Problem med Kali till Virtualbox

Permalänk
Medlem

Problem med Kali till Virtualbox

Hej!

Jag tänkte jag skulle prova med Linux nu, efter att alltid varit på Windows.
Eftersom jag vill prova lite i taget (behöver datorn på jobbet också) så installerade jag Virtualbox på min windows 10. I denna VB vill jag installera Linux Kali. Jag laddade ned och gjorde allt som jag trodde jag skulle göra, tills jag fick felmeddelandet
"This kernel require an x86-64 CPU, but only detected an i686 CPU."

Allt är nedladdat som 64, men då jag skall installera Kali i VB, så hittar jag bara 32-alternativ.

Hjälp?

Tack för att du tog dig tid

Permalänk
Medlem

Läs här: http://www.fixedbyvonnie.com/2014/11/virtualbox-showing-32-bi...

Det brukar bero på att man inte aktiverat virtualisering i bios eller att hyper-v är aktiverat. Lycka till!

Permalänk
Medlem

bort

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@Spank2k7:
Tack så mycket

Jag anade att det var något sådant, men jag är lite osäker på hur jag aktiverar detta.... Vågar man rota runt i Bios?

Permalänk
Medlem

@JJ72: Ja det är inga problem. Ändra inte på något annat än det du behöver ändra på. Kör du kali ska biosinställningarna vara minsta bekymret

Permalänk
Medlem

@Spank2k7:
Haha. Jag var rädd för det

Tack igen

Permalänk
Medlem

@JJ72:
"If you are looking for a Linux distribution to learn the basics of Linux and need a good starting point, Kali Linux is not the ideal distribution for you. You may want to begin with Ubuntu, Mint, or Debian instead."
- Citerat från kalis hemsida (http://docs.kali.org/introduction/should-i-use-kali-linux)

Är det första gången du ska bekanta dig med linux bör du kanske välja en annan distro som gör det lite lättare att komma igång. Kali är främst till för pentester osv

Permalänk
Medlem

@Spank2k7:

Vad schysst! Tackar så mycket för det

Något förslag var du tycker man bör börja?

Permalänk
Medlem

@JJ72: För den vanliga desktopanvändaren skulle jag föreslå ubuntu. Tycker du om att pilla med servrar och dylikt så tycker jag du ska titta på CentOS. När du virtualiserar är det så himla lätt att testa nya distros, så tanka ner ett par avbildningar och se vad du fastnar för!

Permalänk
Medlem

@Spank2k7:

Tack igen

Då har jag ju något att pyssla med ett tag då.... Haha.