HTC öppnar förhandsbokningar av Vive

Permalänk
Medlem

Helvete vilken fraktkostnad... Det borde nästan vara gratis frakt på en sådan här dyr pryl kan man tycka. Amazon erbjuder gratisfrakt för tyngre saker.

Permalänk
Avstängd

Blir att vänta på Black Friday 2016 hos Elgiganten!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Tror inte för en sekund att Elgiganten kommer sälja HTC Vive under 10000 kr.... Eller jo, 9999,90 :- kanske

Till skillnad från dig och mig så köper företag som Elgiganten in enorma partier och får därmed garanterat reducerat pris. Skulle tippa på att de större aktörerna kommer ta 8990kr för Vive. Fördelen när HTC är inblandad är att många återförsäljare redan har bra kontakter med dem och förmodligen även vissa förmåner. Så det är enligt mig väldigt korkat att köpa Vive på deras hemsida i stället för genom en svensk återförsäljare. För att ta ett exempel. HTC One A9 kostar €579 exkl frakt på deras hemsida och gick att få tag på för drygt 5800kr inkl frakt vid release, alltså för samma pris. Därför så är jag 95% säker på att Vive kommer kosta 8990kr inkl frakt och moms om man köper den hos någon återförsäljare, och då har man dessutom ångerrätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Tänker fortsätta , och kanske tills jag själv testat både Rift och Vive. Alldeles för mycket pengar att ligga ute med ifall man väljer något man ångrar. Först och främst är det GPU som ska uppgraderas!

Att vänta tills det kommer ut fler recensioner och testat både Rift och Vive.. det låter som ett riktigt smart drag!!

Skrivet av Jygge:

Bästa är att vänta lite nya saker bruka har barn sjukdomar sen kommer priset att gå ner ☺

Bra tankesätt

Skrivet av Sheytan:

GAAA ska man köpa

Jag själv har alltid gått på magkänslan, så ja du skall vänta! Fattar inte alla som bara klickar på "Köp Nu" knappen utan att veta vad dom får!

Man måste (läs:Jag) ju läsa/se lite recensioner och tester med spec........Innan man klickar på med köpfingret!!!

Man kan inte bara köpa allt för att det är nytt.

Tycker det är skrämmande och synd om medlemmar som bara "har beställt" & "nu är det gjort"
Det är ändå mycket Kr.... Vill man inte vara lite smart o kolla hur allt funkar?
Fan, jag gör ju det med allt: D v s kollar upp alla spec när jag ska köpa nått, nytt som beggat!

Fattar ingenting.....

Kollar man upp en ny sak riktigt noga, så har man lite kött på benen...många verkar bara köpkåta, det är det jag inte fattar. Hatar saker som som ligger o samlar damm.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Den frakt kostnaden var något enormt, har beställt tyngre och ömtåliga saker från väldigt långt bort som vägt mer i express för betydligt lägre kostnad. Känns som de smugglar in vist i just den summan eller något

Tja för min del blir det inte HTC Vive, då jag har både husdjur samt inte plats för detta så finns inte ens chans att det funkar här hemma.

Hoppas du inte likt andra tror att man måste kunna springa runt rummet med Vive. Oculus och Vive fungerar precis lika bra sittandes, men Vive har ju som bekant även möjligheten att användas mer fritt runt i rummet med spårning.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Att vänta tills det kommer ut fler recensioner och testat både Rift och Vive.. det låter som ett riktigt smart drag!!

Bra tankesätt

Jag själv har alltid gått på magkänslan, så ja du skall vänta! Fattar inte alla som bara klickar på "Köp Nu" knappen utan att veta vad dom får!

Man måste (läs:Jag) ju läsa/se lite recensioner och tester med spec........Innan man klickar på med köpfingret!!!

Man kan inte bara köpa allt för att det är nytt.

Tycker det är skrämmande och synd om medlemmar som bara "har beställt" & "nu är det gjort"
Det är ändå mycket Kr.... Vill man inte vara lite smart o kolla hur allt funkar?
Fan, jag gör ju det med allt: D v s kollar upp alla spec när jag ska köpa nått, nytt som beggat!

Fattar ingenting.....

Vissa människor sparar pengar för att kunna spendera på hobbyprylar. 9000kr är inte så mycket för en hobby, om du tänker på vad t.ex. en som rider hästar betalar.

Permalänk
Avstängd

Den är så fruktansvärt ful!

Nej, tacka vet jag ATG VR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker det är skrämmande och synd om medlemmar som bara "har beställt" & "nu är det gjort"
Det är ändå mycket Kr.... Vill man inte vara lite smart o kolla hur allt funkar?
Fan, jag gör ju det med allt: D v s kollar upp alla spec när jag ska köpa nått, nytt som beggat!

Fattar ingenting.....

Förstår inte varför du tar för givet att samtliga som köpt en Vive idag inte har kollat upp någonting i förväg. Det finns gott om tester och recensioner av de två utvecklarversionerna som funnits sedan tidigare. Är det inte ett rimligt antagande att konsumentversionen kommer vara minst lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Förstår inte varför du tar för givet att samtliga som köpt en Vive idag inte har kollat upp någonting i förväg. Det finns gott om tester och recensioner av de två utvecklarversionerna som funnits sedan tidigare. Är det inte ett rimligt antagande att konsumentversionen kommer vara minst lika bra?

För att tillägga så har Vive funnits på t.ex. Dreamhack Winter 2015 där man själv kunde testa den. Sweclockers var ju själva där och testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Vissa människor sparar pengar för att kunna spendera på hobbyprylar. 9000kr är inte så mycket för en hobby, om du tänker på vad t.ex. en som rider hästar betalar.

Du totalt missar min poäng

Vill jag köpa en häst.....Så provar jag den först! (gör inte du det)

Vill jag köpa en bil.....Så provar jag den först! (gör inte du det)

Vill jag köpa en Mc.....Så provar jag den först! (gör inte du det)

Och sen skriver du 9000kr är inte så mycket för en hobby

9000Kr

Min hobby datorhårdvara och fotohårdvara och Mc hårdvara kostar fan så mycket mer!

Men.......jag skulle inte köpa en sak.....utan att kolla upp det

Fattar du.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tveksam till ett köp när det är så dyrt, men det är ju förvisso helt ny teknik.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Jag förutspådde ett pris på 9300 kr, fick mycket skit tillbaka. Men skrattar bäst som skrattar sist

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

9000:- för VR? Då borde ett 980ti ingår i det priset.
Jag lägger dom pengarna på något annat istället...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Det hade varit väldigt schysst om mobiler så småningom blir så pass bra att man kan använda dessa som VR (likt det bl.a. Samsung har gjort) istället för att köpa en VR för så mycket pengar separat.

Mobiler idag kostar ju ändå mer än 6000:- nya. Jag betalar glatt 6000-9000:- för en apparat jag kan använda som mobil och som VR på PC-spel.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Kanske bäst att hålla sig tills man kan testa. Under sommaren sitter man oftast inte inne ändå. Men gaaah vad det kliar i fingrarna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Förstår inte varför du tar för givet att samtliga som köpt en Vive idag inte har kollat upp någonting i förväg. Det finns gott om tester och recensioner av de två utvecklarversionerna som funnits sedan tidigare. Är det inte ett rimligt antagande att konsumentversionen kommer vara minst lika bra?

Ett rimligt antagande?
Klart att det är.
Men i mina ögon är det inte vidare smart. (Lägg märke till det fetstilta)

Kan bero på att jag köpt hårdvara i typ 25 års tid, och fattat att det mesta, blir bättre med en bättre mjukvara. Speciellt när det rör sig om en ny teknik som i detta fallet VR!!

Att ha ett velande köpfinger, och ett bankkonto som ändå räcker till, det försvarar inte en pryl som ändå, ska säljas efter tid. Eller stoppas ner i byrålådan för att samla damm.
Man skall vara riktigt djävla säker för att ha nytta av den!!!!!

Jag vet inte, det är bara en känsla/erfarenhet jag har, och jag tror inte att jag är ensam.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du totalt missar min poäng

Vill jag köpa en häst.....Så provar jag den först! (gör inte du det)

Vill jag köpa en bil.....Så provar jag den först! (gör inte du det)

Vill jag köpa en Mc.....Så provar jag den först! (gör inte du det)

Och sen skriver du 9000kr är inte så mycket för en hobby

9000Kr

Min hobby datorhårdvara och fotohårdvara och Mc hårdvara kostar fan så mycket mer!

Men.......jag skulle inte köpa en sak.....utan att kolla upp det

Fattar du.

Det är väll bara att vänta till början på 2017 i hopp om att de finns som lagervara då. Vissa är beredda att chansa lite medans andra har tillgång att testa och skaffa sig en egen uppfattning (genom jobb, GDC, devkit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hoppas du inte likt andra tror att man måste kunna springa runt rummet med Vive. Oculus och Vive fungerar precis lika bra sittandes, men Vive har ju som bekant även möjligheten att användas mer fritt runt i rummet med spårning.

Nog vet jag att det går att använda den stationärt och inte enbart för att man måste röra sig runt i ett run, men varför spendera nästan 2000 kr mer för detta, när man som sagt va inte kan utnyttja detta på grund av flera skäl.

Dessutom har jag knappt plats för att sätta upp censorer, vilket jag tror den kommer behöva oavsett vad du rör dig runt i ett rum eller inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nog vet jag att det går att använda den stationärt och inte enbart för att man måste röra sig runt i ett run, men varför spendera nästan 2000 kr mer för detta, när man som sagt va inte kan utnyttja detta på grund av flera skäl.

Dessutom har jag knappt plats för att sätta upp censorer, vilket jag tror den kommer behöva oavsett vad du rör dig runt i ett rum eller inte.

Vive bundlar hela VR-kitet, Rift bundlar brillorna med en ... uhm ... handkontroll. Vänta och se vad touch kommer att kosta och jämför sedan priset igen, mycket möjligt att dom tar premium för dessa då det erbjuder hela VR-upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är väll bara att vänta till början på 2017 i hopp om att de finns som lagervara då. Vissa är beredda att chansa lite medans andra har tillgång att testa och skaffa sig en egen uppfattning (genom jobb, GDC, devkit).

Ja visst är det så!

Finns inte mycket att sätta emot det du skriver.

Men som jag fattat det, så äter några nudlar här för att få saker fort och först, och det är det som är sorgligt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Dessutom har jag knappt plats för att sätta upp censorer, vilket jag tror den kommer behöva oavsett vad du rör dig runt i ett rum eller inte.

Vore oerhört jobbigt, trångt och tråkigt med massa censorer hemma helt plötsligt får man köa till sin egen micro, mina meningar börjar innehålla massa pip...

apropå censur, hur var det med xxx innehåll, har för mig att i och med Facebook skulle detta spärras på occulus? nu har jag behållt min occulus preorder eftersom jag mest stör mig på frakten på vive, men tanken på att jag inte kan använda mitt vr headset till vad jag vill om jag vill stör mig enormt.

Permalänk
Skrivet av satoshi:

Vive-boxen väger 6kg medan Oculus väger 2kg, så det är inte konstigt att frakten är marginellt högre.

Frakten är bara 670:- + moms vilket inte är så överpris för stor 6kg låda egentligen.

Jag argumenterar inte emot det andra du skriver, men det här påståendet är ju bara märkligt. I höstas skickade jag flyttkartonger som vägde över 20 kg styck för 23,11 € (exkl moms) per paket, från södra Tyskland till Kiruna. 670 kr för ett paket som bara väger 6 kg är såklart hutlöst dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

Vore oerhört jobbigt, trångt och tråkigt med massa censorer hemma helt plötsligt får man köa till sin egen micro, mina meningar börjar innehålla massa pip...

apropå censur, hur var det med xxx innehåll, har för mig att i och med Facebook skulle detta spärras på occulus? nu har jag behållt min occulus preorder eftersom jag mest stör mig på frakten på vive, men tanken på att jag inte kan använda mitt vr headset till vad jag vill om jag vill stör mig enormt.

Lär nog inte finnas porr på Oculus store, men inget som hindrar dig att att använda andra källor. Precis som det inte finns porr på Windows Store men Microsoft inte spärrar porr i Windows.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Minns hur gpumarknaden såg ut innan standarder och annat var på plats. VR kommer stå inför samma utmaningar. Så kommer nog avvakta någon generation och se vad som standardiseras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Hur tusan skickar dom enheten?
Privat hemleverans eller vad motiverar en fraktkostnad på 900:- ?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det är leverans till dörren står det ju. Man måste vara hemma och signera så det är väl ups eller DHL. Lite onödigt tycker jag.

Skrivet av skog1s:

Tycker det är skrämmande och synd om medlemmar som bara "har beställt" & "nu är det gjort"
Det är ändå mycket Kr.... Vill man inte vara lite smart o kolla hur allt funkar?
Fan, jag gör ju det med allt: D v s kollar upp alla spec när jag ska köpa nått, nytt som beggat!

Det finns gott om recensioner och tester av Vive Pre som är i princip samma som konsumentversionen.

Själv har jag Oculus Rift DK1 och DK2 så jag vet vad jag ger mig in på.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

Jag argumenterar inte emot det andra du skriver, men det här påståendet är ju bara märkligt. I höstas skickade jag flyttkartonger som vägde över 20 kg styck för 23,11 € (exkl moms) per paket, från södra Tyskland till Kiruna. 670 kr för ett paket som bara väger 6 kg är såklart hutlöst dyrt.

Shit, vilken tjänst var det? Låter ju jättebilligt. Postnord verkar ta ungefär samma som HTC om vi antar att de skickar från Tyskland. Tycker ändå att HTC:s pris låter ganska dyrt, men de kanske räknar med andra kostnader i priset som lager och frakt från fabrik.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Jag resonerar som så att Steam som är ledande plattformen för spel idag och förmodligen inom den närmaste framtiden. Backar de Vive så kan det inte bli fel.

Andra fördelen är att Vive går att använda som Rift, du kan alltid sitta ner med en Xbox handkontroll om du önskar, men Riften kan inte det Viven kan, även om man köper deras kontroll som kommer senare, inte om man vill gå in i väggen iaf.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag resonerar som så att Steam som är ledande plattformen för spel idag och förmodligen inom den närmaste framtiden. Backar de Vive så kan det inte bli fel.

Andra fördelen är att Vive går att använda som Rift, du kan alltid sitta ner med en Xbox handkontroll om du önskar, men Riften kan inte det Viven kan, även om man köper deras kontroll som kommer senare, inte om man vill gå in i väggen iaf.

Tror SteamVR kommer fungera med Riften också, men du har ju rätt i att Valve verkar ha ett närmare samarbete med HTC.

Tror kameran på Viven är mer för att varna för rörliga objekt, en vägg går ju varna för m.h.a. mjukvara eftersom de står still. Vet man att man kommer ha rörliga saker i vägen är nog Viven det bätte alternativet för spel i större skala.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

Blev en Vive fan, stör mig enormt på att dom inte drog pengar direkt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Vissa människor sparar pengar för att kunna spendera på hobbyprylar. 9000kr är inte så mycket för en hobby, om du tänker på vad t.ex. en som rider hästar betalar.

Lite skillnad på hobby och hobby också. Är själv ett teknnikfreak/prylnörd, men kan inte motivera priset för dessa VR-prylar på något sätt överhuvudtaget.

Kommer avvakta tills priserna ligger nere på normala nivåer.