Skydda sig mot policeware från andra länder

Permalänk

Skydda sig mot policeware från andra länder

Då vi inte är amerikanska medborgare så känns det oacceptabelt att de flesta antivirus program vit-listar policeware från USA. Oavsett syfte så har USA enligt sina lagar rätt till informationen som samlas in från alla amerikanska DRM och anti-fusk system då de lagras på amerikanska servrar.

Finns det något anti-virus program som man kan lita på som Svensk?

Permalänk

@BlåBävern: Jag kan inte svara för andra antivirusprogram, men vi på ESET har inte och kommer inte vitlista skadlig kod oavsett vem som skapat den.

ESETs huvudkontor och utveckling ligger dessutom inom EU (Slovakien), vilket ytterligare minskar "vissa länders" möjligheter att försöka sätta krav på vad som ska stoppas och inte.

Permalänk
Medlem

Ja USA vill ju gärna se allt och bestämma allt. Men om det nu är så att vissa ANTIvirus väljer att Vit-lista policeware så vet man ju iaf vilka antivirus som man skall hålla sig borta ifrån

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket Virusskydd som kan bota det värsta viruset av dom alla: Windows 10

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Frågan är vilket Virusskydd som kan bota det värsta viruset av dom alla: Windows 10

Utveckla gärna, tycker W10 är riktigt bra.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jag gissar på att han är frälst över Windows 7 eller kör Linux

Jag gillar dock Windows 7 och lite linux jag med, men ser inte Windows 10 som ett virus. Så ja han skulle ju gärna kunna få utveckla lite om vad som är virus med Windows 10.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skrivet av BM-Mods:

Jag gissar på att han är frälst över Windows 7 eller kör Linux

Jag gillar dock Windows 7 och lite linux jag med, men ser inte Windows 10 som ett virus. Så ja han skulle ju gärna kunna få utveckla lite om vad som är virus med Windows 10.

Gör en sökning på google... tillexempel
Windows 10 spyware

Happy reading!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Windows 10 spyware

Happy reading!

Jo det har väll kanske ingen missat, men då ska man nog generellt sätt hålla sig helt borta från nätet och inte använda google, FB eller något annat.

Windwos 7 och 8 fick väll även updates så att dom började göra lite samma sak.

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Windows 10 spyware

Happy reading!

Trodde du hade en egen åsikt om varför du anser W10 som ett virus.
Det är väl som alla andra som hatar på W10 - fanboys helt enkelt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Eugene Kaspersky svarade på frågor från olika sociala medier under slutet av 2012;

Citat:

Policeware: we are not going to immediately block such software as it’s not malware, if we’ll find it. Most users will get an alert about ‘not-a-virus’ software that is causing a potential remote administration/data interception possibility. If there’s a keylogger, we’ll detect and remove it in any case, while checking its origin. Also, I’m not even sure that there is a lot of evidence of which government is using computer software to look after their citizens. To my mind, most of the government surveillance happens on the carrier side, on the Internet channels, and these are out of our control.

Jag håller med han till fullo. Om spioneriet inte är någon form av en keylogger eller liknande, så finns det inget syfte i att blockera det, då det inte är något virus i sig. Säkerhetsprogrammen heter ju antivirus - inte antiware.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonanders:

@BlåBävern: Jag kan inte svara för andra antivirusprogram, men vi på ESET har inte och kommer inte vitlista skadlig kod oavsett vem som skapat den.

ESETs huvudkontor och utveckling ligger dessutom inom EU (Slovakien), vilket ytterligare minskar "vissa länders" möjligheter att försöka sätta krav på vad som ska stoppas och inte.

Ja se där! Eset (som jag har själv) kan man lita på!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jo det har väll kanske ingen missat, men då ska man nog generellt sätt hålla sig helt borta från nätet och inte använda google, FB eller något annat.

Windwos 7 och 8 fick väll även updates så att dom började göra lite samma sak.

Hade ingen missat det? Lät så på er några posts upp.. Eller va menar man? Nej windows 10 är inget "virus" men TS frågade om antivirus som skulle stoppa amerikanska informationslagringar.. Ja isåfall är ju det värsta av dom alla windows 10... Och vilket antivirus stoppar det?
Win8 är illa med men win7 fick några updates som går att inaktivera.. Alltså som du säger, man kommer inte undan helt hur man än gör.. Själv håller jag mig borta från FB och google så mycket jag kan men går inte undvika hela nätet heller.. Men tänker varjefall inte göra det lätt för dom..

Skrivet av Pamudas:

Trodde du hade en egen åsikt om varför du anser W10 som ett virus.
Det är väl som alla andra som hatar på W10 - fanboys helt enkelt

"en egen åsikt om varför..." Min åsikt kommer från studier av samhället, historia och övervakning.. Googla upp någon kriminologi eller sociologi bok och läs.. Ganska intressant. Finns flera bra sociologer och kriminologer, rekommenderar en väldigt bra känd : Michel Foucault. Skrivit ett par böcker om social kontroll och övervakning etc...
Fanboy? Till vad...? Det finns de som säger "jag bryr mig inte för jag har inget att dölja" när det handlar om personlig integritet... Men det handlar om våra rättigheter.. Folket..
Anyway detta är definitivt fel ställe att skriva av sig på.. Flesta här tänker bara level 1..
"FOLIEHATTEN PÅ" ..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlåBävern:

Då vi inte är amerikanska medborgare så känns det oacceptabelt att de flesta antivirus program vit-listar policeware från USA. Oavsett syfte så har USA enligt sina lagar rätt till informationen som samlas in från alla amerikanska DRM och anti-fusk system då de lagras på amerikanska servrar.

Kort sagt nej, numera är det mer en fråga om marknadsföring. Om du bundlar det med något som användare vill ha(Som dx12) eller sätter ett glittrigt klistermärke på det, så räknas det inte längre som skadlig kod. För att räknas som skadlig kod måste skaparen vara liten eller okänd. Som andra i tråden nämner är W10 ett utmärkt exempel, vad skiljer informationssamlandet de gör - eller har möjlighet att göra i framtida uppdateringar som du ju inte kan styra över - från annan spyware? Det är helt enkelt en för stor gråzon för att kunna definera vad som är skadlig kod och inte.

Permalänk
Skrivet av nilssonanders:

Om den skyddar mot Uplays tysta installation av Punkbuster men låter en fortsätta att spela single player så kanske jag provar er produkt.

Permalänk
Skrivet av BlåBävern:

Om den skyddar mot Uplays tysta installation av Punkbuster men låter en fortsätta att spela single player så kanske jag provar er produkt.

Har jag missat nått? Vad är det för fel på Punkbuster?
Tycks inte hjälpa för att bli av med fuskare men det är säkert bättre än inget alls.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Eugene Kaspersky svarade på frågor från olika sociala medier under slutet av 2012;

Jag håller med han till fullo. Om spioneriet inte är någon form av en keylogger eller liknande, så finns det inget syfte i att blockera det, då det inte är något virus i sig. Säkerhetsprogrammen heter ju antivirus - inte antiware.

Så om försvaret får Ryska spionprogram på datorerna som ger tillgång till all vår vapenteknologi för ubåtar så är allt okej för de stal inte deras konto nummer?

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Har jag missat nått? Vad är det för fel på Punkbuster?
Tycks inte hjälpa för att bli av med fuskare men det är säkert bättre än inget alls.

Om du läser licensen till Punkbuster så ser du att de får tillgång till all information hela tiden när datorn är påslagen och om de skadar din hårdvara så tar de inget ansvar. De får till exempel ta skärmdumpar på allt du gör vilket jag ser som mycket obehagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlåBävern:

Så om försvaret får Ryska spionprogram på datorerna som ger tillgång till all vår vapenteknologi för ubåtar så är allt okej för de stal inte deras konto nummer?

Jag skrev "någon form av en keylogger eller liknande". Kaspersky stoppar spionprogram också, vilket alla andra antivirus-program ska göra. Jag tänkte endast på det den här tråden handlar om (policeware) när jag skrev antiware.

Ändrade länken till en svensk sådan, med mer information
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlåBävern:

Med största sannolikhet så är detta för att jaga terrorister isf, Kommer aldrig duga som bevis för t.ex. fildelning eller milda IT brott.

NSA hade ju full tillgång till ALLA Apple produkter innan Wikileaks avslöjade det, vad jag vet så finns det inte ett enda fall där uppgifter ur detta har använts som bevis emot individ.

Slutsats: Det är bara Noja såvida du inte säljer bomber eller surfar barnporr

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av BlåBävern:

Om du läser licensen till Punkbuster så ser du att de får tillgång till all information hela tiden när datorn är påslagen och om de skadar din hårdvara så tar de inget ansvar. De får till exempel ta skärmdumpar på allt du gör vilket jag ser som mycket obehagligt.

Det var som...
Jag kan förstå att dom vill ta skärmdumpar och även hålla koll på vilka program som körs när man spelar men att göra det även när man inte spelar ett spel som skyddas av Punkbuster är ju helt fel.
Jag har som dom flesta inte läst "licensen"... Är du säker på att Punkbuster licensen tillåter det?

Hittade det här:
"Licensee consents to allow PunkBuster software to transfer actual screenshots taken of Licensee’s computer during the operation of PunkBuster software for possible publication."

Tolkar det som om det bara gäller när man spelar (vad dom verkligen gör är förstås svårt att veta).

Hittar inte information på www.evenbalance.com

Spelar BF spelen ganska mycket. Synd att lägga ner det p.g.a Punkbuster.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Det var som...
Jag kan förstå att dom vill ta skärmdumpar och även hålla koll på vilka program som körs när man spelar men att göra det även när man inte spelar ett spel som skyddas av Punkbuster är ju helt fel.
Jag har som dom flesta inte läst "licensen"... Är du säker på att Punkbuster licensen tillåter det?

Hittade det här:
"Licensee consents to allow PunkBuster software to transfer actual screenshots taken of Licensee’s computer during the operation of PunkBuster software for possible publication."

Tolkar det som om det bara gäller när man spelar (vad dom verkligen gör är förstås svårt att veta).

Hittar inte information på www.evenbalance.com

Spelar BF spelen ganska mycket. Synd att lägga ner det p.g.a Punkbuster.

En motsvarighet till DRM och anti-fusk system i verkligheten skulle vara att säkerhetsvakten från gallerian följer med en hem, tittar på en medans man sover, äter maten ur kylskåpet, installerar övervakningskameror på toaletten, gör en olåst bakdörr där luffare kan ta sig in och antecknar allt man gör i sitt antecknings block.

Permalänk

@BlåBävern:
Jag har varit tveksam till W10 på grund övervakningen men det tycks som det inte går att skydda sig från storebror idag och samtidigt köra dom program som man vill köra.

Tycks som 1984 bara blev lite försenat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ett os kan vara bra i många avsenden men katastrof om man tänker på säkerheten..

Ska man tänka på säkerhet så ska man inte ens köra annat än Unix/Linux på sina maskiner, man får visserligen ge upp något för få något annat frågan är bara vad varje individ anser sig viktigast.

Men hur än man vrakar och väljer så har vi alltid någon spion organ efter oss, är de inte NSA så är de FRA eller något annat land.

Visserligen kan man sänka den till princip 0% risk om man kör med PC21 Workstation systemet.

http://www.fibersystem.se/products/pc-21-workstation/

Detta då de kör med fiber kablar rakt igenom så de är inget du kan avlyssna, samt säkrad för singal styrkor.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk

Jag har nu provat Nod32 och den skyddade inte alls mot punkbuster trojanen som jag själv fick sätta i karantänen.