Japanska/kinesiska köksknivar från Aliexpress ?

Permalänk
Avstängd

Japanska/kinesiska köksknivar från Aliexpress ?

Jag anser mig inte ha råd med flera Tamahagane San-knivar (som dessutom är ganska mjuka) och försöker därför hitta en gyllene mellanväg.

Det finns de som säger att Aliexpress är fullt av piratkopior med låg kvalitet, men i DN brukar de skriva att Aliexpress är Kinas motsvarighet till Amazon, vilket torde borga för autentiska varor. Hur ska man veta?

Jag kikar lite på kinatillverkade "japanska" köksknivar. Har fastnat för dessa. Jag vet att "damaskus" bara är ett säljknep, att den legendariska kunskapen i att tillverka Damaskusstål har gått förlorad, men jag lockas av hårdhetsgraden (60-62 HRC) samt stålsorten (VG-10), vilket borde borga för att de inte blir slöa på en gång stup i kvarten. Eller ljuger de bara?

Är jag naiv? Finns det nån erfaren Aliexpresshandlare som kan (av/)råda mig?

Permalänk
Medlem

Jag har handlat flera ggr på Aliexpress, men enbart Kina-kopior. Jag skulle inte förvänta mig att finna några riktiga (autentiska) märkesprodukter på den sidan. Och om man hittar sådana så är det förmodligen inte billigare än att handla direkt från Japan eller Europa.

Däremot kan det finns kina-kopior som är bra, men kan ibland vara svårt att veta att det man köper är den ursprungliga kopian och inte en kopia på kopian. Så var försiktig när du letar recensioner och bland andras erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Jag anser mig inte ha råd med flera Tamahagane San-knivar (som dessutom är ganska mjuka) och försöker därför hitta en gyllene mellanväg.

Är jag naiv? Finns det nån erfaren Aliexpresshandlare som kan (av/)råda mig?

Vet inte riktigt vad jag ska säga här.- Har köpt lite knivar från kina via ebay och ajg har varit nöjd, då har det dock varit keramiska knivar. Tips är dock att de alltid försöker få knivarna att verka större än de är på bilderna. Så kolla tummen och mät mot en kniv hemma så du ser hur faktiskt stora de är

Permalänk

Aliexpress är fullt av piratkopior, av varierande kvalitet. Vore jag du skulle jag köpt ett knivset från Ikea. Kniven jag använder mest i köket är deras lite dyrare variant, och den är bra. Säkert inte jämfört med en finare kniv från ett dyrt märke, men den gör jobbet. Jag tycker inte heller att jag behöver massvis med knivar, en stor kökskniv, en liten skalkniv och en brödkniv gör alla jobb jag behöver.

Permalänk
Medlem

Knivarna du länkar till är damaskerade, sen om det innebär något positivt i sig är en annan fråga. Tekniken att tillverka Damaskus stål har aldrig dött ut utan har använts flitigt, däremot så är de antika Damaskus svärden av en speciell karaktär. Original tekniken är förstås häftig i sig men vi har bättre legeringar idag än vad den tekniken kunde ge.

Hur som haver så skulle jag inte, på rent skitnödig grund beställa knivar från internet. Orkar man med så kan man köpa äldre knivar och få dem slipade. Men om man prompt ska köpa nytt så föreslår jag Fiskars fin sortiment av den enkla anledningen att de är som Fiskars ofta är, en gyllene medelväg, plus då att de har för sin prisklass tämligen saftigt tjocka blad.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Aliexpress är Kinas motsvarighet till Amazon, vilket torde borga för autentiska varor. Hur ska man veta?

Jag ser att du skrivit "Aliexpress" och "autentiska varor" i samma mening. Hur tänkte du då?

Permalänk
Medlem

Victorinox är inte särskilt dyra heller och ska vara bra för priset.

Men för motsvarande 150 USD så får du lätt en riktigt bra kockkniv eller en bra och en OK kniv. Jag hade tagit det före ett helt set sämre knivar.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Vet ej hur bra alibaba är med sina knivar men misstänker det finns både bra och dåliga. Har dock bott i Japan länge och köpt knivar med samma stil på bladet och också flertalet vänner på besök som är 10x mer insatta än jag i köksknivar. De som vi köpte var bla från ett märke som heter Kamata, extremt fina kvinar som alla av oss älskar att använda och också se på. Har kostat oss mellan 250-450kr för de billigare modellerna till lite mer för lite mer professionella knivar som är av samma modell. Så ha ett pris på ca 350kr i åtanke för en imho RIKTIGT bra kvalitetskniv om du köper den på rätt ställe i Japan. De ser inte lika "billiga" ut som dessa även om jag faktiskt tror att även dessa kan vara väldigt bra sålänge det inte är någon dålig kopia av de knivarna om rätt stål osv används.

Permalänk
Skrivet av pigge_85:

Jag anser mig inte ha råd med flera Tamahagane San-knivar (som dessutom är ganska mjuka) och försöker därför hitta en gyllene mellanväg.

Det finns de som säger att Aliexpress är fullt av piratkopior med låg kvalitet, men i DN brukar de skriva att Aliexpress är Kinas motsvarighet till Amazon, vilket torde borga för autentiska varor. Hur ska man veta?

Jag kikar lite på kinatillverkade "japanska" köksknivar. Har fastnat för dessa. Jag vet att "damaskus" bara är ett säljknep, att den legendariska kunskapen i att tillverka Damaskusstål har gått förlorad, men jag lockas av hårdhetsgraden (60-62 HRC) samt stålsorten (VG-10), vilket borde borga för att de inte blir slöa på en gång stup i kvarten. Eller ljuger de bara?

Är jag naiv? Finns det nån erfaren Aliexpresshandlare som kan (av/)råda mig?

tänk på att det är + moms (25%) och även tull iom att du kommer över 1300:- så totalpriset för att importera dem borde haman nånstan 1600-1800:- nånting.

sen vet jag inte hur du behandlar dina knivar men även dyra knivar blir slöa och ska underhållas mellan varje användning.
har en kniv från ÖB för 79:- som jag kan rekommendera annars håller man bara efter eggen med brynstål efter varje användning som man ska även med dyra knivar så håller den sig riktigt vass.

har haft min i säkert 5 år nu och den är lika vass som dagen då jag köpte den och skär som om det vore smör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@pigge_85: Lite google: https://www.google.com/search?q=Aliexpress&oq=Aliexpress&aqs=...
och du vet vad du får

Köp svenskt stål en hederlig morakniv: http://www.moraofsweden.se/products/kok

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Generellt så är allt du hittar på Ali och Ebay från kina "kopior", anledningen till "" är att en del är riktigt skräp men vissa är "natt kopior" eller rest byggen och liknande och tror detta gäller det mesta. Köper du från en stabil säljare och läser noga samt kollar runt lite på nätet så kan du göra riktiga klipp för det är inte ovanligt att de fungerar lika bra som original.
Just när det kommer till knivar kanske det skiljer sig, köper mest elektronikdelar och liknande från kina men gissar att det inte avviker mycket oavsett vad du köper..

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood