Debiterar Posten speditionsavgift vid outlöst försändelse?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2009

Debiterar Posten speditionsavgift vid outlöst försändelse?

Låt säga att någon, exempelvis jag, beställer ett klistermärke till mig för 10 kr från Kina.

Efter åtskilliga veckor anländer brevet till Sverige och Posten kommer efter noggrann utredning fram till att jag ska betala 2,50 kr i moms och skickar därför ett postförskott till mig på 102,50 öre avseende moms samt speditionsavgift.

Av närmare icke angiven anledning får jag för mig att inte lösa ut paketet.

Enligt https://www.posten.se/img/cmt/PDF/handla_pa_internet.pdf gäller då:
"Om du har beställt en vara på Internet och inte löser ut postförsändelsen, går den i retur till avsändaren. Du debiteras inte tull eller moms."

Således ska jag inte längre betala 2,50 kr i moms.

  • Fråga 1: Behöver jag fortfarande betala speditionsavgiften på 100 kr?

  • Fråga 2: Kommer kinesen att debiteras en returfrakt på typ en årslön eller så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Posten kommer aldrig bry sig om ett klistermärke för 10kr i ett kuvert.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

@gnurk:

Räkningen från posten inkluderar troligen kostnaden för returfrakten som du enligt lag står för, annars kommer en till räkning senare, iom att du då betalar för en tjänst måste du betala moms ja däremot brukar det vara så att fraktkostnaden bara räknas på vad det kostade att skicka från början så kör de bara tillbaka det samma väg.
Momsen är troligen på deras tjänst, inte på frakten, för mig att EU nyligen sa nej till moms på frakt eller hur det var, minns inte exakt.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Ferrat:

@gnurk:

Räkningen från posten inkluderar troligen kostnaden för returfrakten som du enligt lag står för, annars kommer en till räkning senare, iom att du då betalar för en tjänst måste du betala moms ja däremot brukar det vara så att fraktkostnaden bara räknas på vad det kostade att skicka från början så kör de bara tillbaka det samma väg.
Momsen är troligen på deras tjänst, inte på frakten, för mig att EU nyligen sa nej till moms på frakt eller hur det var, minns inte exakt.

Så om någon skickar mig en gåva, som jag inte vill ha och inte löser ut, så är det ändå jag som ska stå för returkostnaderna till ett random land på andra sidan jordklotet?

Vad är det för lag som säger det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av SUMITOMO:

Posten kommer aldrig bry sig om ett klistermärke för 10kr i ett kuvert.

Nja, oftast inte, men det är bara att gräva runt lite på nätet så ser man att det trots allt händer då och då att folk tvingas betala hutlösa avgifter för försändelser som bara är värda några enstaka kronor. Exempelvis här, där en medlem på SweClockers blev debiterad 150 kr i avgift för att redovisa 1 krona i moms på en 4 kronors-försändelse:
#14091183

Fast min frågeställning är intressant även för försändelser som kostar lite mer, men där det ändå är bättre att Posten kastar grejorna i sopcontainern än tar ut sina sjuka avgifter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av gnurk:

Så om någon skickar mig en gåva, som jag inte vill ha och inte löser ut, så är det ändå jag som ska stå för returkostnaderna till ett random land på andra sidan jordklotet?

Vad är det för lag som säger det?

Skrivet av Konsumentverket:

Ångerrätt
När du säljer varor på nätet, via en telefonförsäljare eller hembesök är du skyldig att erbjuda konsumenter 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller även när du säljer produkter i butik men bara om du har kontaktat konsumenten utanför butiken.

Konsumenter har 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler.
Du är skyldig att se till att konsumenten får information om ångerrätten
Informerar du inte om ångerrätten har konsumenten 1 år på sig att ångra köpet
Konsumenten ska betala returfrakten om de ångrar sig
Konsumenten har rätt att undersöka varan

Även Ebay och AliE har det även i sina villkor när returfrakten inte beror på något fel på varan m.m. och både Svensk lag och deras köpavtal gör att du kan bli skyldig pengar för eventuella omkostnader m.m.

Normalt är att den som orsakar en skada betalar den.

EDIT:
Missade "gåva", ja då blir det den som skicka det som står för frakten tillbaka.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av gnurk:

Så om någon skickar mig en gåva, som jag inte vill ha och inte löser ut, så är det ändå jag som ska stå för returkostnaderna till ett random land på andra sidan jordklotet?

Vad är det för lag som säger det?

Nu var det ju fråga om en beställning. Om nu avsändaren felaktigt angett att det gäller gåva så förändras inget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

För ytterligare information är du välkommen att ringa
TullSvar, 0771-520 520, Posten Kundtjänst, 020-23 22 21,
Konsument Europa, 08-429 07 80