Gears of War: Ultimate Edition för Windows får buggig start

Permalänk
Medlem

Går lika smooth som sanningen när Microsoft jämförde d3d9 mot d3d10 när den lanserades.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

hade varit kul om sweclockers kan göra ett prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

hade varit kul om sweclockers kan göra ett prestandatest

håller med

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

http://www.extremetech.com/gaming/223858-the-new-gears-of-war...
Går inte att bygga ett stabilt hus när källaren är rutten.

Fast skulle säga att uttalandet om att UE3 överhuvudtaget inte kan använda DX12/Vulkan är ju bevisat felaktigt då den motorn framgångsrikt användes i en rad 360 och PS3 spel som båda använder just ett "low-level API". Då det handlar om en titel som tidigare helt var designad för 360 så lär ju motorn redan vara tweekad mot det API som 360 använde och inte DX9 som samtida PC använde.

Hade dock varit betydligt roligare om man lyft titeln till UE4 och nyttjat det stöd för "explicit multiadapter" som ska finnas som standardfunktion där

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Oneone:

@The_man_swe_90 uppdaterat Win 10 till senaste? läste att folk har problem när de inte gjort detta.

Tack för det, det fungera nu att köpa spelet efter att uppdaterat Windows

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Oj shit. Det där är ju inte bara lite dålig fps. Det där är ju helt trasigt.

Tja, vad ska man säga liksom haha.

Alltså, M$ kan ju inte faila hårdare. Först med Rise of the Tomb Raider och nu detta. Tidigare i veckan släppte Major Nelson en liten video där de pratar om Xbox och Win10 som en gemensam plattform där flera Xbox spel ska släppas till PC. Men blir det sådant fiasko varje gång så kan man ju undra vilka apor som sitter bakom spakarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Vad jag läst är det "enbart" ihop med G-sync, annars ska det fungera bra med Nvidia och GCN1.0, fast tydligen är det totalt ospelbart på GCN1.1 och GCN1.2 i nuvarande form. Detta nämns om GCN

"The Forbes tests show two trends. First, GCN 1.0 cards perform smoothly, while GCN 1.1 and 1.2 cards stutter and struggle. Second, AMD GPUs with >4GB of RAM show marked improvement."

Två saker ska man nog ta med sig av detta

  • även om DX12/Vulkan på sikt är rätt väg så kommer vi få se fler fall där spel totalt fallerar på vissa GPU-familjer, det är helt enkelt en av nackdelarna med "low-level" APIer på en plattform med väldigt heterogen maskinvarukonfiguration

  • i detta läge går det överhuvudtaget inte att säga något om vilken/vilka GPU-familjer som kommer hantera DX12/Vulkan bäst, ska man extrapolera från denna titel så är uppenbarligen GCN1.1/1.2 inte kapabla till DX12...

Extremtech påpekar en del saker som är viktiga här

"There are several reasons to suspect this is a developer issue rather than a driver problem. First, there’s the fact that DirectX 12 is designed to give developers far more power over how a game is rendered. This can be a double-edged sword. DX12 allows for better resource allocation, multi-threaded command buffers, asynchronous compute, and better performance tuning — but it also makes it harder for the IHV (that’s AMD or Nvidia) to optimize in-driver. There are optimizations that AMD and Nvidia could perform under DX11 that can’t be done in DX12."

Däri ligger den stora nackdelen med DX12. Även DX11 spel var i många fall direkt felaktigt kodade och en betydande del av arbetet som görs för att optimera för specifika titlar är att, i drivern, kompensera för buggar i spelet (buggar som allt för ofta tydligen aldrig fixas...).

Det är väl både en nackdel och en fördel att spelutvecklarna får mer kontroll/ansvar. I slutändan kan det ju leda till att NVIDIA och AMD inte måste optimera sina drivrutiner för varje nytt spel som släpps utan kan fokusera på att göra drivrutinerna mer generella och bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av strejf:

Det är väl både en nackdel och en fördel att spelutvecklarna får mer kontroll/ansvar. I slutändan kan det ju leda till att NVIDIA och AMD inte måste optimera sina drivrutiner för varje nytt spel som släpps utan kan fokusera på att göra drivrutinerna mer generella och bra.

Jag hoppas att fördelarna är större än nackdelarna.
https://www.gamedev.net/topic/666419-what-are-your-opinions-o...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Det är väl både en nackdel och en fördel att spelutvecklarna får mer kontroll/ansvar. I slutändan kan det ju leda till att NVIDIA och AMD inte måste optimera sina drivrutiner för varje nytt spel som släpps utan kan fokusera på att göra drivrutinerna mer generella och bra.

Fast en del av dessa "optimeringar" är ju att hantera fall där spelutvecklarna använder DirectX på fel sätt, tror du att det magiskt kommer upphöra bara för att man går till DX12/Vulkan? Framförallt när DX12/Vulkan tillför väldigt många nya sätt spelutvecklare kan göra fel på...

Naturligtvis finns det fördelar med DX12/Vulkan, är t.ex. möjligt för spelutvecklar att göra flera typer av optimeringar som är helt enkelt inte kan göras i DX11. På sikt lär AMD/Nvidia också omfördela sina resurser som idag jobbar med att optimera drivers till att i stället mer hands-on direkt jobba med optimering av spelmotorer och specifika speltitlar. Frågan om det verkligen betyder mindre jobb för AMD/Nvidia.

I slutändan kommer DX12/Vulkan bli ett klart lyft, men rätt säker på att man får förbereda sig på en inte helt angenäm resa dit

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Jag hoppas att fördelarna är större än nackdelarna.
https://www.gamedev.net/topic/666419-what-are-your-opinions-o...

Tycker man måste läsa vad han skriver på rätt sätt här. Såg denna länk postas även i Ashes of the Singularity tråden och då verkar det främst vara för att belysa hur illa DX11 drivare är. Men kolla lite varför DX11-drivare är så komplicerade: man har där möjligheten att "rätta" fel i spel så att prestanda i slutändan blir OK, det är en möjlighet man nu tappar i DX12/Vulkan. CF/SLI stödet må vara komplicerat, men för AMD/Nvidia betyder varje CF/SLI användare ett extra grafikkort sålt -> stor motivation. Vad är motivationen för spelutvecklare att lägga motsvarade resurser för att explicit stödja CF/SLI?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Tycker man måste läsa vad han skriver på rätt sätt här. Såg denna länk postas även i Ashes of the Singularity tråden och då verkar det främst vara för att belysa hur illa DX11 drivare är. Men kolla lite varför DX11-drivare är så komplicerade: man har där möjligheten att "rätta" fel i spel så att prestanda i slutändan blir OK, det är en möjlighet man nu tappar i DX12/Vulkan. CF/SLI stödet må vara komplicerat, men för AMD/Nvidia betyder varje CF/SLI användare ett extra grafikkort sålt -> stor motivation. Vad är motivationen för spelutvecklare att lägga motsvarade resurser för att explicit stödja CF/SLI?

Jag tror att ännu en orsak till att de är komplicerade, är dess "ryggsäck", man har byggt på och ändrat i något gammalt under en himla massa år, med DX12 skär man bort en massa dödkött.
Visst kommer en del utvecklare snubbla i början, men nu kan AMD och Nvidia använda en del av sina resurser till att ge support till dem, i stället för att lappa och laga sina drivrutiner.

Så man tappar egentligen inte möjligheten att optimera, man kan se till att utvecklarna optimerar i stället, tex. genom att öka stödet till dem, så som AMD gör via AMD GPU Open.

Bra spelat av AMD, pusselbitarna faller på plats, GCN i konsolerna <klick>, Mantle <klick>, DX12 <klick>, WDM2 <klick>, Vulcan<klick> och AMD GPU Open <klick>.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Har fått ner spelet nu via Store men när man ska starta får jag en GoG logga sedan stängs spelet ner..

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tack för det, det fungera nu att köpa spelet efter att uppdaterat Windows

inga problem, hur upplever du prestandan osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Köpte spelet och lät det ladda ner inatt. Vad ska man säga.... Det är en frysfest.

Jag sitter på ett R9 290X och FX8350. 1440p och över är fullständigt ospelbart för mig. Det hackar mer än en hackspett.

1080p går mycket bättre. Har till och med medel FPS på 80-85 i benchmarken. Tills hela skiten bara fryser i 3-5 sek och sen börjar gå fint igen. Dom frysningarna är oundvikliga för mig och återkommer ca varannan minut.

Permalänk
Medlem

Har ingen tillgång till Windows-Store-appen så skippar det här spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bra spelat av AMD, pusselbitarna faller på plats, GCN i konsolerna <klick>, Mantle <klick>, DX12 <klick>, WDM2 <klick>, Vulcan<klick> och AMD GPU Open <klick>.

Fast "Mantle" klickade väl aldrig i helt. Om AMD pushat för Mantle, hade kanske AMD (gpu) ägare, haft titlar som utnyttjat deras arkitektur bättre.

Med det sagt. Är nog bättre för användarna att Mantle blev "open source". Samt, att vi fick DirectX 12 som inte kontrolleras direkt av vare sig AMD eller NVIDIA.

Edit:

Fast Intel är väl inte direkt kända för rent spel. AMD borde nog väntat med att pensionera Mantel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tja, vad ska man säga liksom haha.

Alltså, M$ kan ju inte faila hårdare. Först med Rise of the Tomb Raider och nu detta. Tidigare i veckan släppte Major Nelson en liten video där de pratar om Xbox och Win10 som en gemensam plattform där flera Xbox spel ska släppas till PC. Men blir det sådant fiasko varje gång så kan man ju undra vilka apor som sitter bakom spakarna.

Har det varit problem med Rise of Tomb Raider via Windows Store? Jag köpte mitt på steam, har inga problem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har det varit problem med Rise of Tomb Raider via Windows Store? Jag köpte mitt på steam, har inga problem.

Nu kan jag inte hitta källan men de som köpte ROTTR på Win store fick en låst version tex SLI/CFX funkar inte, låst FPS, inga overlays funkar (bl a MSI AB) osv. Steamversionen har inga sådana problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Oneone:

inga problem, hur upplever du prestandan osv?

Fått igång spelet nu och testat lite snabbt innan jobbet har 60 fps konstant med min rigg

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Så går det rätt åt dom hahaa jävla skräpspel som kräver windows 10 har absurda systemkrav och ändå laggar det skit för dom som har bra system.. jag kan gott klara mig utan detta nonsens.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av freevorn:

Fast "Mantle" klickade väl aldrig i helt. Om AMD pushat för Mantle, hade kanske AMD (gpu) ägare, haft titlar som utnyttjat deras arkitektur bättre.

Med det sagt. Är nog bättre för användarna att Mantle blev "open source". Samt, att vi fick DirectX 12 som inte kontrolleras direkt av vare sig AMD eller NVIDIA.

Edit:

Fast Intel är väl inte direkt kända för rent spel. AMD borde nog väntat med att pensionera Mantel.

Tror att det var Mantle som pressade MS att få tummen ur och fixa till DX12.
Det fungerade också som ett bra genrep till DX12, efterföljaren Vulkan, ger enklare drivrutiner för AMD i Linux, Android och även Windows.

AMD kan inte konkurera med något annat än Open Source, det är vad de flesta vill ha och AMD är för litet för att försöka tvinga igenom något slutet.

Men deras Open Source ger dem också direkta fördelar, de tillhandhåller bibliotek som går bra på deras hårdvara, ju fler som använder dessa desto bättre för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vilka idioter.
Om de nu ska lansera Windows Store som ett alternativ borde de ju vara 100% på att det fungerar bra. Första intrycket...

Det var ett idiotiskt inlägg. Det ack så älskade steam hade mycket grövre problem när det lanserades men är idag valet nummer 1 (främst för valves inlåsning förvisso men ändå).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Tror att det var Mantle som pressade MS att få tummen ur och fixa till DX12.
Det fungerade också som ett bra genrep till DX12, efterföljaren Vulkan, ger enklare drivrutiner för AMD i Linux, Android och även Windows.

AMD kan inte konkurera med något annat än Open Source, det är vad de flesta vill ha och AMD är för litet för att försöka tvinga igenom något slutet.

Men deras Open Source ger dem också direkta fördelar, de tillhandhåller bibliotek som går bra på deras hårdvara, ju fler som använder dessa desto bättre för AMD.

Nvidia visade redan 2009 upp s.k. bindless resources i form av Nvidia specifika extensioner till OpenGL, detta är till stor del av vad som idag är "low level" delen i DX12/Vulkan.

Väldigt mycket av jobbet kring WDDM2.0 har handlat om hur man kan möjliggöra en teknik som DX12, jobbet med WDDM2.0 börjades senast 2012 vilket är långt innan AMD/DICE börja skissa på Mantle.

Apple fick ut sitt Metal ca ett år innan DX12, gissar att Microsoft redan kände till att man jobbade på något sådant.

Sannolikheten att Mantle hade någon som helst påverkar på utveckling av DX12 skulle jag bedöma som väldigt nära noll. AMD lär ha känt till och rimligen jobbat med DX12 senast 1H 2012 (vad jag läst så har Microsoft alltid samarbetet med AMD, Nvidia och Intel kring utveckling av nya DX versioner), så frågan är mer varför man plöjde ner resurser i något man rimligen borde insett kanske inte var DoA men väl dött i samma sekund DX12 lanserades.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Nvidia visade redan 2009 upp s.k. bindless resources i form av Nvidia specifika extensioner till OpenGL, detta är till stor del av vad som idag är "low level" delen i DX12/Vulkan.

Väldigt mycket av jobbet kring WDDM2.0 har handlat om hur man kan möjliggöra en teknik som DX12, jobbet med WDDM2.0 börjades senast 2012 vilket är långt innan AMD/DICE börja skissa på Mantle.

Apple fick ut sitt Metal ca ett år innan DX12, gissar att Microsoft redan kände till att man jobbade på något sådant.

Sannolikheten att Mantle hade någon som helst påverkar på utveckling av DX12 skulle jag bedöma som väldigt nära noll. AMD lär ha känt till och rimligen jobbat med DX12 senast 1H 2012 (vad jag läst så har Microsoft alltid samarbetet med AMD, Nvidia och Intel kring utveckling av nya DX versioner), så frågan är mer varför man plöjde ner resurser i något man rimligen borde insett kanske inte var DoA men väl dött i samma sekund DX12 lanserades.

Problemet är att Mantle släpptes 1½ år innan DX12.
Min magkänsla säger mig att det var väldigt mycket snack och väldigt liten verkstad i DX12 diskussionerna, innan Mantle kom.
Man kan ju diskutera saker och ting i evigheter utan att komma fram med något vettigt.
Är som sagt bara en känsla, men kan vi komma med mycket mer än kvalificerade gissningar? vi har ju ingen insiderinformation.
Vad jag förstår skiljer sig Metall ganska mycket från Mantle, Vulkan och DX12, det är betydligt högre nivå, trots namnet. edit I stand corrected.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Problemet är att Mantle släpptes 1½ år innan DX12.
Min magkänsla säger mig att det var väldigt mycket snack och väldigt liten verkstad i DX12 diskussionerna, innan Mantle kom.
Man kan ju diskutera saker och ting i evigheter utan att komma fram med något vettigt.
Är som sagt bara en känsla, men kan vi komma med mycket mer än kvalificerade gissningar? vi har ju ingen insiderinformation.
Vad jag förstår skiljer sig Metall ganska mycket från Mantle, Vulkan och DX12, det är betydligt högre nivå, trots namnet.

En sak Microsoft hållit stenhårt på vad det gäller Windows är att aldrig bryta binärkompatibilitet i en lanserad version av Windows, så DX12 hade aldrig kunnat släppas innan Windows 10 då tekniken kräver förändringar i drivers. En förändring i drivers är en binärinkompatibel förändring. Så DX12 hade lanserats med Windows 10 oavsett, enda jag kan tänka mig är att DX12 initialt planerades lanseras redan med Win8, det skulle förklara designen på GCN och Fermi (ingen var en speciellt bra match för DX11).

Men Mantle/Vulkan fungerar ju på existerande Windows-versioner kanske någon protesterar! Även dessa kräver nya anrop mot drivers, det är upp till AMD/Nvidia/Intel att erbjuda funktioner utöver vad WDDM kräver och det är precis så man hanterar Mantle/Vulkan.

Men varför inte göra samma sak för DX? Därför att det skulle kräva en officiell förändring av Windows APIet, i t.ex. ett service-pack, där man lade till nya DX-versionen och från den punkten kräver man då en ny driver -> inte längre total kompatibilitet med alla drivers, inte alls ovanligt att Windows-drivers aldrig uppdateras efter release så där skulle man få fragmentering mellan Windows-system som stödjer nya DX och de som inte gör det. Nu får man det ändå i Windows 10 då äldre GPUer inte får WDDM2.0 drivare och utan det får man inte DX12 stöd, men det är i alla fall konsekvent så från start.

Metal är extremt lik DX12 och Vulkan i sin filosofi (vilket tyvärr får mig att stark tvivla på att iOS någonsin kommer få Vulkan stöd )

  • Varje GPU representeras som en grafikkö och noll eller flera köer som är mer specifik (beräkning, kopiering).

  • Resurser som texturer och minne för bufferts hanteras explicit av applikationen. Koherens mellan CPU och GPU måste hanteras explicit via olika former av signaler och barriärer.

  • Shaders kompileras till ett enhetsoberoende mellanformat som effektivt kan transformers till kod lämplig för den faktiska GPUn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En sak Microsoft hållit stenhårt på vad det gäller Windows är att aldrig bryta binärkompatibilitet i en lanserad version av Windows, så DX12 hade aldrig kunnat släppas innan Windows 10 då tekniken kräver förändringar i drivers. En förändring i drivers är en binärinkompatibel förändring. Så DX12 hade lanserats med Windows 10 oavsett, enda jag kan tänka mig är att DX12 initialt planerades lanseras redan med Win8, det skulle förklara designen på GCN och Fermi (ingen var en speciellt bra match för DX11).

Men Mantle/Vulkan fungerar ju på existerande Windows-versioner kanske någon protesterar! Även dessa kräver nya anrop mot drivers, det är upp till AMD/Nvidia/Intel att erbjuda funktioner utöver vad WDDM kräver och det är precis så man hanterar Mantle/Vulkan.

Men varför inte göra samma sak för DX? Därför att det skulle kräva en officiell förändring av Windows APIet, i t.ex. ett service-pack, där man lade till nya DX-versionen och från den punkten kräver man då en ny driver -> inte längre total kompatibilitet med alla drivers, inte alls ovanligt att Windows-drivers aldrig uppdateras efter release så där skulle man få fragmentering mellan Windows-system som stödjer nya DX och de som inte gör det. Nu får man det ändå i Windows 10 då äldre GPUer inte får WDDM2.0 drivare och utan det får man inte DX12 stöd, men det är i alla fall konsekvent så från start.

Metal är extremt lik DX12 och Vulkan i sin filosofi (vilket tyvärr får mig att stark tvivla på att iOS någonsin kommer få Vulkan stöd )

  • Varje GPU representeras som en grafikkö och noll eller flera köer som är mer specifik (beräkning, kopiering).

  • Resurser som texturer och minne för bufferts hanteras explicit av applikationen. Koherens mellan CPU och GPU måste hanteras explicit via olika former av signaler och barriärer.

  • Shaders kompileras till ett enhetsoberoende mellanformat som effektivt kan transformers till kod lämplig för den faktiska GPUn.

Man får se på trycket Vulkan kan ge. Lär marknaden gå mot Vulkan så måste Apple för eller senare ta ställning till det, sedan så tror jag inte att det skulle vara svårt för Apple att ha både Metal och Vulkan och kanske utveckla mjukvara som direkt kan köra Vulkan på deras Metal.

Dock är det som sagt extremt segt att Apple behövde gå sin egen väg, skulle alla köra på Vulkan så skulle allt bli mycket lättare.

I nuläget ser jag dock ett problem med Nvidias Vulkan + OpenGL satsning. Kommer det funka alls på AMD gpuer och hur bra lyckas AMD implementera något liknande när de knappt klarar av OpenGL på Windows och deras OpenGL på Linux är allt bara sorligt. En annan fråga är hur snabbt kan Vulkan fixa stöd för multigpu lösningar och viktigast av allt när blir Vulkan mainline i Nvidia, väntar ivrigt på en BETA drivrutin

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hjälpsam

@Commander: Har svårt att tro att AMD kommer gå dåligt på Vulkan, Vulkan grundas ju på Mantle som AMD var med och tog fram, AMD sitter också med i Kronos.
Misstänker att två av skälen till att Nvida satsar på Vulkan är att deras GPUr går bättre där, än på DX12 och att MS håller också på att försöka styra upp hur spel skall uppföra sig, vilket tex inte passar Gameworks eller G-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Commander: Har svårt att tro att AMD kommer gå dåligt på Vulkan, Vulkan grundas ju på Mantle som AMD var med och tog fram, AMD sitter också med i Kronos.
Misstänker att två av skälen till att Nvida satsar på Vulkan är att deras GPUr går bättre där, än på DX12 och att MS håller också på att försöka styra upp hur spel skall uppföra sig, vilket tex inte passar Gameworks eller G-sync.

Problemet är att AMD inte visar sig alls här. Även om Vulkan grundades på Mantle så är det mycket ändringar som skett och i takten AMD utvecklar nu lär de hamna efter Nvidia som de är på OpenGL fronten. Redan nu kan du inte utveckla Vulkan på AMD kort då de inte har färdiga drivrutiner.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NVIDIA-Thi...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

jag köpte det , och det var ju 100 år sedan har dock inte kvar CD-skivan hoho men det ser fortfarande bra ut, fan vill ju verkligen att denna release skulle fungera bra...

Har du något strul med spelet? Vill nämligen skaffa det själv, men undviker gärna om det för tillfället är superbuggigt.

Skrivet av Jackbob:

Köpte spelet och lät det ladda ner inatt. Vad ska man säga.... Det är en frysfest.

Jag sitter på ett R9 290X och FX8350. 1440p och över är fullständigt ospelbart för mig. Det hackar mer än en hackspett.

1080p går mycket bättre. Har till och med medel FPS på 80-85 i benchmarken. Tills hela skiten bara fryser i 3-5 sek och sen börjar gå fint igen. Dom frysningarna är oundvikliga för mig och återkommer ca varannan minut.

Har du fortfarande dessa problem?

Skrivet av The man swe 90:

Fått igång spelet nu och testat lite snabbt innan jobbet har 60 fps konstant med min rigg

Lirar det fortfarande felfritt för dig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Har du något strul med spelet? Vill nämligen skaffa det själv, men undviker gärna om det för tillfället är superbuggigt.

Har du fortfarande dessa problem?

Lirar det fortfarande felfritt för dig?

har inge strul alls, förutom att SLI inte fungerar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200