500Kr för att byta blinkers fram??

Permalänk
CS-mästare

@HugSeal: Varför så tjurig? Jag skriver om mina erfarenheter. Att skriva om annat än just det vore knappast relevant? Och jag håller inte med om att jag "betalar" för det senare. Det blir snarare en typ av gratistjänst jag får som trogen kund vilket kostar honom extremt lite men ger honom bra rykte. Vem kommer jag rekommendera till mina polare? Ja, du förstår.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

@HugSeal: Varför så tjurig? Jag skriver om mina erfarenheter. Att skriva om annat än just det vore knappast relevant? Och jag håller inte med om att jag "betalar" för det senare. Det blir snarare en typ av gratistjänst jag får som trogen kund vilket kostar honom extremt lite men ger honom bra rykte. Vem kommer jag rekommendera till mina polare? Ja, du förstår.

Nu hänger jag inte med alls. På vilket sätt är jag tjurig? Att jag talar om för dig att det är helt irrelevant att du får gratis lampbyten hos en bilmek som du alltid använder är inte att vara tjurig.

Och du får den gratistjänsten för att du är en trogen kund, ja. Din bilmek får en trogen kund och ett gott rykte av det vilket han tjänar pengar på. Ja, du förstår.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av HugSeal:

Nu hänger jag inte med alls. På vilket sätt är jag tjurig? Att jag talar om för dig att det är helt irrelevant att du får gratis lampbyten hos en bilmek som du alltid använder är inte att vara tjurig.

Och du får den gratistjänsten för att du är en trogen kund, ja. Din bilmek får en trogen kund och ett gott rykte av det vilket han tjänar pengar på. Ja, du förstår.

Du verkar tjurig eftersom du skriver "ffs" och att mitt inlägg är irrelevant för att jag "råkar på en verkstad där de som jobbar där inte tycker om att äta eller försörja sig".

Jag tycker det är relevant i allra högsta grad. Inte minst som ett starkt tips till TS att leta upp lämplig verkstad att bli stammis hos vilket ganska tydligt har sina fördelar.

Jag hade även ett annat exempel på en verkstad där jag aldrig tidigare satt min fot. 20kr gick det på då och det såg absolut inte ut som att det gick någon nöd på den bilmeken så jo, det är relevant. Din anledning till att avfärda mitt inlägg är dock helt irrelevant, uppenbarligen vet dessa bilmekaniker hur man får företaget att gå runt.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låt mig se om jag förstår detta... du har haft en olycka och bara glödlampan gick sönder. Intressant... Hur i tusan lyckades du med det?

Oavsett. Märkesverkstäder kostar, och 345kr/timme är inte overkligt och detta blir då minimum tid på 1 timme om de kör det (vilket inte är ovanligt).
Glödlampan är inte orimlig heller, visst du kan hitta dem för 20kr, men nu är det inte biltema priser vi tittar på, utan märkesverkstad.
25kr faktureringsavgift är normalt, tom 29-60kr är rimligt så i detta fallet var det rätt billigt.
Moms på det hela då företag hanterar exkl moms priser är normalt.

Det jobbiga är ju timpriset, men du hade nog fått 45 min mer arbetstid för pengarna om du låtit dem göra resterade jobbet också.

Dock benämningen de gör, låter lite udda för ett glödlampsbyte. Det är ju inte direkt "Karrosseriarbete" om de inte bytte eller justerade själva insatsen, alt behövde montera ner något för att komma åt. Detta kan du ifrågasätta dem, då det är lite konstig beskrivning. Borde du kunna ringa och fråga vad "karrosseriarbete" syftar på då det var något så enkelt.
Med det sagt så är det inte säkert att det blir billigare ändå, då detta kan vara deras enklaste arbetsterm. (Riktning/Lackning kan ju lätt vara 750+kr timmen på dessa verkstäder, men då ska du också få 1:a klass jobb för det)

Har själv haft min Toyota på större lagning, och det sved i någons plånbok (förhoppningsvis personen som körde in i mig). Så jag titta lite på vad de har skrivit för detaljer på den om du vill? (ligger detaljerad räkning hemma)

PS. Kan tilläggas att jag också fick det roliga att ha motpartnern oförsäkrad... då det har varit en "intressant" vinter ska jag säga.

@backfeed Du har ofta självrisker ändå, och när du har med en oförsäkrad motpart så har trafikförsäkringsföreningen en självrisk. Så han hade säkert fått ersättning, men inte för 500kr.
Själv fick jag lägga ut min egen självrisk på 6000kr först, i väntan på dom på vem som skulle anses skyldig. När ärendet var avgjort så fick man istället denna självrisk från TFF, men pga jag har självriskreducering hos mitt bolag så ersatte de allt istället.

Nej, inte bara blinkersen. Kofångaren är söndertrasad och det är repor på chassiet.. Men de tyckte de kunde byta glödlampan direkt eftersom det gick snabbt. Det andra är de ju tvugna att kolla med försäkringsbolaget vad de anser ska repareras och så men det skulle som sagt ta tid. Att trycka dit en ny lampa går ju snabbt så de var "snälla" och gjorde det direkt.

Men sedan ringde de och sa att de inte kan fixa bilen förren mitten av april, så vi ordnade en annan verkstad, och då ville första verkstaden ha betalt för lampbytet.

Jag har betalat räkningen och skickat en kopia till TFF som ska återkomma på måndag så vi får väl se hur det går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har betalat räkningen och skickat en kopia till TFF som ska återkomma på måndag så vi får väl se hur det går.

Räcker det inte om du vänder dig till ditt FB så får dom betala och sköta kontakten med TFF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, inte bara blinkersen. Kofångaren är söndertrasad och det är repor på chassiet.. Men de tyckte de kunde byta glödlampan direkt eftersom det gick snabbt. Det andra är de ju tvugna att kolla med försäkringsbolaget vad de anser ska repareras och så men det skulle som sagt ta tid. Att trycka dit en ny lampa går ju snabbt så de var "snälla" och gjorde det direkt.

Men sedan ringde de och sa att de inte kan fixa bilen förren mitten av april, så vi ordnade en annan verkstad, och då ville första verkstaden ha betalt för lampbytet.

Jag har betalat räkningen och skickat en kopia till TFF som ska återkomma på måndag så vi får väl se hur det går.

När man sätter det i sammanhanget så måste man nästa ifrågasätta om de fick godkänt att just byta lampan. Att verkstaden var snäll är en sak, men du som ägare, eller försäkringsbolag måste ju godkänna det först och främst. Men eftersom du har betalt den så är det lite sent tänkt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Räcker det inte om du vänder dig till ditt FB så får dom betala och sköta kontakten med TFF?

Vårt försäkringsbolag hänvisar till TFF då den andra föraren anses vållande och var oförsäkrad, så det är med dem vi ska ta det. Har skickat kopia på fakturan till dem så vi får se vad de säger imorrn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Helt rimligt! Det hade säkert blivit mer prisvärt om ni gjort allt hos dom men dom kan ju inte jobba gratis. Dessutom så var det ingen som tvingade er att låta dom byta lampan och ni hade kunnat fråga om priset i förväg!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Helt rimligt! Det hade säkert blivit mer prisvärt om ni gjort allt hos dom men dom kan ju inte jobba gratis. Dessutom så var det ingen som tvingade er att låta dom byta lampan och ni hade kunnat fråga om priset i förväg!

Priset spelade ju ingen roll i det läget eftersom TFF skall stå för hela kostnaden av skadereparationen, så vi hade inte en tanke på det då.

"Om det nu skulle visa sig att ni har fullt upp fram till mitten av april, och vi då väljer en annan verkstad, kommer ni då fakturera för glödlampsbytet vi inte bad om och vad kommer det i så fall kosta?" känns inte direkt som en naturlig fråga i det läget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Priset spelade ju ingen roll i det läget eftersom TFF skall stå för hela kostnaden av skadereparationen, så vi hade inte en tanke på det då.

"Om det nu skulle visa sig att ni har fullt upp fram till mitten av april, och vi då väljer en annan verkstad, kommer ni då fakturera för glödlampsbytet vi inte bad om och vad kommer det i så fall kosta?" känns inte direkt som en naturlig fråga i det läget.

I slutändan är det ditt ansvar som kund att fråga om priset oavsett om det är försäkringsärende eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Det kan vara skäligt beroende på modell av bil, hur mycket som behövs monteras bort för att komma åt.

Dessutom är det inte gratis att driva en verkstad, och precis som någon påpekat så är det per påbörjad timme, och normalt är det 200-500 kr i timmen om inte mer beroende på märke för verkstadsarbete, utöver reservdelens pris osv.

Eller så kan du helt enkelt byta själv, så behöver du ej ifrågasätta kostnaden.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Allting som en bilmek gör går oftast inte på under 1000:-

Allting under är ju bara en vinst.

Permalänk
Medlem

Vilken diskussion, 500kr inkl moms var ju ett bra pris. Vill man få det billigare så får man väl först pruta och komma överens om ett pris om det går alternativt att göra det själv. Kör man bara in bilen så får man räkna med att man kommer bli debiterad, vill man veta vad det kostar innan så får man fråga, att det kostar att lämna in bilen är en självklarhet.

Om vi delar upp fakturan, 100kr går till skatteverket, 30 spänn för lampan, timpris runt 1000kr+. Är väl inga konstigheter att man får betala en 350 kr för jobbet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsinsaft:

Helt orimligt. Men antagligen lagligt. Dom debiterar väl per påbörjad timme , så att byta 4 Blinkers blir väl ungefär samma kostnad. Däremot tycker jag att man kan berätta för kunden vad det kostar i förväg. Speciellt när dom inte berätta att dom inte kunde ta in bilen förs dom var klara med det "ez money jobbet". Mycket oseriöst. Bestrid skitfirman, även fast du antagligen inte kommer få rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju helt rimligt, hur många "bromsljus" tror du mekaniken behöver byta på en månad för att få ut sin lön och tjänstepension skattad och klar på sitt konto? Hur många bromsljus utöver det tror du hen behöver byta för att företaget ska över huvud taget ska kunna gå runt med lokaler, administrativ personal och alla möjliga externa kostnader som finns så att denna mekaniker har en möjlighet att kunna jobba kvar nästa månad?

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar av TFF som säger att de betalar fakturan då det räknas som del av reparation av skadan, så jag kommer få tillbaka pengarna, och de tyckte även det var helt OK att vi kontaktade en annan verkstad för resten av reparationen då mitten av april anses som orimligt lång tid att vara utan bil.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.