Forumdelen sponsras av

Val av ny datorskärm 2560×1440 25-27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008

Val av ny datorskärm 2560×1440 25-27"

Ännu en ”tips på ny skärm” tråd.
Har läst både tester och recensioner och trådar här på swec, men behöver ta reda på mer innan jag bestämmer mig.
Är ute efter en skärm på 25 eller 27 tum, med upplösningen 2560x1440. Får gärna inte överstiga 3500kr. Svärtan är viktig för mig. Har sett många exempel på hur mörka objekt och skuggor glöder i blått och saknar detaljer. Så var fallet med skärmen jag lämnat tillbaka.
Det mest ”krävande” som ska göras på skärmen är spel, och till viss del bildredigering, men fokus bör ligga på hur skärmen presterar i spel. Jag är ingen tung multiplayer som kör CS med höga krav på snabbhet, utan nöter istället olika RTS och RPG i singelplayer, så 60hz räcker gott för mig.
Men det är en svår jungel att bli klok i, ska jag välja TN eller IPS?
Efter en del letande och påläsande köpte jag denna:
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/as...
Den var vit och snygg och hade smala kanter, men jag blev snabbt varse att en IPS i den prisklassen nästan alltid lider av IPSglow eller backlight bleed, och den rellativt låga upplösningen på 27 tum störde mer än jag trott. Jag lämna tillbaka skärmen men fick en jobbig rädsla för IPS tillbaka. (samt pengarna).
Har sneglat på Dell Ultrasharp U2515H och läst swec test, men blir bara mer osäker. Vissa talar för och vissa emot, naturligtvis. Men så fort jag hör något om IPSglow drar jag öronen åt mig.
Min gamla skärm: https://www.netonnet.se/art/NoSection/asus-vw228tr/171127.642...

Hur står sig skärmarna från AOC?
Denna har bra betraktningsvinklar trots att det är en TN.
https://www.komplett.se/product/836860/datorutrustning/bildsk...

Här en IPS i lägre prisklass. Men är risken stor för glow?
https://www.komplett.se/product/853519/datorutrustning/bildsk...

Uppskattar hjälp och tips från er som vet vad ni snackar om. Min kunskap faller platt när det gäller skärmar, och nu står jag och stampar på samma ställe.

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag gick från TN till IPS och har inte tittat tillbaka. Det lilla IPS-glow man får är klart värt den otroligt bättre färgåtervinningen kontra TN.

Skulle jag köpt ny idag hade det nog blivit denna:
Dell UltraSharp U2515H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

Mest för att jag sitter relativt nära skärmen och 27" blir för stort.

En bra site med tester är http://www.tftcentral.co.uk/.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

"IPS Glow" i det hänseendet att det blir ljusare svärta i vinkel är ett fenomen som uppstår hos alla LCD-tekniker i någon form. Vad som skapar själva "IPS"-problemet är ironiskt nog teknikens (IPS, PLS och AHVA) egen styrka. Den behåller ljusstyrka, tonkurva och färger i mycket högre grad i vinkel än andra tekniker. Därför blir "glow"-effekten tydligare. Alla annat i bilden är ungefär som innan men just svärtan är ljusare.

TN- och VA-paneler är i samma vinkel också helt förändrade (inklusive ljusare svärta) men även färger och tonkurva är fel, samt att ljusstyrka minskar. Därför syns det inte lika tydligt att svärtan blir ljusare. Hela bilden är ju blaskig och klen i samma vinkel. Eller totalt igensmetad mörk beroende på hur man vinklar en TN-panel. En bra IPS-panel i 30 graders vinkel är rent objektiv den bästa LCD-tekniken när det handlar om hur lite bilden försämras i vinkel. Det är bara det att den enda nackdelen blir så tydlig.

"IPS Glow" kan också handla om en gul hinna som kryper sig in i vinkel. Detta är betydligt värre och sämre problem som kan störa. Det är ganska ovanligt, i alla fall på de skärmar jag testat. 4K-TV-apparater med IPS-panel är kanske de tydligaste exemplen just nu.

Är den ljusare svärtan ett problem du inte kan vänja dig med kan en A-MVA-panel vara ett alternativ. Du har förstås samma grundproblem, svärtan blir ljusare och det blir ljusare i högre grad än hos en IPS-panel. Men eftersom kontrastförhållandet är högre till att börja med och att hela bilden tappar ljusstyrka och färgmättnad i vinkel är det inte lika tydligt att just enbart svärtan ändras.

Dock finns det ganska få alternativ för A-MVA-paneler och 2560x1440 pixlar. Det finns endast 32-tummare på marknaden och de kostar från 4500 kr och uppåt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s261041481

En modell vi testat:
http://www.sweclockers.com/test/21175-philips-bdm3270qp-32-tu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009

Jag rekommenderar Dell Ultrasharp U2515H! Otroligt skön skärm, minimalt glow. Presterar riktigt bra i spel, även FPS-spel. Inget input lag eller liknande.

Detta är nog bland den bästa all-round-skärmen du kan få tag i med en budget på max 3500kr.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Bara man hittar till Prisjakt ser man ju att U2515 inte verkar vara något för dig.

"IPS glow at normal levels, had maybe hoped for low-glow like recent U2414H"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2940400

Men det kan säkert vara så att det uppstått lite olika varianter där tillverkningsprocessen med alla? polarisationsfiltren skilt sig åt, speciellt då Dell säljer såna enorma volymer.

««« »»»

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008

Har nu läst igenom hela testen av Dell U2515H på tftcentral (tackar för tipset Blofeld, jäkla bra sajt), och den verkar lovande i det stora hela.
Den har enligt deras test väldigt lite backlight bleed, vilket känns väldigt betryggande. Men till viss del IPS glow, och jag kan inte sluta undra hur jag persoligen kommer uppleva det när det blir natt i Fallout 4. Färger och detaljer lyckas skärmen dock hålla kvar bra även vid mörker.
Kontrasten är också något jag hänger upp mig på. Kanske är det min okunskap som skrämmer mig, jag vet inte. Hur upplevs det i spel att ha en så pass ”låg” kontrast som 1100:1? Min gamla skärm hade 1000:1 på pappret så det blir ju en förbättring oavsett.
Skärmen har en pixelfördröjning på 8ms i genomsnitt, men upp till 12ms som högst. Hur påverkas spel av det? Är det ens märkbart för en softcore gamer?
Många tankar och frågetecken snurrar.

Skrivet av Laxpudding:

"IPS Glow" i det hänseendet att det blir ljusare svärta i vinkel är ett fenomen som uppstår hos alla LCD-tekniker i någon form. Vad som skapar själva "IPS"-problemet är ironiskt nog teknikens (IPS, PLS och AHVA) egen styrka. Den behåller ljusstyrka, tonkurva och färger i mycket högre grad i vinkel än andra tekniker. Därför blir "glow"-effekten tydligare. Alla annat i bilden är ungefär som innan men just svärtan är ljusare.

TN- och VA-paneler är i samma vinkel också helt förändrade (inklusive ljusare svärta) men även färger och tonkurva är fel, samt att ljusstyrka minskar. Därför syns det inte lika tydligt att svärtan blir ljusare. Hela bilden är ju blaskig och klen i samma vinkel. Eller totalt igensmetad mörk beroende på hur man vinklar en TN-panel. En bra IPS-panel i 30 graders vinkel är rent objektiv den bästa LCD-tekniken när det handlar om hur lite bilden försämras i vinkel. Det är bara det att den enda nackdelen blir så tydlig.

"IPS Glow" kan också handla om en gul hinna som kryper sig in i vinkel. Detta är betydligt värre och sämre problem som kan störa. Det är ganska ovanligt, i alla fall på de skärmar jag testat. 4K-TV-apparater med IPS-panel är kanske de tydligaste exemplen just nu.

Är den ljusare svärtan ett problem du inte kan vänja dig med kan en A-MVA-panel vara ett alternativ. Du har förstås samma grundproblem, svärtan blir ljusare och det blir ljusare i högre grad än hos en IPS-panel. Men eftersom kontrastförhållandet är högre till att börja med och att hela bilden tappar ljusstyrka och färgmättnad i vinkel är det inte lika tydligt att just enbart svärtan ändras.

Dock finns det ganska få alternativ för A-MVA-paneler och 2560x1440 pixlar. Det finns endast 32-tummare på marknaden och de kostar från 4500 kr och uppåt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s261041481

En modell vi testat:
http://www.sweclockers.com/test/21175-philips-bdm3270qp-32-tu...

Intressant och lärorikt Tror att A-MVA blir lite för stort och dyrt. Men det känns ändå bra att Glow kanske inte blir ett problem för mig på U2515H trotsallt, "rädslan" lever dock kvar. Men just nu lutar det faktiskt åt just den skärmen.

Skrivet av alteam:

Jag rekommenderar Dell Ultrasharp U2515H! Otroligt skön skärm, minimalt glow. Presterar riktigt bra i spel, även FPS-spel. Inget input lag eller liknande.

Detta är nog bland den bästa all-round-skärmen du kan få tag i med en budget på max 3500kr.

Härligt att höra. Antar att du äger och använder skärmen idag? Vad spelar du? Input lag skulle visst vara riktigt låg, kring 4ms totalt om jag minns rätt. Du skriver minimalt glow, hur upplever du det i mörka spelmiljöer? Vilken ljusstyrka kör du skärmen på? Enligt testet var skärmen väldigt ljusstark på 100%, och vid 70-80% ökade kontrasten något.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Bara man hittar till Prisjakt ser man ju att U2515 inte verkar vara något för dig.

"IPS glow at normal levels, had maybe hoped for low-glow like recent U2414H"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2940400

Men det kan säkert vara så att det uppstått lite olika varianter där tillverkningsprocessen med alla? polarisationsfiltren skilt sig åt, speciellt då Dell säljer såna enorma volymer.

Det är just detta som får mig att tveka, att så många klagar på Glow. Men det får mig även att undra vad de har för preferenser, och hur rättvis deras bedömning är. Kanske är det också så att det handlar om tur, att få en panel som är bättre än andra.
Förbannat svårt val. 3200kr för en skärm är mer än jag nånsin spenderat på just en skärm. Vissa tycker säkert att det är en spottstyver i sammanhanget, men jag vill få ut det bästa för pengarna.

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Foster D:

Har nu läst igenom hela testen av Dell U2515H på tftcentral (tackar för tipset Blofeld, jäkla bra sajt), och den verkar lovande i det stora hela.
Den har enligt deras test väldigt lite backlight bleed, vilket känns väldigt betryggande. Men till viss del IPS glow, och jag kan inte sluta undra hur jag persoligen kommer uppleva det när det blir natt i Fallout 4. Färger och detaljer lyckas skärmen dock hålla kvar bra även vid mörker.

Det man verkligen undrar när man ser folk klaga över glow är hur ljusförhållandena i deras rum är.
Sitter du vid datorn efter att solen gått ner i mer eller mindre mörker så är det nästan självklart att du stör dig på glow.

Nu går vi mot ljusare tider, men ska du ändå sitta efter solnedgången och dessutom inte vill ha det ordentligt upplyst i ditt rum så kommer du så klart att uppleva riktigt usel svärta.

Citat:

Kontrasten är också något jag hänger upp mig på. Kanske är det min okunskap som skrämmer mig, jag vet inte. Hur upplevs det i spel att ha en så pass ”låg” kontrast som 1100:1? Min gamla skärm hade 1000:1 på pappret så det blir ju en förbättring oavsett.
Skärmen har en pixelfördröjning på 8ms i genomsnitt, men upp till 12ms som högst. Hur påverkas spel av det? Är det ens märkbart för en softcore gamer?
Många tankar och frågetecken snurrar.

Det beror som sagt på miljön man sitter i. Efter mörkrets inbrott är ingen LCD rolig, speciellt inte om man envisas med att sitta i ett rum med ingen eller dämpad belysning.
Jag har en c-PVA-skärm som fixar 3000:1 i kontrast, det är en klar skillnad mot mina IPS-skärmar men fortfarande inte bra som du förstår.
Ms står för millisekund (jämför milliliter, millimeter) och hade du stört sig på färgövergångar som aldrig går över 12 ms hade du varit kvar på en CRT-skärm.

Citat:

Intressant och lärorikt Tror att A-MVA blir lite för stort och dyrt. Men det känns ändå bra att Glow kanske inte blir ett problem för mig på U2515H trotsallt, "rädslan" lever dock kvar. Men just nu lutar det faktiskt åt just den skärmen.

..........

Det finns i och för sig extremt billiga A-MVA-skärmar på 24 och 27 tum, dock har de som du redan sett 1920-upplösning.
Tror nog det är vad du borde satsa på istället. Bilder på hur svart haverar från vinkel tar inte bara TFT Central utan även Prad.de, de förra vet jag dock har recenserat flera A-MVA-skärmar så börja där.

««« »»»