Mamma fyllde i kontonummer på popup sida

Permalänk

Mamma fyllde i kontonummer på popup sida

Hej kära Sweclockers!

Sammanfattning:
Mamma trodde hon köpte tillgång till en film via en popup från dreamfilm, och angav då kontonr. Popup sidan heter flixjolt. Frågan är vad ni tycker mamma bör vid vidta för åtgärder?

Utförlig förklaring av händelseförloppet:
Mamma skulle hjälpa lillebrorsan se en film, han gick in på dreamfilm och ovetandes om att de nu transporterats via ads till flixjolt där fick de en förfrågan om att betala för filmen vilket mamma dumt nog gjorde... Jag kommer hem idag och får veta vad som hänt och tror först det är ett skämt då det är riktigt korkat, men så är den sorgliga sanningen. Jag började googla runt direkt då det är en uppenbar scam, så vet jag inte om hon borde spärra kortet, vad föreslår ni?
MVH Herman

Permalänk
Medlem

kontonummer eller kortnummer?

Permalänk
Avstängd

sluta se på dreamfilm för det är olagligt, bättre med netflix/hbo.

Permalänk
Medlem

Ring och spärra konto/kredit-kortet direkt om det var kortnummer hon skrev in, gör också en anmälan om det saknas pengar/dragits pengar i transaktioner som inte din mor har gjort.

Permalänk
Medlem

Jag skulle höra av mig till banken och fråga om råd. De lär ju ha en del liknande fall och kunna rekommendera hur du skall gå till väga.

Lycka till!

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Ni ska givetvis spärra kortet illa kvickt, vilket ni även har en skyldighet att göra annars kan ni bli utan ersättning för eventuella oauktoriserade transaktioner som hunnit genomföras under tiden ni vetat att någon kan kommit över uppgifterna och inte gjort något åt det.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

sluta se på dreamfilm för det är olagligt, bättre med netflix/hbo.

Olämpligt ja.
Olagligt nej inte än enligt svensk lag.

Permalänk

Tusen tack för kloka återgärder! Det verkar som det löst sig för morsan denna gången, och hon har definitivt lärt sig en läxa, TACK!