka om nu det är problemet.

eftersom det blev bild en kort stund kan det även vara fråga om att upplösningen är för hög för skärmen, eller bara av fel format. pröva andra, börja ställa en lägre via TV först, eller pröva den där autoinställningen med en nollställning av PS4an som sagts.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Angelface: HDCP förbjuder/förhindrar konvertering av digital signal till analog av "hög kvalitet", dvs VGA på HD-nivåer. Därför kommer programvaran som kräver kopieringsskydd, Netflix, Viaplay, DVD-film, Blu-ray (*) etc. att inte längre skicka ljud och bild när HDCP-kedjan är bruten. Däremot är det få eller inga spel som ställer samma krav. Så spel fungerar.

(*)Jag har aldrig testat om så är fallet med just PS4, men videotjänster, filmer på skiva osv. är typexemplet på det som kräver HDCP hela vägen och bråkar i andra fall.

Den här typen av HDMI-till-VGA-omvandlare är främst till för situationen där du har en bärbar dator och ska köra en presentation på en projektor eller AV-anläggning som endast har VGA. Powerpoint och liknande kräver inte kopieringsskydd.

Har du tänkt använda PS4:n till spel är det vanligtvis inga problem. Men hade du tänkt lite mer av PS4:ns finesser är det ingen vidare lösning med VGA-omvandlare. Kvaliteten får överlag också en liten törn.

I det större perspektivet än att lösa själva anslutningsproblemet är gamla skärmar, så gamla att de endast har VGA, också, tja, rätt dåliga. Det blir förstås dyrare men en ny skärm som från början har HDMI är som regel blir det också rejält bättre bildkvalitet i slutändan att köra HDMI hela vägen till en modern skärm.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Kan också förklarar hur HDCP fungerar i de gamla versionerna. HDCP 2.2 är en annan historia. Men äldre versioner som är aktuellt här fungerar så att den varannan sekund frågar bildkedjan "Hej! Vad är det för ##checksum?". Varannan sekund om och om igen. Får källan inget svar eller fel svar släcker den bild och ljud, ibland kanske enbart bilden eller enbart ljudet då ljud och bild går på separata HDCP-nycklar.

Två sekunder senare försöker den igen och får källan då rätt svar släpper den på ljud och bild igen. Detta är orsaken till att man får bild och ljud en kort stund. Det är två sekunder åt gången.

Dåliga HDMI-kablar som ger upphov till små mängder bitfel i överföringen drabbas av detta. Det är precis på gränsen med överföringen och att bilden kommer fram med minimala störningar, man kanske inte ens ser störningarna på en liten skärm. Men då och då uppstår bitfelet när HDCP kräver sin kontroll av krypteringen. Bilden släcks i två sekunder. Två sekunder senare bekräftas HDCP-krypteringen igen och bild och ljud släpps på.

Så försvinner bild och ljud ganska precis två sekunder åt gången då och då? HDCP som bråkar och kanske HDMI-kabeln som spökar.