Konstigt ljud ifrån LG 42" 1080P TV när vissa hemsidor visas på skärmen, hjälp!

Permalänk
Medlem

Konstigt ljud ifrån LG 42" 1080P TV när vissa hemsidor visas på skärmen, hjälp!

Hej! Har just nu min TV uppkopplad till min PC och märkte när jag gick in på en sida som t:ex YouTube så ger TV'n ifrån sig något konstigt tjutande ljud, och så fort jag drar fönstret till min vanliga datorskärm så slutar det. Det slutar också om jag trycker på 'F11' på tangentbordet för att gå in i fullskärm i Google Chrome, har provat att köra igång ett spel på den skärmen (Black Ops 2) och då ger den inte ifrån sig något tjut alls.

Detta är vissa grejer jag testat: (Ingen av dessa har hjälpt något)

* Satt båda mina skärmar på 60Hz (min datorskärm är en 144Hz skärm)

* Bytt strömuttag för strömmen på TV'n.

* Sett till att mina högtalare på TV'n är helt avstängda (för att se så att det inte kom därifrån).

* Avinstallerat 'NVIDIA HD Audio' drivrutinen.

* Ändrat i stort sätt alla inställningar som går på TV'n.

* Testa att ändra "Utdata dynamiskt område" från 'Fullständig' till 'Begränsad'.

* Testat att stänga 'hårdvaruacceleration' i Google Chrome inställningarna.

Så vad tror ni problemet kan ligga, jag har inga andra problem med min dator direkt. Jag flyttade dock nyligen till en ny lägenhet, har aldrig märkt detta problemet innan jag flyttade men har svårt att tro att det kan vara det då jag inte har något problem med något annat. Men tror ni att det kan vara något fel på strömmen så får ni gärna säga det! Tar gärna emot alla tips om saker jag kan testa, eller om någon annan har varit med om samma sak så skulle jag gärna vilja veta det

Kom på en annan sak jag har ändrat är att jag nu har en liten vinklad HDMI adapter för att kunna få plats med min HDMI sladd då TV'n är så tajt emot väggen.

TL;DR Min TV tjuter när jag har Google Chrome uppe på den med den inkopplad i min PC via HDMI. Går jag in i fullskärm slutar det tjuta, vad kan detta bero på?

[EDIT] Testade med en annan webbläsare samt också med program som Steam. Detta verkar bara hända med Google Chrome.

[EDIT] Borde nog nämna att alla mina grejer i mitt rum ät inkopplade i förgreningsenheter som är inkopplade i ojordade uttag.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är troligtvis inte någon inställningsfråga eller högtalarfråga, utan någon form av spoltjut från elektroniken.

Vad är det för modell på TV:n? Plasmamodeller kan tjuta/surra baserat på hur bilden är utformat. Även LCD:er som reglerar belysningen på något sätt kan ge upphov till spoltjut och liknande.

Testa också med att ställa TV:n i PC-läge. För LG brukar det åstadkommas genom att man döper om anslutningen till "PC".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är troligtvis inte någon inställningsfråga eller högtalarfråga, utan någon form av spoltjut från elektroniken.

Vad är det för modell på TV:n? Plasmamodeller kan tjuta/surra baserat på hur bilden är utformat. Även LCD:er som reglerar belysningen på något sätt kan ge upphov till spoltjut och liknande.

Testa också med att ställa TV:n i PC-läge. För LG brukar det åstadkommas genom att man döper om anslutningen till "PC".

Det är en LG 42" LED TV, vet inte exakt vilken modell men den köpte hos NetOnNet för runt tre år sedan. Har inga som helst andra problem med min dator direkt och har till och med provat att ändra inställningar i BIOS på datorn (saker som CPU voltages och grejer) men det har inte hjälpt. Min datorskärm ger inte ifrån sig något ljud alls utan är helt knäpptyst :/

Har som sagt provat att byta el-uttag på TV'n men nu också på datorn. Det hjälpte inte heller.

Och TV'n är redan i 'PC' läget tyvärr. Och ljudet verkar inte ändras vad jag än ändrar för inställningar.

Dock så en sak jag märkte, TV'n ger alltid ifrån sig ett svagt tjut, som jag bara märkte idag när jag satt mitt öra precis bredvid tv'n, ljudet blir dock lite högre när jag har min dator inkopplad i den och sen blir det desto högre när jag dra upp Google Chrome på den. Kan antagligen eventuellt testa med någon annans dator någon gång under veckan och kolla om det är annorlunda när jag använder någon annans dator.

Jag glömde nämna att jag har också prövat att använda en annan HDMI kabel.

Har även nu testat att ändra upplösning på skärmen och ändrat skärmens 'Hz' till både 59Hz och 29Hz. Och upplösningarna jag har prövat är 1080p (Standard), 1080i, och 720p och ingen av dem gjorde någon märkbar skillnad.

Och jo, som du säger så verkar inte ljudet har något med högtalarna att göra direkt då jag nu helt stängt av dem.

Några andra tips du kan ge? Är tacksam för all hjälp jag kan få! Det jag undrar mest är nog, är detta något jag behöver oroa mig över förutom att det är lite irriterande? Kommer TV'n helt plötsligt explodera eller nåt? Nää, det kanske var lite överdrivet men du fattar vad jag menar, kan den liksom helt plötsligt gå sönder? Vill självklart dock fortfarande hitta en lösning på problemet om det går, eller iallafall klargöra vad ljudet kommer ifrån.

Du trodde ljudet kom ifrån spoltjut, vad kan skapa så kallat 'spoltjut' då? Är det bara en normal sak för TV apparater att utveckla efter mycket användning?

Tack åter igen för att du svarade, och hoppas verkligen att du kan hjälpa mig lösa detta, har kollat igenom dina andra inlägg och du verkar veta ganska mycket om displayer/TV apparater

// Vizuka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Bildexpert 📺

Spoltjut är ett vanligt fenomen (läs om den i swecklockers tester av grafkkort bland annat) där elektroniken resonerar och ger ifrån sig ihärdigt pipljud. Detta fenomen är vanligt på skärmar och TV-apparater och är då ofta kopplad till styrkan på belysningen. När bakgrundsbelysningen sänks brukar spoltjuten ofta bli tydligare.

De flesta moderna TV-apparater har en automatisk justering av bakgrundsbelysnignen baserat på vilket innehåll som finns i bilden. Därför kan exempelvis fullskärmsläge ge en effekt och skrivbordet en annan. Det är är TV:n som justerar styrkan på belysningen efter vad som visas och vissa lägen framkallar spoltjut.

Ställer du TV:n i PC-läge brukar sådan funktioner stängas av.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Jag har hört tjut vid vissa bilder även på PC-skärmar helt utan dynamisk ljusstyrka, ofta på just webbsidor med många skarpa kontraster. Jag har aldrig forskat i om det är skärmen eller grafikkortet som låter, men jag kan mycket väl tänka mig att signalvägen efter D/A-omvandling i en LCD kan ge ifrån sig ljud vid utmatning av vissa mönster - Till exempel om skannsignalen till de olika pixlarna får någon periodisk komponent i hörbar frekvens.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dagbro:

Jag kan mycket väl tänka mig att D/A-omvandlingen i en LCD kan ge ifrån sig ljud vid utmatning av vissa mönster, t.ex. om styrsignalen till de olika pixlarna får någon periodisk komponent i hörbar frekvens.

Ah, har noterat det. Inversionsmönstren på http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php kan få en del skärmar att surra och brusa ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Precis, såna väldigt kontrastrika periodiska mönster lär vara perfekta för det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, har noterat det. Inversionsmönstren på http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php kan få en del skärmar att surra och brusa ganska ordentligt.

Så, om jag förstår rätt så är det iallafall inget att oroa sig över? Jag använder för det mesta bara TV'n för att streama serier på via datorn på t:ex Netflix, och lyssnar då via mina högtalare, och hör oftast inte tjutet då, då ljudet ifrån serien/filmen filtrerar ut det mesta, förutom i väldigt tysta scener självklart.

Tycker du jag ska testa hemsidan med de olika bilderna på som du länkade och kolla om TV'n tjuter mer eller mindre beroende på vilken bild jag drar upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vizuka: Oroa sig? Nej, det är som skrivet väldigt vanligt.

Däremot kan man uppfatta det som störande och då är det lite svårare att göra något åt saken. Det finns inga "enkla fixar" mot den här typen av fenomen.

Permalänk
Medlem

Jag har samma fenomen på min LG 50 tum plasma från 2011. Om jag tex tar upp en hemsida i chrome med mycket vitt så tjuter det lite grann, låter som spoltjut. Inget som stör mig vid vanlig användning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för att hjälp iallafall! Kan sluta oroa mig över det nu iallafall ^^

Det stör mig ganska minimalt då jag bara använder TV'n för serier och då överröstar ljudet ifrån serien oftast tjutet

Men återigen, tack för att jag fick svar! Och tack till @dagbro och @twk också

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE