Permalänk
Avstängd

Övervakningssystem

Hejsan,

Jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag skulle behöva sätta upp en övervaknignskamera på garageuppfarten. Har ni något tips på billigaste sätt att lösa detta?
Jag behöver inte kunna kolla på streamen när jag är på jobbet utan det räcker med att det är lokalt, typ på datorn hemma.

Ända kravet jag har är väl någorlunda kvalitet. Nu har jag ingen erfarenhet av enkortsdatorer men det borde väl gå att förse en raspberry med ström och sedan koppla in en någorlunda vettig utomhus kamera i USB porten? Som i sin tur skickar signalen via Wi-fi till antingen datorn eller någon klient? Har ni någon annan vettig lösning?

OBS! Jag har koll på lagen om kameraövervakning, så ingen diskussion om det tack.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Finns ju ganska billiga lösningar med kameror som skickar genom wi-fi och även till smartphone eller så om du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Den här artikeln kan ju vara intressant för dig:
https://www.raspberrypi.org/blog/turn-your-pi-into-a-low-cost...

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att anmäla till länsstyrelsen om att sätta upp övervakning.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem

Jag har testat detta lite och det verkar vara väldigt bra, det heter MotionEyeOS.

https://github.com/ccrisan/motioneye/wiki

Jag tror det är exakt vad du söker efter, kan installera flera olika kameror, flera olika pi:s osv. Kan användas vid att spela in bara vid rörelser, och massa andra roliga inställningar.

Tillägg
Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zparta:

Tänk bara på att anmäla till länsstyrelsen om att sätta upp övervakning.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Tänkte att det där inte gäller om man filmar på sin egna tomt- det står ju "Den som planerar att bedriva kameraövervakning av platser dit allmänheten inte har tillträde behöver inget tillstånd".

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Tänkte att det där inte gäller om man filmar på sin egna tomt- det står ju "Den som planerar att bedriva kameraövervakning av platser dit allmänheten inte har tillträde behöver inget tillstånd".

Fast allmänheten har ju tillträde till din garageuppfart

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Fast allmänheten har ju tillträde till din garageuppfart

Så länge man "maskar" bort gatan och bara har på sin garaget uppfart och sätter upp skylt om kamera övervakning.
Man ska inte kunna bli inspelad utan att veta om det så att säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Fast allmänheten har ju tillträde till din garageuppfart

Tomtmark runt enbostadshus räknas inte som allmän plats av Länsstyrelsen i Skåne eller Datainspektionen:

Citat:

Vad räknas inte som allmän plats?
Några exempel är bostäder, tomter kring enbostadshus, trappuppgångar och områden inne på låsta arbetsplatser. Hit räknas strikt privata utrymmen eller områden som vanligtvis inte anses upplåtna för allmänheten.

Citat:

Fråga:
Jag vill sätta upp kameror i min egen bostad och trädgård. Får jag det?

Svar:
Ja. Begränsas kameraövervakningen till din egen privatbostad och kameran endast kan fånga bostaden eller din inhägnade villa- eller radhusträdgård och du inte avser att sprida materialet vidare, exempelvis via Internet, gäller inte reglerna i kameraövervakningslagen. [...]

Edit: Pucktvåa.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.