Problem med DXRacer support

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Problem med DXRacer support

Köpte en DXRacer stol förra året i mitten av Maj från DXRacer.net och kontaktade deras support samma dag jag fick den då det var hål i materialet på stolen och det skulle fixas men jag skulle få lov att vänta tills Augusti på reservdelar. Kontaktade dem igen i Augusti och det blev samma visa men det skulle komma in i September, garanterat. Det var helt tyst från deras sida.

Kontaktade dem igen senare runt November och nu vägrade de ta ansvar för stolen helt och hållet, det var inte längre deras stol för nu heter de DXSeat och tar inget ansvar för DXRacer stolen de sålt och hänvisade mig till att kontakta DXRacer.com istället.

Kontaktade DXRacer.com och vid den här tiden hade även 1 av plastfästena för stolen gått sönder och den fick jag ny skickad av MaxGaming då MaxGaming nu är DXRacers återförsäljare. DXRacer.com ville dock inte ta ansvaret för stolen då det var DXRacer.net som sålt stolen sedan brutit avtalet och startat DXSeat istället så nu undrar jag VEM har ansvaret för min stol?

Sitter nu med hål i stolen och nu är även cylindern som gör att du åker upp och ner på väg att gå sönder och vet inte vem jag ska bråka med.

Har ni några förslag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2013

Du hade köpt den på DXRacer.net och inte maxgaming?

Maxgaming är bara återförsäljare har du inte köpt den där så har dom inget med det här att göra, Kontakta konsumentverket och berätta din historia så kommer dom att hjälpa dig därifrån! Har varit med om liknande situation men konsumentverket kunde hjälpa mig.

Mvh Markus

i7 4790k 4.0ghz /w Hyper Evo 212 | MSI Geforce GTX 980ti Gaming 6GB | 16GB Corsair Veangence LPX Red 1600mhz | Fractal Design Define S |NZXT LED Sleeved RED-Kit
EVGA Supernova G2 750W PSU
ASUS Z-97A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Makaveli1:

Du hade köpt den på DXRacer.net och inte maxgaming?

Maxgaming är bara återförsäljare har du inte köpt den där så har dom inget med det här att göra, Kontakta konsumentverket och berätta din historia så kommer dom att hjälpa dig därifrån! Har varit med om liknande situation men konsumentverket kunde hjälpa mig.

Mvh Markus

DXRacer.net var en officiell återförsäljare av DXRacer stolar då de hade kontrakt med DXRacer.com, nu är det bara MaxGaming.
DXRacer.com fixade nya fotfästen till min stol genom MaxGaming då DXRacer.net bröt kontraktet de hade med DXRacer.com.

Spelar ingen roll för mig dock, behöver bara någon som tar ansvar för stolen och som det ser ut idag så vill ingen ta ansvar, varken DXRacer.com eller DXRacer.net.

Det är DXRacer.net som sålt stolen till mig men det är DXRacer.com som var tillverkare. Enligt DXRacer.coms avtal med DXRacer.net så ska DXRacer.net ta hand om alla support ärenden men eftersom de sa upp kontraktet och bytte namn till DXSeat så vill de inte ta hand om stolen de sålt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003

För det första så har du ett köpsrättsligt avtal med DXRacer.net då det är dom du köpte stolen av. Detta avtal upphör inte i.o.m. av att avtalet mellan DXRacer.net och DXRacer.com är brutet. Du har alltså enl. kkl rätt till ersättning eller avhjälpande av DXRacer.net. Det finns i lagen en regel där man kan gå förbi ett led i handeln och kräva nästa distributör, d.v.s. DXRacer.com, på ersättning, t.ex. om DXRacer.net hade gått i konkurs. Nu har dom alltså inte gått i konkurs utan bara brutit avtalet med sin leverantör, och det är som sagt inte skäl för kunna avsäga sig ansvar.

Du ska alltså kräva att DXRacer.net hjälper dig med att fixa detta, eller ge dig pengar tillbaka minus ev. nyttjandeavdrag.

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Bläckman:

För det första så har du ett köpsrättsligt avtal med DXRacer.net då det är dom du köpte stolen av. Detta avtal upphör inte i.o.m. av att avtalet mellan DXRacer.net och DXRacer.com är brutet. Du har alltså enl. kkl rätt till ersättning eller avhjälpande av DXRacer.net. Det finns i lagen en regel där man kan gå förbi ett led i handeln och kräva nästa distributör, d.v.s. DXRacer.com, på ersättning, t.ex. om DXRacer.net hade gått i konkurs. Nu har dom alltså inte gått i konkurs utan bara brutit avtalet med sin leverantör, och det är som sagt inte skäl för kunna avsäga sig ansvar.

Du ska alltså kräva att DXRacer.net hjälper dig med att fixa detta, eller ge dig pengar tillbaka minus ev. nyttjandeavdrag.

Pratat med DXRacer.com nu då DXRacer.net fortfarande vägrar svara på mail och de ska nu skicka nya delar, kommer nog aldrig få hålet i plädret fixat dock, hålet är litet så jag får väl överleva.

"Dear customer,

We will send you a new gas lift, a new starbase and a new set of wheels for replacement. But I'm not sure if they are in stock. If not, we will send the parts to you as soon as possible. We appreciate your patience.

Best regards."

Kommer nog inte skrika hurra än för DXRacer.net sa exakt samma sak men det kommer aldrig några delar.