Arbetsmarknaden för systemutvecklare i Malmö/Köpenhamn

Permalänk
Medlem

Arbetsmarknaden för systemutvecklare i Malmö/Köpenhamn

Hej!

Idag jobbar jag som IT-konsult i en mindre stad en bit upp i landet men överväger starkt av olika anledningar att flytta ner till Skåne. Jag har de senaste dagarna försökt hitta information om läget på IT-marknaden i Skåne men kan inte hitta något konkret. Intervjuer i media med arbetsförmedlare och politiker ger jag inte mycket för...

IT-marknaden i den relativt lilla staden jag bor känns glödhet, likaså i Stockholm, men hur är det egentligen på vårt lands sydspets? Hur ser bredden ut egentligen? Kan man se att det är vissa sektorer som anställer eller tekniker som efterfrågas speciellt? Hur mycket har egentligen Sonys nedläggning påverkat?

Permalänk
Medlem

Vad gäller just IT så verkar Stockholm/Kista och Göteborg/Malmö trakten störst med jobb möjligheter. Jag baserar detta mest på utannonserade jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Vad gäller just IT så verkar Stockholm/Kista och Göteborg/Malmö trakten störst med jobb möjligheter. Jag baserar detta mest på utannonserade jobb.

Jo det har jag också uppfattat, men jag tror det bara är en del av bilden. Som sagt är marknaden i den relativt lilla staden/regionen jag bor i väldigt het, företaget jag jobbar på skulle nog kunna anställa fem pers på dagen om rätt kompetens/talang hittades, ändock är det få annonser ute. Antar att företag är försiktiga med att annonsera brett för att slippa få hundratals av arbetsförmedlingen påtvingande sökningar att sålla igenom.

Det jag är ute efter är mer känslan ute hos företagen, ni som jobbar där. Sitter IT-konsulter på bänken, eller tackas det nej till uppdrag pga brist av arbetskraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl2wm:

Jo det har jag också uppfattat, men jag tror det bara är en del av bilden. Som sagt är marknaden i den relativt lilla staden/regionen jag bor i väldigt het, företaget jag jobbar på skulle nog kunna anställa fem pers på dagen om rätt kompetens/talang hittades

Jo, fast det är så inom utveckling/programmering, faktiskt inom de flesta jobb med djup kompetens så finns det en relativt ny statistik att 60% av alla IT företag skulle anställa direkt.

Men i större städer har du fler företag, alltså fler möjligheter, särskilt som konsult, vilket resulterar i större möjligheter att tjäna bättre, bästa sättet att få lönehöjning är att byta jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sl2wm:

Det jag är ute efter är mer känslan ute hos företagen, ni som jobbar där. Sitter IT-konsulter på bänken, eller tackas det nej till uppdrag pga brist av arbetskraft?

Jag känner ganska många IT-konsulter (alla civilingenjörer data) och det är då ingen som sitter på bänken. Det längsta jag hört någon få vänta är väl någon månad eller så (eller om det driver utveckling internt och prioriterar det). Det är nog heller inga problem att få jobb (med rätt kompetens), en vän bytte nyligen och hade flera intervjuer och jobb att välja på

Skulle påstå att marknaden är het i Malmö regionen.

Permalänk
Medlem

Kollar man annonser är ju Göteborg och Stockholm störst. Men självklart så finns det i resten av Sverige med.
Jag är systemutvecklare i Halland och jag har sett en hel del jobb här och där både bland kommun & privata alternativ.

Skåne bör verkligen inte ha några problem, och många som bor i Malmö pendlar ju t.ex till Danmark.
Men självklart så finns de stora lönerna i Stockholm och Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Kollar man annonser är ju Göteborg och Stockholm störst. Men självklart så finns det i resten av Sverige med.
Jag är systemutvecklare i Halland och jag har sett en hel del jobb här och där både bland kommun & privata alternativ.

Skåne bör verkligen inte ha några problem, och många som bor i Malmö pendlar ju t.ex till Danmark.
Men självklart så finns de stora lönerna i Stockholm och Göteborg

Tack för ett bra input! Jag vet att lönerna i Stockholm är helt klart störst, men du menar alltså att även Göteborg sticker ut? Jag antog nämligen att Göteborg är närmare Skånes löner.

Hur ser det ut i Köpenhamn egentligen? Det jag kan läsa till mig är att både skatten och lönerna är högre, skulle vara intressant att se lite mer exempel på vad folk tjänar där egentligen. Hur är konjunkturen i Köpenhamn?

Permalänk
Medlem

@sl2wm:
Jag har ingen erfarenhet av det men hört att det är en bra peng som de pendlarna tjänar, det finns säkert något skattetrixande fram och tillbaka där med.
Enda grejen är väl den nuvarande politiken iom gränskontrollerna, osv. Men lär släppa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sl2wm:

Antar att företag är försiktiga med att annonsera brett för att slippa få hundratals av arbetsförmedlingen påtvingande sökningar att sålla igenom.

Amen!
Jag vet många företag som letar personal och får tacka nej till uppdrag för att de ej har personal, likaså finns det många missnöjda kunder för att projekten är underbemannade.
Men ingen av dessa företag lägger ut fel tjänster på arbetsförmedlingens hemsida av det skäl som du nämnde. Projektledare, ekonomiansvarig och sånt kan gå, men inte junior generell systemutvecklare.

Sedan tycker jag det är fel att prata om systemutvecklare generellt då det idag är så otroligt brett.
Utveckling inom spel, webb, vanliga applikationer, windows/linux/macos, automationsteknik, hårdvarunära osv. Där man använder helt olika tekniker och språk och varenda område i sin tur har en massa underdelar.
Och det finns dessutom olika affärsområde som indutri, bank...

Så jag tycker det är helt fel och prata om systemutvecklare generellt, en liknelse kan vara att det spelar ingen roll om man så heter Zlatan, är det ishocky som gäller på orten så har man det svårt.

Annars är självklart IT generellt hett på alla större städer idag, men för egen del ska man se på de jobb som man själv utför.