Söker köpråd samt information ang. ny skärm

Permalänk
Medlem

Söker köpråd samt information ang. ny skärm

Hej på er!

För många år sen var jag väldigt insatt i teknikvärlden och allt som heter hård- och mjukvara. Så är inte fallet längre, vilket gör att jag känner mig otroligt dum och nervös inför nya inköp.

Jag är på jakt efter en ny skärm då min 21" 60-hz HP-skärm har gjort sitt. Siktar på en 27-tummare och vill att den ska vara användbar för allt, men främst spel. Jag spelar inte jättekrävande spel, utan mest wow och dota2. Det händer dock att jag får infall och vill testa något nytt som kommer ut.

Har försökt att läsa på om Gsync och allt vad IPS och TN-paneler innebär, men känner mig inte mycket klokare.

Jag har tittat på Acer Predator XB270hubprz, alltså ett av deras flaggskepp som jag förstår det, med IPS och 144 hz. Jag undrar dock, är det överpretentiösa ha-begär? Kommer min gpu ens kunna prestera tillräckligt för att få ut något av skärmen och gsyncen, eller bör jag se till billigare alternativ? Budgeten är inga större problem, men är det pengar i sjön känns det mindre kul. Jag vill ha en skärm som håller länge, och som inte blir helt obsolet om två år. Lägger således gärna en extra slant om det är så att jag får ut något för det.

Länk till skärmen jag ögat: https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...

Min nuvarande utrustning:

i5-3570k @ 3.4
8gb ram
Geforce GTX 960
Windows 8.1

Är otroligt tacksam för svar, då jag tänkte införskaffa mig en i helgen.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

gtx 960 är verkligen inte mycket att komma med i 2560x1440, i synnerhet om man vill över 60 fps.

med det sagt så är det inte några jättekrävande titlar du nämner så om du drar ner grafiken till good eller high i wow så lär det fungera bra. jag skulle dock inte räkna med att sitta kvar på gtx 960 speciellt länge, det lär bli svettigt redan i legion om det likt wod och mop blir markant mer krävande än expansionen innan. sedan rekommenderar jag att du överklockar din processor om du har kylning och moderkort som låter dig göra det då man begränsas ganska kraftigt av processorn i wow när man vill upp i hög fps.

freesync är något som jag ser som extremt trevligt och tänker mig att detta även gäller g-sync. samma sak med 144hz. den kombinationen gör att både spelandet och övriga datoranvändandet blir mycket bättre än det var innan i mina ögon. 2560x1440 och en ips-panel är även det fantastiskt trevligt fast på ett annat sätt. med en sådan här skärm behöver man inte göra några kompromisser, men skärmarna är förbannat dyra och väldigt tungdrivna.

värt att notera att du blir instängd hos nvidia och endast kan köpa deras grafikkort om du vill fortsätta använda g-sync. samma sak gäller med amd om du köper en skärm med freesync. det är tråkigt men det är så det ser ut i dagsläget. hur det kommer se ut med freesync och g-sync om två år får vi se då, det kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

@versions: Tack för tipsen, mycket av detta är jag dock medveten om. Ett nytt grafikkort blir troligen aktuellt under eller efter sommaren. Vet även om att gsync binder mig till nvidia-kort, men det har jag frivilligt varit i över 15 år!

Jag undrar främst om vilken skärm som är värd att investera i för tillfället och inför framtiden.