Köp avbryts av affär pga vara är tillfälligt slut hos deras leverantör

Permalänk
Medlem

Köp avbryts av affär pga vara är tillfälligt slut hos deras leverantör

Hej,

Köpte en del böcker på bokrean och fick en (automatiskt) orderbekräftelse. I denna så har de lagt in en "disclaimer": Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Dagen efter får jag ett mail från affären som säger:

Vi måste tyvärr meddela att nedanstående produkten inte kommer att levereras till dig då den är tillfälligt slut hos vår leverantör. Vi har avbeställt den här produkten från din order och den kommer inte att skickas till dig automatiskt vid ett senare tillfälle.

Låter underligt att de ensidigt kan gå in och avbryta en order pga deras leverantörs lagernivå. Har jag lagen på min sida och kan börja trycka lite på dem? (Boken finns hos andra leverantörer men till ett högre pris).

Permalänk
Medlem

Googla på "ARN 2007-8330" ang. orderbekräftelser och vad som krävs för att de skall ses som bindande.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Dom reserverar sig för eventuell slutförsäljning och det är precis det som skett.
Vad är det du anser att du har rätt till undrar jag lite nyfiket??

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@drotz2000: Antar att han vill vänta på att dom ska fylla på lagren men vill inte beställa igen senare för att då har dom ett högre pris än om han väntar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

@drotz2000: Antar att han vill vänta på att dom ska fylla på lagren men vill inte beställa igen senare för att då har dom ett högre pris än om han väntar nu

Exakt detta, och nu såg jag boken var inne igen och de har inte skickat de övriga böckerna. Ringde dem men deras datorsystem klarar inte att lägga till vara, bara ta bort tydligen. De kunde inte heller bjuda på det lägre priset eller ge fri frakt då totalpriset nu inte kom över deras nivå för detta. Kostnadsökning på ~40%, på i och för sig en skitsumma, men det är principen som är viktig i detta fall.
Hade nu boken vart slut ett längre tag (vet inte hur snabbt det går att trycka upp böcker normalt) så hade de väl inte vart något att tjata om.

Läste även ARN domen (tyvärr efter samtalet) ovanför vilken är rätt klar, det är deras bekymmer att ordna en vara som de bekräftat leverans på. Maila dem och gav dem valet att jag väntar längre på leverans (ingen egentlig kostnad för någon) eller om de hellre vill betala eventuell mellanskillnad för att jag skall köpa boken på annat håll. Får se vad de återkommer med.