Sony Playstation 4 får stöd för Remote Play till PC/Windows och Mac

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Sony Playstation 4 får stöd för Remote Play till PC/Windows och Mac

Efter höstens löfte meddelar Sony att Remote Play för Playstation 4 kommer till PC/Windows och Mac i samband med nästa stora systemuppdatering.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Vad är det som händer, först Forza 6 och nu det här!? Galet trevligt och ser fram emot detta!

Mer konsol till PC! (if that makes sense)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2010

Daymn son, blir nog snart att köpa ett ps4 i alla fall!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Grante:

Daymn son, blir nog snart att köpa ett ps4 i alla fall!

Vad är det som lockar? Det enda jag kan komma på vore väl PS4 exklusiva titlar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Ignostic:

Det är anledning nog

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Den enda fördelen jag ser med detta är att personer som saknar riktiga gamingsystem nu ges möjligheten att spela "krävande" spel på sin kontorsdator, och det kan ju absolut vara trevligt.

Men för personer som mig, som köpt ett Playstation 4 för att köra CoOp med vänner som en social aktivitet, och i övrigt även har tillgång till en dator värdig att spela på, så hade jag hellre vänt på steken och haft möjligheten att strömma spel från PC till Playstation 4. Då hade Sony helt plötsligt börjat konkurrera med Valves Steam Link och Steam Controller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är anledning nog

Pöbeln har talat.

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Hoppas för Linux också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Maidstone, England
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av suzieq:

möjligheten att strömma spel från PC till Playstation 4. Då hade Sony helt plötsligt börjat konkurrera med Valves Steam Link och Steam Controller.

Du vet det säckert men det finns ju redan, dock inte till PS4, men till nVidia shield tv, eller med open source Gamestream klient Moonlight som fungerar på på Android, x86, ios eller bara en Raspberry Pi.

Ah och du måste ha Geforce grafikkort i datorn, fungerar med 600 serien och uppåt.

Fungerar hur bra som helst på den HW som jag ha använd det på.

Main: Acer X34A Fortress II i7 8700k ROG Strix Z370-F GTX 1080Ti Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC
Filserver: Lian Li PC-V354B X10SLH-F E3-1240Lv3 32GB ECC RAM IBM M1015
HTPC: nVidia Shield TV 500GB JVC DLA-X30
DMP-BD310 Denon AVR-4310 Anthem MCA-50 Monolith DF
XTZ 99.36x2/99.26x3 MK II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av rektor:

Hoppas för Linux också.

Samma här, ganska pinsamt när deras PS4 kör BSD och fortfarande skita i Linux. Gjorde de rätt med clienten så skulle den kunna köras utan större ändringar på Windows Linux och Mac. Men tittar man på deras other os metoder så förvånar det inte mig alls, att folk inte har bojkottat Sony är också en fråga.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Stöd för att strömma är en bra men sen nyhet. Wii U som har det hela från start visade tidigt att konceptet är vettigt. Är TVn upptagen så går det fortfarande spela. I Wii Us fall på Gamepad.

Microsofts satsning förra året var också bra. Jag har använt det en hel del även på Xbox One. Spelade igenom Viva Pinata så bland annat.

Blir nog att testa på PS4 också när/om jag startar den igen. Kommit av mig helt och tappat intresset för den men förhoppningsvis blir Uncharted 4 värd att skaffa när den nu kommer (precis flyttats bakåt två veckor nu så 10 maj).

Är man ensam i hushållet är kanske inte dessa funktioner lika givande men man får inte underskatta husfriden detta ger. Sen kan det vara trevligt att, som i Xbox Ones fall, strömma XO i ett fönster på datorn medans man gör annat. Väl värt att prova funktionaliteten om ni har någon av dessa konsoller.

Skrivet av Ignostic:

Rätt dåligt med sådanna titlar med ärligt talat. Mest multiplattform och remakes typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Commander:

Samma här, ganska pinsamt när deras PS4 kör BSD och fortfarande skita i Linux. Gjorde de rätt med clienten så skulle den kunna köras utan större ändringar på Windows Linux och Mac. Men tittar man på deras other os metoder så förvånar det inte mig alls, att folk inte har bojkottat Sony är också en fråga.

Precis, för gemene man som köper en Playstation är djupt intresserad av Linux? Eller hur var det nu.

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av warh0g:

Precis, för gemene man som köper en Playstation är djupt intresserad av Linux? Eller hur var det nu.

Sony tog bort funktionalitet som den marknadsförts med vilket är rätt illa. Oavsett om man använde Other OS är det uppenbart dåligt när tillverkaren senare plockar bort funktionallitet.

Sony fick på sätt och vis ett hyffsat straff, PS3 blev mer eller mindre helt knäckt och möjlig att spela piratspel på i slutändan. Sedan tror jag att när året är slut så kanske PS4 också är knäckt. Failoverflows uppvisning i slutet av förra året pekar åt det hållet.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av suzieq:

Den enda fördelen jag ser med detta är att personer som saknar riktiga gamingsystem nu ges möjligheten att spela "krävande" spel på sin kontorsdator, och det kan ju absolut vara trevligt.

Men för personer som mig, som köpt ett Playstation 4 för att köra CoOp med vänner som en social aktivitet, och i övrigt även har tillgång till en dator värdig att spela på, så hade jag hellre vänt på steken och haft möjligheten att strömma spel från PC till Playstation 4. Då hade Sony helt plötsligt börjat konkurrera med Valves Steam Link och Steam Controller.

Håller med - att kunna lira PC-spel i soffan framför storbilds-TV utan att behöva bygga en till PC (eller bära med sig burken från datorhörnan) vore användbart. Att ta konsolspelen från TV-soffan till nån skruttig kontors-PC med liten kass bildskärm och uselt ljudsystem ser jag ingen fördel med...

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av suzieq:

Tänkte samma sak... Men å andra sidan efter ha testat steams streaming mellan min spel-PC och htpc med trådat gigabitnät så har jag konstaterat att det inte duger för snabba spel iaf. Dels blir det lite artefakter av packningen men värst är det lilla lagget som uppstår. Men ok, det skulle iofs bara ge Sony möjligheten att överträffa dom...

| Chassi: Lian-Li PC-B25FB | PSU: Corsair HX 750W | Moderkort: ASUS P7P55D-E PRO | CPU: Core i7 870@3,5GHz | CPU-kylare: Scythe Mugen 2 | Minne: Corsair 8GB XMS3@1600 | Grafikkort: Gigabyte GTX770 | Hårddiskar: Intel520 480GB, WD Caviar Black 1TB, Samsung F3 2TB x 2 | Monitor Asus PB278Q (PLS)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Scepticer:

Tänkte samma sak... Men å andra sidan efter ha testat steams streaming mellan min spel-PC och htpc med trådat gigabitnät så har jag konstaterat att det inte duger för snabba spel iaf. Dels blir det lite artefakter av packningen men värst är det lilla lagget som uppstår. Men ok, det skulle iofs bara ge Sony möjligheten att överträffa dom...

Konstigt, jag körde Bioshock till min ultrabook via WIFI och kände faktiskt inget större problem att spela. Kanske inte dugligt för CS men....

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005

Någon som har en gissning på vad som kommer krävas av datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Marcus_86:

Någon som har en gissning på vad som kommer krävas av datorn?

Har du hardware decoding på gpun/cpun så lär det inte kräva något mycket alls förutom bra uppkoppling.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Commander:

Konstigt, jag körde Bioshock till min ultrabook via WIFI och kände faktiskt inget större problem att spela. Kanske inte dugligt för CS men....

Lirar inte CS men Dirt Rally dög steams streaming inte för iaf. Det kräver konstant mikrosekundsinput när man kör. Fick mycket bättre tider och känslan blev vad den skulle vara när jag istället drog en HDMI-sladd till tv:n. Tror säkert det funkar bra för merparten av spel men inte alla.

| Chassi: Lian-Li PC-B25FB | PSU: Corsair HX 750W | Moderkort: ASUS P7P55D-E PRO | CPU: Core i7 870@3,5GHz | CPU-kylare: Scythe Mugen 2 | Minne: Corsair 8GB XMS3@1600 | Grafikkort: Gigabyte GTX770 | Hårddiskar: Intel520 480GB, WD Caviar Black 1TB, Samsung F3 2TB x 2 | Monitor Asus PB278Q (PLS)