Custom ROM till Xperia z2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Custom ROM till Xperia z2

Hej så jag funderar på att flasha ett custom ROM på min Xperia Android Z2(MN: D6503)
Jag har kollat på Paranoid Android och CyanogenMod, och några andra mindre attraktiva ROM som jag inte har något intresse för.
Huvudandledningen är för att 1. Stoppa onödiga appar att starta upp sig själva och ta upp RAM/Batteri 2. Låsa upp lite funktioner som inte stock-ROM stödjer.

Iallafall Både PA och CM har inte officiela snapshots för lollipop(Stabila versioner) till min telefon(Antingen är det oofficilela eller så är det nightlies) och nightlies som jag har förstått det är automatiskt generade varje 24 timme så det är ingen människa som är bakom dem? Och det är stora risker för bugar och liknande, så helst vill jag undvika dem.

Samtidigt kan jag ta och fråga om du som läsare har använt både PA och CM, vilket tyckte du mest om?

CM sida så kallar dem enheten för Xperia Z2(Sirius) och jag undrar om detta är ett speciellt model nummer eller om det gäller för alla Z2-enheter?(Läste en artikel att det är VÄLDIGT viktigt att ta rätt version för din MN annars så kan din telefon brickas)

Säkert att ta en oofficiel version av PA eller CM? värt det?

Jag är en av dem personerna som verkligen inte tyckte om kitkat, av någon anledningen, därför vill jag inte ha ett ROM som kör 4.4 .

Någon som har tips? Kanske man ska vänta till MW kommer ut till Z2 och se om någon bryr sig om att skapa ett Custom ROM för det? För så vitt jag vet så ska MW göra lite samma sak som jag vill. 1. Spara batteri. 2. Stoppa appar att köra i bakgrunden(är så jävla trött på att se google maps när jag inte använt skiten på över 3 veckor, eller att se Messenger/Facebook appen tagitupp 1/5 utav batteriet fast jag bara varit inne på det EN gång under hela dagen).

Är rätt så tekniskt kunning person(Går just nu sista året på inriktningen data och kommunikation) så jag har lite kunskap inom data-språk/mjukvara. Men just nu är jag på okänt vatten då jag aldrig varken har rootat eller installerat ett custom ROM på en av mina telefoner förut.

Tack för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Jag har kört cm nightlies på min z2 lääänge o de flesta funkar bra.
Du behöver ju inte flasha varje dag.
Har kört 20 feb nightly nu som funkar helt buggfritt om du vill ha ett säkert kort.

Nedbloatade sonymjukvaran kasta jag ut direkt när jag köpte luren.

Har altid sync gps wifi lte etc på. Tappar ett par procent på en natt.
Brukar hamna på 6-7h skärmtid. Ljusstyrkan på auto ~50% på "slidern".

Autostart av appar går att stänga av om så önskas.
Screenshot av google maps permissions.

För att använda annat än sonys mjukvara så måste du låsa upp bootloadern. http://developer.sonymobile.com/unlockbootloader/unlock-yourb...

För att flasha recovery till fota partitionen enkelt så funkar appen rashr - flash tool från playstore bra.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Okej då kör jag på den du använder så det inte blir fel(Man ska ju inte leka med elden eller hur det går nu igen)

Tack för svaret.