Microsofts spelchef talar om möjligheterna till en uppgraderingsbar Xbox

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsofts spelchef talar om möjligheterna till en uppgraderingsbar Xbox

I framtiden ska det bli möjligt att inte helt olikt en PC kunna uppgradera spelkonsoler, i alla fall om Microsofts spelchef Phil Spencer får sin vilja igenom.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Mar 2008

Sååååå...en steam machine fast med windows?

Edit: Om detta blir verklighet så (tror jag) kommer det släppas som en konsolliknande mediaenhet, som man sedan kan köpa uppgraderingspaket för. Tror inte det kommer bli som så att du kommer köpa separat RAM/GPU/CPU som du gör med dagens datorer (eller steam machines för den delen) utan det kommer finnas sätt att bara koppla in nya saker på ett väldigt enkelt sätt, nästan lite som plug'n'play. Tänker såsom den där Razer datorn ..vad den nu hette..där du kunde köpa till moduler.

CPU: AMD R7 1700 | RAM: Corsair Vengeance lpx 2666 Mhz 16 GB DDR4 | Moderkort: Asus PRIME B350-PLUS | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GHL edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Western digital Blue 250 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Xyze:

Sååååå...en steam machine fast med windows?

Kunde inte sagt det bättre själv...

Skärm: Dell U2713H & ASUS 27" MG279Q Kylare: Noctua NH-D15
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GPU: ASUS GTX 1080 Strix
CPU: Intel i7 8700K@5.0GHz 1.300V Ram: 16GB DDR4 3000Mhz
Chassi: Fractal Design Define R4 Hörlurar: Sennheiser HD650
Disk: Samsung 840 500GB PSU: Corsair AX 860

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Detta gjorde Nintendo redan på 90-talet

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Xyze:

Sååååå...en steam machine fast med windows?

Lustiga är, de är båda en PC (i grunden iaf)

Antar att MS insett att konsolers tid är förbi, PCn är här för att stanna. Så de gör om sin konsol till en "PC"

Helt ärligt är det inte en dum ide dock, jag tom föreslog det i någon tråd tidigare. Så länge nya konsollen kan hantera spelet minst lika bra som den "äldre" mer optimerade versionen, så är det vinst där nya spel kan ta vara på nyare konsol versionens hårdvara bättre.

7870 med 8GB DDR3 och 32MB SDRAM i all ära... men det behövs mer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Då är det inte en konsol längre utan en PC..

Speldator: AMD FX-8120 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Xyze:

Sååååå...en steam machine fast med windows?

Kommer nog dock vara en mer "användarvänlig" lösning, typ en modul du kopplar in/ställer uppepå(med kontakter under/ovanpå) där man inte ser själva komponenterna, då slipper Svensson bli rädd för kretskorten

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, Titan X (Pascal), HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, NZXT H440, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är det inte en konsol längre utan en PC..

Det har ju funnits uppgraderingsbara konsoler förr och jag tror ingen använde sin N64 som pc (Men jag förstår vad du menar)
Men jag tror detta är bra och ett måste annars kommer ju surfplattor o skit ta över och då lär vi få ännu mindre roliga spel som portas till PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är det inte en konsol längre utan en PC..

Och då kommer jag inte längre att köpa en konsoll mer.

ALIENWARE Predator 2.0 Black Case | i5 4670K @ 3,7Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

Och hur skulle detta fungera, ska man skicka in konsollen för att byta ut tex cpu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det har ju funnits uppgraderingsbara konsoler förr och jag tror ingen använde sin N64 som pc (Men jag förstår vad du menar)
Men jag tror detta är bra och ett måste annars kommer ju surfplattor o skit ta över och då lär vi få ännu mindre roliga spel som portas till PC

Vi får nog inte bara mindre spel utan också färre vilket är ännu värre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Puckot fattar inte att folk köper konsoller för att slippa uppgradera var och varannat år. Spel blir heller nödvändigtvis inte bättre för att man implementerar rökeffekter och massa annat skit på skärmen som gör att man tillslut inte ser någonting.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Så en konsol som kör en x86 CPU med möjlighet att uppgradera t.ex. CPU/GPU/RAM, som kör ett operativsystem som i grund och botten är Windows 10 och använder väl valda delar av Dx12 och ev. använder Windows Store som primärt leveranssystem.

Jag vet inte, det påminner mig om ngt... Kan de inte bara sälja chassit och skapa en ny storleksstandard om de inte klarar sig på M-ITX?

Det stora problemet kommer bli inlåsning. Uppgraderingsbar hur då? Vilka minimumfeatures kommer att krävas av den nya hårdvaran. Kommer det att duga med vilken x86 CPU som helst, eller måste den stödja en särskild intel/AMD feature för att komma i fråga? Samma med GPU, vilka funktioner måste finnas för att gammal kod skall fungera?

För inte vill man väl behöva börja skapa spelen med generaliseringar för att man inte kan vara säker på hårdvaran? Tänker man sig drivrutiner separata från OS beroende på tillverkare?

Fast detta blir väl den logiska slutsatsen. Konsolernas stora fördel har ju varit "Close-to-metal", vilket MS har tjänat på att hålla borta från PC (eftersom man tjänat bra på XBox), nu när PC också kan komma nära metallen finns det inte längre något som särskiljer konsollen från PC:n längre...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011

Intressant utveckling. Många tolkar det som att då är det inte en konsoll längre utan en PC.
Jag hävdar att det som gör det till en konsoll är själva programvaran och kanske det att det den och hårdvaran är konstant över en längre tid. Detta är både en stor fördel och en stor nackdel.
Skall hårdvaran vara lika flytande som för en PC eller kanske det är frågan om att plattformen uppdateras vart annat år? Det är ju självklart fördelar med att kunna uppgradera men en fragmentering är också ett problem. Förtroendet för en plattform minskar om man vet att den behöver uppgraderas/bytas ut för ofta.
Kan man lösa det genom att t.ex bara byta APU och minne genom att de sitter i sockel eller på separat instickskort så kan det nog fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2007

Det bästa vore om det bara är gpu delen som behöver bytas ut kanske en gång under konsolens livstids och att man lossar och sätter fast den på utsidan. Att gamla versionen kör samma spel fast med lägre grafikinställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Sen kommer det plötsligt minimum specs, recommended specs till konsoll också. Krävs en viss version av mjukvara osv. En nerdummad PC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Xiqt:

Och hur skulle detta fungera, ska man skicka in konsollen för att byta ut tex cpu?

Med denna blir de svårt. Men nästa generation är de ju bara ha en hotswap funktion. Easy peacy

i7 950 | Corsair A50 | ASUS STRIX GTX 960 4GB | 12GB Corsair DDR3 1600MHz | ASUS Sabertooth X58 | Crucial MX100 512gb | Fractal Design R3 | EVGA SUPERNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Detta är ju underbart! Om det blir verklighet innebär det att PC-spel inte behöver stympas lika mycket eftersom konsolerna i alla fall kommer kunna vara bättre än vid release, och om det finns en fast ström/värmbudget så gör det ju inget då man med nyare teknik oftast kan trycka in mer prestanda per watt.

ÄNTLIGEN en glad nyhet som har med konsoler att göra! HURRA!

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Gör dom det på rätt sätt kommer det slå helt klart!
Använder min Xbox One mer än PC:n nu för tiden, så mycket lättare och bekymmersfritt dock så märker man ibland av att denna generations konsoler svettas och prestandan denna generation inte riktigt håller måttet!

i7 8600K - Maximus Hero X - Ballistix Elite 3466 MHz - Vega 64 Strix - EVGA G3 750W - EKWB Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Yomster:

Vi får nog inte bara mindre spel utan också färre vilket är ännu värre.

Ok. Sen lär vi se "vill du hoppa över nivå 5 betala bara 250 rubiner just nu extrapris endast 3kr".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

"Xbox One with upgraded 'TurboGPU 3' is needed for playing this game."

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Uppgraderingsbara konsoler är ingenting nytt. Sega Genesis är väl kanske mest (ö)känd, till slut hade man kopplat på så mycket tillbehör att det såg ut som konsolen var inlagd på intensivvård. En del spel innehöll också extra minne, DSP-processorer m.m. på själva kassetten.

Förra generationens konsoler klarade sig fint utan uppgraderingar eftersom de hade vettig prestanda när de släpptes. De var t.o.m. kraftfullare än de flesta high-end datorer på sin tid. Om PS4 och XBox One haft mer prestanda än en budgetdator från 2012 när de släpptes hade de nog klarat sig 5-7 år också. Otroligt dålig framförhållning med tanke på att 4K är på väg att slå igenom också och de klarar knappt 720p...

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Köp en PC istället!

Blir de uppgraderingsbara försvinner ju lite av fördelarna med konsolerna - att det är samma hårdvara för alla och att utvecklarna lär sig optimera för just den - nu ska de försöka lägga resurser på att optimera för flera.

Samtidigt kommer många spel anpassas efter minsta gemensamma nämnaren - ursprungskonsolen - och uppgraderingen riskerar bli en flopp.

Likaså är risken att konsolens livscykel förlängs, vilket gör att de större utvecklingsstegen i spelutveckling (som normalt inträffar strax efter en ny generation lanseras) fördröjs.

Uppgraderingsbar konsol är ett intressant och bra koncept i teorin, men tror inte det kommer bli lika bra i praktiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

If it walks like a duck...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Chris_Kadaver:

Puckot fattar inte att folk köper konsoller för att slippa uppgradera var och varannat år. Spel blir heller nödvändigtvis inte bättre för att man implementerar rökeffekter och massa annat skit på skärmen som gör att man tillslut inte ser någonting.

Fast om de löser det bra så behöver det ju inte vara ett problem.

Jag gissar på att de löser det i stil med att det finns exempelvis 3 olika steg, min/med/high. Det du kommer kunna byta ut frånsett lagring är nog förmodligen GPU, man byter ut en modul vid senare tillfälle om man vill uppgradera sin befintliga konsol till ett mindre pris än om du köper den dyrare versionen igen.

Det blir fortfarande ofattbart mycket lättare att optimera om du har ett fåtal modeller all anpassa dig efter med fördelen att det öppnar för möjligheten till mer ögongodis för de som önskar detta.

Rökeffekter i all ära, men något som konsolerna lider av är låg fps, objektivt är 60fps bättre än 30.

Så länge de löser det bra så finns det bara fördelar med ett system som detta.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Pepsin:

Uppgraderingsbara konsoler är ingenting nytt. Sega Genesis är väl kanske mest (ö)känd, till slut hade man kopplat på så mycket tillbehör att det såg ut som konsolen var inlagd på intensivvård. En del spel innehöll också extra minne, DSP-processorer m.m. på själva kassetten.

Förra generationens konsoler klarade sig fint utan uppgraderingar eftersom de hade vettig prestanda när de släpptes. De var t.o.m. kraftfullare än de flesta high-end datorer på sin tid. Om PS4 och XBox One haft mer prestanda än en budgetdator från 2012 när de släpptes hade de nog klarat sig 5-7 år också. Otroligt dålig framförhållning med tanke på att 4K är på väg att slå igenom också och de klarar knappt 720p...

Detta gjorde dom medvetet för att dom förlora på varje såld PS3 när den släpptes och ändå så var det många som klaga på priset 5990 kr och dom räkna med att dom fick igen det på spelförsäljningen istället.

Så därför satsa dom på betydligt billigare komponenter på denna generations konsoller som kunde släppas för ett bättre pris vid release så dom fick igång försäljningen omgående.

Men självklart märks detta på prestandan i dagens spel med oftast 30 Fps 1080P max.

Köpte förra generations konsoll omgående denna generation har jag väntat in ett prisdropp då den känns så sniken i prestandan, även väntat in Uncharted 4 för detta är ett av mina favoritspel.

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Personligen tyckte jag steget mot PC-hårdvara i konsoller var ett steg i fel riktning från början. Det hela har lett till färre orginella spel när allt går under samma gränssnitt.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Skillnaden är att man kan hålla koll på hur många konfigurationer av en Xbox det finns ute, och optimera mjukvara/spel efter detta, till skillnad från PC där det finns oändligt med konfigurationer.

Jag ser bara fördelar med detta.

I spelet 'The Division' har man redan börjat experimentera med att ha grafikalternativ beroende på "target frame rate".

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är det inte en konsol längre utan en PC..

Exakt!

"utan lämnar det vid att han anser att spelkonsoler har bäst förhållande mellan pris och prestanda och inte ser någon anledning till varför spelkonsoler inte skulle kunna uppgraderas likt en persondator."

Finns en extremt bra anledning varför man inte ska ändra maskinvarukonfigurationen på en konsol: att det bara finns en enda konfiguration är en extremt stor del i varför spel på konsol generellt sett har långt mindre kvalitésproblem än spel på PC. Med tanke på att Moores lag nu av allt att döma förpassas till historien så kommer det bli ett allt mindre problem att hålla samma specifikation under lång tid.

Dagens konsoler lider främst av att det inte fanns något mer lämpad CPU än Jaguar när man designade PS4/XBO. just svag CPU-del (teoretiskt sett är det en väldigt marginell förbättring från 360 och lite beroende på hur man definierar "CPU-prestanda" kan man säga att det är en försämring från PS3). Nästa generation konsoler skulle både kunna köra med Zen och finns idag också flera ARM-varianter som definitivt skulle fungera.

Just XboxOne lider extra av att man valde 32 MB eSRAM då trenden helt gick till att göra spel med "deferred-rendering" där det behövs mer än 32 MB snabbt RAM för att köra 1920x1080 (skulle behövas ~40-50 MB, 32 MB räcker till ca 1600x900). Med forward-rendering, som tidigare var vanligast, hade 32 MB räckt för 1920x1080.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer