Permalänk
Medlem

Pixlad bild BenQ XL2411Z

Tjena! Jag har köpt en ny skärm och har försökt hitta bra inställningar i 3-4 dagar nu men utan resultat.
Det är väldigt bleka färger och framförallt så är bilden väldigt pixlad.

Använder denna skärmen Bildskärm

Har ett Gigabyte geforce 970 som grafikkort och kopplat in en annan bildskärm och det blev betydligt bättre bild med samma DVI kabel. kör i upplösning 1920x1080 144 Hz

Bild som exempel på pixelz

Permalänk
Medlem

Bilden är inte 1920x1080. Sen, hur ska vi kunna se hur det ser ut på din bildskärm med hjälp av en skärmdump?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ranchi: Precis, du måste fotografera av fenomenet. En skärmdump är endast en jpg- eller png-bild baserat på informationen i grafikminnet. Du behöver visa det fysiska ljus som skärmen skickar ut.

Finns flera förklaringar:

  • Du kör inte 1920x1080 utan en annan upplösning. Vanlig miss ifall man speglar en annan skärm med annan pixelmatris.

  • Är "pixlad" samma sak som störningar kan det vara en dålig eller glapp kabel

  • Bleka färger är normalt för TN-tekniken i fel vinkel. Du måste hålla en specifik vinkel mot skärmen, vanligtvis rakt på.

Permalänk
Medlem

Tjena, filmade lite snabbt med mobilen hur lol clienten ser ut när jag öppnar den på min skärm.

https://vid.me/EeBS

även en bild

Permalänk
Bildexpert 📺

Det där ser ut som helt vanliga kompressionsartefakter, alltså inget som skärmen i sig själv skapar. De flesta videoklipp i spel visar upp dem. Det är inte så enkelt att du kör med alldeles för hög ljusstyrka?

Permalänk
Bildexpert 📺

installerade LoL bara för att kunna se den där animationen på en skärm som följer en normal tonkurva och inställd för 2.2-gamma. Jag ser då artefakterna men endast precis.

Väljer jag 1.8-gamma och en ljusare tonkurva sam drar belysningen på max blir de mycket tydligare, men fortfarande inte lika tydliga som på din skärm.

Nu är ju XL2411Z en TN-panel med 6 bitars-panel och därför lyfter den fram nyansskillnader mycket mer (så kallad posterisering) vilket förstärker sådana här intryck. Det är tyvärr priset för att nå 144 Hz på den prisnivån.

Men det kan också röra sig om en inställning i skärmen där bilden medvetet ljusas upp i svärtan för att det ska anses ge bättre "sikt över fiender" eller liknande. I kombination med fel inställningar blir dessa fenomen värre Kolla det.

Permalänk
Medlem

Vilken inställning använder du? Enligt denna recension av XL2420Z (som använder samma panel som XL2411Z) så är skärmen inställd på FPS1-profilen från fabrik, vilken är "super-bright, painful and quite bizarre" enligt recensionen. Så om du inte gjort några inställningar på skärmen så är det nog läge att göra det, för från fabrik verkar den vara inställd helt åt skogen.

Recensionen listar vilka inställningar de använde under Test settings, och har även ICC-profiler att ladda ner. Alla skärmar är dock olika, så man bör helst kalibrera skärmen själv för att det ska bli bra. Men du kan ju testa med deras inställningar ändå, det kan ju egentligen bara bli bättre. Du kommer troligtvis tycka att skärmen är väldigt mörk om du ställer in ljusstyrkan på 37 som de gjorde, eftersom skärmen är extremt ljus från fabrik, men ge det lite tid så vänjer du dig.