RPI 3, Är det värt att uppdatera för Enbart kodi (openelec) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Duktig pojke.

Jag skall genast gå och piska mig själv med en vga-kabel.

Nu var inte min anmärkning avsedd för dig, utan för dom som inte klarar av att läsa mer än det sista inlägget i en tråd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nu var inte min anmärkning avsedd för dig, utan för dom som inte klarar av att läsa mer än det sista inlägget i en tråd.

Vilket jag ju inte heller klarade

*Smack* Aj!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Nu var inte min anmärkning avsedd för dig, utan för dom som inte klarar av att läsa mer än det sista inlägget i en tråd.

OBS - Ironisk
Du menar som tex i trådar som dessa; http://www.sweclockers.com/forum/trad/358844-faq-vattenkylnin... )

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Bluetooth tangentbord, funkar det? Fick det inte att fungera i RasPlex av någon anledning, tangetbordet hade kontakt men det gick inte att skriva. Tänkte att OpenELEC är ju nästan RasPlex.
Alternativet är att köra Wireless tangentbord men jag har inget sådant.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag valde att uppdatera från en vanlig model b, mest för att det finns wifi inbyggt så att man slipper hålla på och jäklas med sladdar. Än så länge fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

@aaaaa: Är rätt säker på att du kan glömma h265 tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theailer:

@aaaaa: Är rätt säker på att du kan glömma h265 tyvärr.

h265 är ju precis vad pi3 erbjuder, dock vet jag inte om det klarar 10bit.. Får hem en själv nu i veckan, kan testa om någon bumpar och påminner mig

Permalänk
Medlem

@cider123: Jaha, har den verkligen maskinvaru acceleration för 265 ?
Det hade varit grymt om det stämmer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av theailer:

@cider123: Jaha, har den verkligen maskinvaru acceleration för 265 ?
Det hade varit grymt om det stämmer!

Den har h.265/HEVC acceleration. Lite osäker på om det finns några direkta begränsningar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den har h.265/HEVC acceleration. Lite osäker på om det finns några direkta begränsningar dock.

Läste på openelec forumet att den ej har acceleration men däremot är cpun tillräckligt snabb för att avkoda 720p hevc iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt Wiki har alla RPI samma typ av grafikkrets, BCM2837:

https://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi

Jag har en RPI B+ med OSMC och den klarar 1080P30 utan problem. CPU lasten stiger bara någon procent vid videotittning, precis som det bör se ut med HW dekoder. Däremot fixar den INTE x265.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Laddade ner en fil och testade nyss:
Bit rate : 2 129 Kbps
Overall bit rate : 5 502 Kbps
Width : 1 920 pixels
Height : 1 080 pixels
fungerade bra.

Har du lust att testa hur hög bit rate RPI 3 klarar i 10-bit x264 1080p?

Andra är självklart välkomna att hjälpa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Har du lust att testa hur hög bit rate RPI 3 klarar i 10-bit x264 1080p?

Vad menar du? En vanlig 1080p30 ström är ca 10mbit/s. Vanligtvis har filmer variable bit rate så datamängden kan vara högre och lägre. Jag har testat några x264 1080p30 med 10-bitars färg och min gamla RPI B+ har inga problem att hantera peakar på 25 mbit/s.

Däremot tycks 1080p60 inte fungera, utan RPI växlar ner till 1080p30.

Om du skall ha ett litet Mediacenter för i huvudsak video är tex Odroid bättre. De har även stöd för Android-OS samt x.265 och 4K. Kodi finns till Android så i princip märks ingen skillnad mellan OSMC/Kodi och Android/Kodi.