Försöker installera Linux i laptopen men ssd disken hittas inte ?

Permalänk
Avstängd

Försöker installera Linux i laptopen men ssd disken hittas inte ?

har provat 3 olika distar.. Ubuntu, Mint o Elementary.. i live mode kan ubuntu se disken men vid installation finns det ingen disk att formatera eller partionera..

kör nu win10 på den o de fungerar ju =(

Permalänk
Avstängd

@captur605:

Testa att stänga av UEFI och använd legacy boot istället. Det kan vara problemet, men behöver inte vara det. In i BIOS och ändra BOOT.

Skall du ha dubbla operativsystem rekommenderar jag dig att partionera disken i Windows först så att du frigör en partition till Linux att köra in sina grejor på.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd

@wereaz:

laptopen har ett väldigt begränsat BIOS o välja mellan UEFI o Legacyy går inte.. konstigt att windows hittar disken men inte Linux hmm,..

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@wereaz:

laptopen har ett väldigt begränsat BIOS o välja mellan UEFI o Legacyy går inte.. konstigt att windows hittar disken men inte Linux hmm,..

Vad är det för märke och modell?

Permalänk
Avstängd

@aluser:

Acer 3820TG med en corsair Force GT på 90gb

Permalänk
Medlem

Det kan ha att göra med att Grub bara hanterar 4 st primära partitioner och åtminstone på min laptop hade Windows 10 skapat 4st partitioner.
Jag tog bort en Windowpartition och sedan gick det att se disken och installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@aluser:

Acer 3820TG med en corsair Force GT på 90gb

Den verkar fungera hyfsat med linux och har intel chipset så jag tippar på att det är som @nowin säger att du helt enkelt fyllt upp partitionstabellen och behöver rensa disken.

om du i en terminal kör sudo fdisk -l /dev/sda så borde du få en lista och skippar du -l så kan du redigera partitionstabellen. Borde finnas ett grafiskt verkyg i ubuntu för det också men har inte koll på var det ligger i menyn.

Permalänk
Avstängd

Lyckats få Linux o hitta disken nu efter att jag körde en firmware uppdatering från v5.03 till 5.05