Byta strömkälla när spänningen sjunker (Arduino)

Permalänk
Medlem

Byta strömkälla när spänningen sjunker (Arduino)

Hej!

Håller på med ett projekt för skolan.
Jag ska ge strömförsörjning till en arduino uno och ska använda batteri och solcell.
Jag har sett att man kan använda sig av en laddningsmodul genom att koppla solcellen och ett batteri till den och om det finns tillgång till ljus så laddas batteriet och arduinot får ström osv.

Men till frågan, kan jag göra så att jag programmerar så att batteriet tar över när spänningen sjunker under en viss nivå? alltså så att batteriet inte används alls för ens solcellen inte kan ge mer än t.ex 6-7 volt?
Eller är det så att dessa laddningsmoduler redan är programmerade att batteriet ska ta över när det sjunker?

Jag är rätt så nybörjare inom elektronik men har kunskap inom de enkla sakerna så som motstånd, ström, spänning, effekt och enklare koppling av dessa i kombination med leds osv. Lär mig mer för varje dag men detta med byte av strömkälla vid viss spänningsnivå har jag inte kommit någon vart med för hittar inget om det...

Om jag får någon klarhet inom detta så fortsätts detta med en till frågeställning:
Går det att hålla en fix last med konstant effekt trots att den drivs av en källa med varierande spänning?
Formeln P=U*I=U^2/R hjälper ju i denna frågeställning då jag antar att man kan ta hjälp av ett rörligt motstånd? (potentiometer?)

denna klarar jag nog av själv men om någon har lust av tillföra information som hjälper mig på vägen är detta självklart ett +!

All hjälp mottages med glädje! Tack på förhand!

Visa signatur

Dad's home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weebag:

Hej!

1.
Håller på med ett projekt för skolan.
Jag ska ge strömförsörjning till en arduino uno och ska använda batteri och solcell.
Jag har sett att man kan använda sig av en laddningsmodul genom att koppla solcellen och ett batteri till den och om det finns tillgång till ljus så laddas batteriet och arduinot får ström osv.