Leda ström genom magnet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009

Leda ström genom magnet?

Tja!

Jag har haft ett litet projekt i mina tankar ett tag nu där jag har tänkt göra en ficklampa i form av ett kreditkort. En design jag kom på var en 2-delad design som sätts ihop med magneter för att sätta igång strömmen. På bilden nedanför så visar jag hur jag har tänkt (hoppas ni förstår):

Så min enkla fråga, noob på el och fysik som jag är, kan man föra ström genom magneter? Alltså använda magneter som kontakter i detta fall för att bilda en fulländad krets som annars är delad?

Tack på förhand för svar

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jepp, troligtvis. Beror på exakt material och eventuella oxidlager. Men det finns inga fysikaliska hinder för att leda ström genom en magnet, det är inte så att magneter "repellerar" ström. Däremot kommer givetvis strömmen att ändra magnetens nettofält, men det är nog helt försumbart för de strömmar som är aktuella här.

Glöm inte strömbegränsande motstånd på lysdioden bara. Personligen verkar konstruktionen vara en smula osmidig, vad är tanken bakom egentligen?

Om magneterna ger för dålig kontakt, är behäftade med isolerande oxider eller liknande finns givetvis inget hinder för att bygga en kontakt av annat material som har en magnet i sig, så länge inte materialet skärmar för mycket, som mumetall.

En alternativ metod är att placera all elektronik i den ena halvan och använda ett tungelement (även kallad reedkontakt) som strömbrytare. Då har den andra halvan bara en magnet, som aktiverar kontakten.

Båda halvorna behöver ju inte ha magneter hursomhaver, eftersom det räcker med magnetisk metall och en magnet för att få attraktionen.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av MBY:

Jepp, troligtvis. Beror på exakt material och eventuella oxidlager. Men det finns inga fysikaliska hinder för att leda ström genom en magnet, det är inte så att magneter "repellerar" ström. Däremot kommer givetvis strömmen att ändra magnetens nettofält, men det är nog helt försumbart för de strömmar som är aktuella här.

Glöm inte strömbegränsande motstånd på lysdioden bara. Personligen verkar konstruktionen vara en smula osmidig, vad är tanken bakom egentligen?

Om magneterna ger för dålig kontakt, är behäftade med isolerande oxider eller liknande finns givetvis inget hinder för att bygga en kontakt av annat material som har en magnet i sig, så länge inte materialet skärmar för mycket, som mumetall.

En alternativ metod är att placera all elektronik i den ena halvan och använda ett tungelement (även kallad reedkontakt) som strömbrytare. Då har den andra halvan bara en magnet, som aktiverar kontakten.

Båda halvorna behöver ju inte ha magneter hursomhaver, eftersom det räcker med magnetisk metall och en magnet för att få attraktionen.

Ja men dåså. De magneter jag har kollat på är sk neodymmagneter som är rätt starka, men jag vet inte hur bra de är för att leda ström.
Designen är bara en tanke. Först tänkte jag köra på en "vanlig" design med en vanlig strömbrytare, men kollade runt lite och finns inga som är så små som jag skulle vilja ha...

Tänkte också det precis efter att jag la upp detta att det är bara ena halvan som kommer ha magneter troligtvis och den andra halvan något magnetiskt (typ en järnremsa).

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+