Dell XPS 13 eller Asus Zenbook UX305 för programmering på café?

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 eller Asus Zenbook UX305 för programmering på café?

SAMMANFATTNING
Ska jag välja en Dell XPS 13-9350, eller en Asus Zenbook UX305 för programmering och surfning på caféer och i naturen? Någon som har testat dem och kan jämföra?

Fördelar XPS 13: Det lilla formatet
Fördelar UX305UA: Den högupplösta matta 3200x1800-skärmen som passar för texthantering.

För övrigt även sneglat på Macbook Pro pga 16:10-formatet på skärmen vilket passar bättre vid läsning. Dock blank skärm.
Det kanske finns någon annan liknande produkt som har jag missat.

DETALJERAT
Jag ska skaffa mig en ny liten bärbar då jag vill kunna sitta och programmera och surfa på caféer, biblioteket, balkongen och i parken. Jag är less på att behöva sätta mig vid min stationära dator i min mörka lägenhet så fort jag ska göra något med datorn. Lätt att ta med är alltså av stor vikt( ).

Jag har hittills fastnat för dessa modeller:
- Dell XPS 13-9350 med FHD-skärm. i5, 8GB, 256GB SSD. (ca 12 000 med studentrabatt)
- Asus Zenbook UX305UA med QHD+-skärm. i7, 8GB, 512GB SSD. (ca 14 000 kr)
- Asus Zenbook UX305CA med QHD+-skärm, m3 6Y30, 8GB, 256GB SSD (ca 9500 kr)

Här är några funktioner jag är ute efter:
- Budget, helst under 13 000 kr
- Liten och smidig att ta med
- IPS-skärm
- Helst matt skärm (tyvärr går därför pekskärm bort.) Vill kunna sitta ute en solig dag.
- Bra skärm med lättläst text (högupplöst)
- Bra tangentbord
- Relativt tyst
- Lång batteritid
- Om möjligt kunna koppla upp den mot en UHD-4K-skärm hemma.

Asus Zenbook UX305
Flickvännen har den förra modellen av Asus UX305 med mCore-processor. Den är fläktlös, men jag upplever att den är för klen för mina användningsområden. Jag vet inte om det är så mycket mer kräm i de nya Skylake-versionerna. Därför lutar jag åt i7-modellen. Jag har tyvärr inte hittat någon i5 med QHD-skärm (bara FHD), även om en i5 annars räcker för mina behov.

Vad jag gillar med UX305UA- (och UX305CA)-datorernas QHD+-skärm (3200x1800) är att den ger så tydlig och lättläst text. Jag har jämfört i butik med FHD-modellen (1920x1080), och QHD+ ger betydligt skarpare text, och riktigt liten text är fortfarande läsbar (jag har bra syn). Jag har dock hört att den skärmen har dålig färgåtergivning, men lättläst text är nog viktigare för mig. Den har ej touch, och är i huvudsak matt.

Tangentbordet på flickvännens Asus är väl sisådär, pekplattan låter mycket, och jag gissar att det är liknande på UX305UA.

Dell XPS 13
Tyvärr har jag inte kunnat testa någon XPS 13 utan bara sett bilder, recensioner och specifikationen. Det lilla formatet känns mycket lockande, men då jag inte vill ha blank pekskärm finns bara 1920x1080-skärmen som alternativ. Hur bra blir text på den skärmen jämfört med på en QHD+? Frågan är också hur tangentbord och pekplatta är jämfört med Asusen. Svårt att välja när jag inte har testat den i verkligheten.

Jag har svårt att välja och önskar därför att få lite synpunkter. Bäst hade varit en XPS med matt QHD+-skärm, men det finns ju inte.

Med vänlig hälsning
Monomint

Permalänk
Avstängd

Av de två: XPS13. Jag gillar Asus av många anledningar men XPS är grym, så liten men ändå lagom skärmstorlek och kvalitetskänslan är hög.

Annars kan du ju kolla på Thinkpad, kanske X250 eller X1. Lite mer robusta vilket ju är trevligt om man ska bära runt på datorn mycket, och finns med en uppsjö (utbytbara) batterier även extra slice-batterier som gör datorn tjockare men som ger väldigt lång batteritid. De är inte riktigt lika små och lätta dock. Jag tycker också deras tangentbord slår typ alla andra och det är viktigt när man ska sitta och skriva mycket, och de har matta skärmar (IPS eller inte) om man inte köper touch.

Angående upplösningen så tycker jag inte du ska lägga för mycket vikt vid den. 1366x768 är för lågt idag men den finns typ bara på budgetmodeller numera. 1080p räcker gott för 12-14 tum och högre upplösning kräver ju nästan skalning på de storlekarna (om man inte har örnsyn) och drar mycket batteri.

Permalänk
Medlem

För övrigt även sneglat på Macbook Pro pga 16:10-formatet på skärmen vilket passar bättre vid läsning. Dock blank skärm.
Det kanske finns någon annan liknande produkt som har jag missat.

Lägger ett förslag: Razer Blade kanske om den nu värkar komma till Sverige
http://www.sweclockers.com/nyhet/21388-razers-slimmade-gaming...
Dock kommer den nog inte vara speciellt billig. Och det kanske är lite over-kill med en sådan för dig

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

För övrigt även sneglat på Macbook Pro pga 16:10-formatet på skärmen vilket passar bättre vid läsning. Dock blank skärm.
Det kanske finns någon annan liknande produkt som har jag missat.

Lägger ett förslag: Razer Blade kanske om den nu värkar komma till Sverige
http://www.sweclockers.com/nyhet/21388-razers-slimmade-gaming...
Dock kommer den nog inte vara speciellt billig. Och det kanske är lite over-kill med en sådan för dig

Den väger ju nästan dubbelt så mycket samt är avsevärt större.

Hade jag varit ts hade jag tittat på xps13 eller mindre thinkpad (x260 eller x250). Xps om du prioriterar smidighet i fötsta hand. Thinkpad om du prioriterar stryktålig och batteritid. Du kan hotswapa batteriet på de modellerna jag nämnde. Men båda är bra datorer i allmänhet med bra skärmar, tangentbord och batteritid. Tror för övrigt att du klarar dig utmärkt med 1080p på pass små skärmat.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag kör en xps 13 på jobbet av dyrare variant och den är en trevlig. För priset däremot känns den plastig och knakig sådär. Men gud va fin den tumma skärmkanten är!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Datavetare

Om du gillade Asus Zenbook UX305, men tyckte att flickvännens CoreM modell är lite för klen, kollade du om det var en Broadwell (5Y30) eller Skylake (6Y30 eller 6Y75)?

Redan mellan 5Y30 och 6Y30 märker man ett klart lyft (frugan har FHD versionen av UX305 med 6Y30) och skulle jag köpa ny laptop idag skulle 3200x1800 versionen av UX305 med 6Y75 helt klart vara en av kandidaterna, gillar verkligen vikten och att enheten är helt tyst vilket är fallet med Core M vesionen av UX305.

Dell XPS13 skulle också vara en het kandidat, lämnade Apple efter ett par MBP (som jag varit väldigt nöjd med) för en XPS15 och är supernöjd med den datorn. Dock är 15" usel om man ska bära med sig datorn + håll dig borta från 4-kärniga modeller med dGPU om du överhuvudtaget bryr dig om batteritid...

Edit: också problem med blank skärm, men tycker även Surface Pro 4 har blivit intressant nu då man efter en rad försök faktiskt fått till en tangentbord/musplatta modell som är helt OK att använda (tidigare modeller hade ju helt horribel musplatta). 3:2 skärmen får verkligen skärmytan att kännas större än vad den är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yoshman:

Dell XPS13 skulle också vara en het kandidat, lämnade Apple efter ett par MBP (som jag varit väldigt nöjd med) för en XPS15 och är supernöjd med den datorn. Dock är 15" usel om man ska bära med sig datorn + håll dig borta från 4-kärniga modeller med dGPU om du överhuvudtaget bryr dig om batteritid...

Batteritiden tycker jag är okej. Om man inte gör något tyngre (vilket TS inte verkar behöva) så klarar man sig länge. Har man en ryggsäck eller väska ser jag inga problem med att bära med sig datorn heller. 2kg är inte allt för farligt, och yttermåtten är trots allt ganska kompakta tack vare de små kanterna runt skärmen.
Sen att man har lite extra kraft när det behövs är ett stort plus, om TS nu skulle få för sig att nån gång spela eller göra mer än att skriva och surfa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har hört många klagar på Dell xps 13 låga ljusstyrka. Med tsnke du ska sitta ute. Märks i denna video. https://youtu.be/yvTdEcvQd_E

Dells tangentbord ska ju inte vara så bra men svårt att se att asus ska hålla högra kvalité överlag gäng Dell.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera thinkpad X1 om det inte vore för budgeten. Behöver du i7a och hög upplösning blir det svårt för 13k.
Kan dock vara värt att kika på dustin då de brukar ha bra rabatter på dom och i synnerhet nu när gen 4 är runt hörnet. Köpte min för 17 k, skulle kostat 24...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Monarchy:

Jag har hört många klagar på Dell xps 13 låga ljusstyrka. Med tsnke du ska sitta ute. Märks i denna video. https://youtu.be/yvTdEcvQd_E

Dells tangentbord ska ju inte vara så bra men svårt att se att asus ska hålla högra kvalité överlag gäng Dell.

Är väl inte det som sägs i videon du länkar till? Hon säger väl att XPS13 har en väldigt ljusstark skärm jämfört med laptops i stort men den kan inte matcha ljusstyrkan i Surface Pro 4. Men då säger hon också att Surface Pro 4 har en av de absolut ljusstarkaste skärmar man hittar på bärbara idag.

Har inte sett någon klaga på tangentbordet på XPS-serien, tvärt om så brukar XPS, MBP och Thinkpad lyftas fram som förebilder vad det gäller tangentbordet. Använder uteslutande det inbyggda tangentbordet på min XPS15 och det är även min primära dator -> skriver väldigt mycket på det tangentbordet, personligen tycker jag XPS > MBP på tangentbordet och kan inte påstå att Thinkpad är bättre (men har inte använt Thinkpad ens i närheten lika mycket som XPS/MBP).

UX305 har ett helt OK tangentbord, men det ligger ett snäpp efter de tre som nämns ovan. Fast gissar att tangentbord nog är en sak där tycke och smak påverkar rätt mycket!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är en så kallad Pentile-matris i UX305:an med 3200x1800. Den är enligt mångas åsikt inte speciellt trevlig.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Annars kan du ju kolla på Thinkpad, kanske X250 eller X1.

Tack. Jag ska kolla in dem.

Skrivet av snajk:

1080p räcker gott för 12-14 tum och högre upplösning kräver ju nästan skalning på de storlekarna (om man inte har örnsyn) och drar mycket batteri.

Ja, 1080 räcker förmodligen, men det känns ändå skönt med ännu skarpare text. Sitter man och jobbar länge med text så kanske man anstränger sig lite mindre med högupplöst. Men eftersom jag inte jobbat med QHD+ så vet jag inte säkert hur stor skillnad det gör. Nackdelen är att det kan bli skalningsproblem i vissa program, och som du skriver att det drar mer batteri.

Skrivet av Mega-Dark:

Lägger ett förslag: Razer Blade kanske om den nu värkar komma till Sverige

Tack för förslag, men som du skriver tror jag att den är för tung och blir för dyr.

Skrivet av Pl4yGround:

Jag kör en xps 13 på jobbet av dyrare variant och den är en trevlig. För priset däremot känns den plastig och knakig sådär. Men gud va fin den tumma skärmkanten är!

Hur tycker du att det funkar med den blanka pekskärmen? Funkar det att använda utomhus?

Skrivet av Yoshman:

Om du gillade Asus Zenbook UX305, men tyckte att flickvännens CoreM modell är lite för klen, kollade du om det var en Broadwell (5Y30) eller Skylake (6Y30 eller 6Y75)?

Hon har en Broadwell.

Skrivet av Yoshman:

Redan mellan 5Y30 och 6Y30 märker man ett klart lyft (frugan har FHD versionen av UX305 med 6Y30) och skulle jag köpa ny laptop idag skulle 3200x1800 versionen av UX305 med 6Y75 helt klart vara en av kandidaterna, gillar verkligen vikten och att enheten är helt tyst vilket är fallet med Core M vesionen av UX305.

Hur stor skillnad är det mellan m3, m5 och m7, samt jämfört med tvåkärniga i3, i5, i7? Den CA-modell jag länkade till för 9500 kr är en m3. Den du länkar till för 13700 kr är en m7.

Ja, det är grymt skönt med en helt fläktlös dator. Men om jag förstått det rätt så är det rätt sällan fläkten drar igång på XPS 13-9350-modellen (till skillnad från den föregående versionen). Frågan är hur fläkten beter sig på Asus i5 och i7.

Skrivet av Napoleongl:

Skulle rekommendera thinkpad X1 om det inte vore för budgeten.

Jag håller med om att X1 Carbon ser trevlig ut på papperet. Den är en bit ovan budget dock. 17500 kr för i5 med WQHD.
https://www.dustinhome.se/product/5010881434/thinkpad-x1-carb...

Skrivet av pecill:

Tänk på att det är en så kallad Pentile-matris i UX305:an med 3200x1800. Den är enligt mångas åsikt inte speciellt trevlig.

Vad är det som gör pentile otrevlig på den? Jag har tittat på den i butik, och jag upplevde den som skarp, om än med rödstick i färgen. Om jag jämför den med min gamla mobil HTC Desire så är det ljusårs skillnad. Där kan vi snacka "pentile-bedrövelse".

Permalänk
Medlem

@Monomint: Har aldrig använt den utomhus, kan inte säga att jag upplevt svag ljusstyrka. Men den är ju högblank så det räcker och blir över så utomhus kan vara ett problem.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pl4yGround:

@Monomint: Har aldrig använt den utomhus, kan inte säga att jag upplevt svag ljusstyrka. Men den är ju högblank så det räcker och blir över så utomhus kan vara ett problem.

Man kan ju köra FHD och då få en matt skärm istället, så slipper man köpa på sig en snordyr spegel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

2kg är inte allt för farligt, och yttermåtten är trots allt ganska kompakta tack vare de små kanterna runt skärmen.

Körde på detta argumentet men min förra laptop, och tycker efter erfarenheten att 2kg är rätt otympligt att bära med sig. Och storleken av xps 15" må vara mindre än andra 15", men den är fortfarande för stor för jag obrytt skulle slänga ner den i väskan (min förra var en "tung" 13 tummare).

Jag hade xps15 på order, men efter att jag kunde jämföra 15 mot 13 bredvid varandra i affären insåg jag att 15 kommer lämnas hemma rätt ofta på grund av sin storlek. Vilket resulterade i att jag nu har en xps 13 planerad för leverans den 7e.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mahti:

Körde på detta argumentet men min förra laptop, och tycker efter erfarenheten att 2kg är rätt otympligt att bära med sig. Och storleken av xps 15" må vara mindre än andra 15", men den är fortfarande för stor för jag obrytt skulle slänga ner den i väskan (min förra var en "tung" 13 tummare).

Jag hade xps15 på order, men efter att jag kunde jämföra 15 mot 13 bredvid varandra i affären insåg jag att 15 kommer lämnas hemma rätt ofta på grund av sin storlek. Vilket resulterade i att jag nu har en xps 13 planerad för leverans den 7e.

Okej, med en bra väska ser jag inga problem. Jag hade en 12.5" Thinkpad innan och tycker inte detta är nämnvärt jobbigare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Nu vet jag inte hur mycket en 12,5" thinkpad väger, men jag antar att den väger ~2kg eftersom det var vad diskussionen handlade om. Och absolut, vi har alla olika preferenser och jag har inga problem med att se vissa bära på ännu runt laptops med ett leende på läpparna

Så, konklusionen blir nog att det kan vara bra att klämma på det man tänkt släpa med sig dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Jag hade xps15 på order, men efter att jag kunde jämföra 15 mot 13 bredvid varandra i affären insåg jag att 15 kommer lämnas hemma rätt ofta på grund av sin storlek. Vilket resulterade i att jag nu har en xps 13 planerad för leverans den 7e.

I vilken affär kunde du kolla in XPS 13 och 15? Stockholmsområdet? Jag skulle gärna kolla på dem i verkligheten innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monomint:

I vilken affär kunde du kolla in XPS 13 och 15? Stockholmsområdet? Jag skulle gärna kolla på dem i verkligheten innan jag bestämmer mig.

Det var tyvärr på Hong Kongs flygplats och JB-HiFi i Australien. Men känns som dom borde börja hitta fram i svenska butiker också..

Edit; Inet säljer datorerna enligt prisjakt så kanske kan höra med dom när man kan få möjlighet att klämma?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mahti:

@DunderKlumpen: Nu vet jag inte hur mycket en 12,5" thinkpad väger, men jag antar att den väger ~2kg eftersom det var vad diskussionen handlade om. Och absolut, vi har alla olika preferenser och jag har inga problem med att se vissa bära på ännu runt laptops med ett leende på läpparna

Så, konklusionen blir nog att det kan vara bra att klämma på det man tänkt släpa med sig dagligen.

Den vägde väll ett halvt kilo mindre, men tog mindre plats såklart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

För er som tipsar om intels nya core M, den ligger på 0.9Ghz, pallar den verkligen Visual studio eller kommer komplieringstiderna bli sjukt långa?

Permalänk
Datavetare

@Monomint: har själv aldrig testat 6Y75, den har max turbo på 3,1 GHz mot 2,2 GHz för 6Y30 så i teorin finns ju rätt mycket mer pulver under huven.

Den största skillnaden mellan Broadwell och Skylake Core M är att den senare verkar kunna hålla sin turbofrekvens betydligt längre och då framförallt i lägen där både CPU och iGPU jobbar samtidigt. Tycker inte 6Y30 alls känns begränsade för surf, office, grafisk enklare spel (typ minecraft) och liknande.

Har dock inte testat hur 6Y30 fungerar för programutveckling, tror nog det går bra då moderna miljöer typiskt har inkrementellt bygg (t.ex. Java med Eclipse) eller enbart JIT utan kompilering (t.ex. NodeJS), i sådana lägen kommer man i praktiken ligg på eller väldigt nära max turbofrekvens. UX305 verkar ha relativt bra värmeavledningförmåga, sett tester mot andra Core M enheter där UX305 låg i topp (tror det var Core M Broadwell, har nog inte sett motsvarande test med Skylake).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Carbon x1 med 1080p skärm.
https://www.dustinhome.se/product/5010872718/thinkpad-x1-carb...

Bara att sätta i lite mer minne

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UsAndThem:

För er som tipsar om intels nya core M, den ligger på 0.9Ghz, pallar den verkligen Visual studio eller kommer komplieringstiderna bli sjukt långa?

Var länge sedan jag körde Visual Studio för något icke-trivial, men tvivlar att det blir problem. Fungerar ju helt OK att jobba med C och C++ utveckling med GCC+Emacs körandes i en virtualiserad Ubuntu-server körandes på 32-bitars Windows 10 som drogs runt av en Z3770 (Silvermont Atom @ 2,4 GHz max turbo och 1,3 GHz basfrekvens). Skylake är mer än dubbelt så snabb som Silvermont vid samma frekvens.

Skulle dock inte vilja köra ovan som primärt system, men fungerar fullt adekvat som lösning när man är på språng, suttit och utvecklat på en längre bussresa till fjällen med ovan. Rätt mycket trevligare att jobba med en 11" laptop på en buss än 13", min 15" XPS hade varit oanvändbar i det utrymmet.

Skrivet av Troberg:

Jag skulle rekommendera Carbon x1 med 1080p skärm.
https://www.dustinhome.se/product/5010872718/thinkpad-x1-carb...

Bara att sätta i lite mer minne

Naturligtvis har alla olika prioritering, själv säger jag: 1920x1080 på 13" år 2016 är bara totalt NEJ! Är så brutalt mycket trevligare att läsa text med hög PPI. Tycker min 11" laptop med IPS 1920x1080 skärm är gränsfall till att ha för låg PPI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Naturligtvis har alla olika prioritering, själv säger jag: 1920x1080 på 13" år 2016 är bara totalt NEJ! Är så brutalt mycket trevligare att läsa text med hög PPI. Tycker min 11" laptop med IPS 1920x1080 skärm är gränsfall till att ha för låg PPI.

Ja, då är det nog inte så bra att köra på en 1080p skärm, haha.
Såg bara att den hade extra pris just nu också då jag kanske ska köpa den till flickvännen.

Sen såg jag också att minnet är fastlött och går inte att byta. Så då skiter det sig också

Permalänk
Medlem

@Troberg
Dessutom har jag för mig att det bara är qhd-skärmarna på carbon som är ips. Fhd är TN om jag inte minns fel från när jag skulle köpa min.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är väl ingen normal människa som pallar sitta på QHD på en 13 tummare, herregud.
24 och uppåt så blir QHD intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Är väl ingen normal människa som pallar sitta på QHD på en 13 tummare, herregud.
24 och uppåt så blir QHD intressant.

Orkar man titta på 1080p och uppåt på en 5-tums mobilskärm så pallar man nog QHD på en 13-tums-skärm. Det viktiga är att innehållet är skalningsbart. I min mening blir det en trevligare upplevelse ju högre upplösning det är tills man nått ögats upplösningsvinkel.

Permalänk
Medlem

@Monomint
Får man fråga lite offtopic, då jag själv är ute efter XPS 13... Hur får du studentrabatt på den? Hittar inget sånt hos Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@Monomint
Får man fråga lite offtopic, då jag själv är ute efter XPS 13... Hur får du studentrabatt på den? Hittar inget sånt hos Dell.

Finns en användare 'DellCare' på forumet som jobbar för Dell. Skicka henne ett PM så hjälper hon dig. Vet inte om det går att gå direkt genom vanlig kundtjänst.