Mår telefonen dåligt att ständigt agera internethub?

Permalänk
Medlem

Mår telefonen dåligt att ständigt agera internethub?

Jag kör mobilen rätt ofta som internetdelare via USB till min dator.
Har fått för mig, för många år sedan, att det är dåligt att telefonen ständigt ligger och presterar samt laddas under tiden, då den är ikopplad i datorn. Är en skröna kanske men tänkte passa på att fråga då den oftast blir väldigt varmt och borde således vara "dåligt" för batteriet.
Vore bättre om det gick som förr att dela på ett simkort för datatrafik..

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det skulle vara någon fara. Visst, batteriet kanske slits lite snabbare. Sen är det nog inte så jobbigt för mobiler nuförtiden att internetdela. Det måste ju vara mer krävande att kolla på ett youtubeklipp på mobilen t.ex! Beror kanske lite på vilken lur du har men du behöver nog inte vara orolig!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av Fantamen:

Jag kör mobilen rätt ofta som internetdelare via USB till min dator.
Har fått för mig, för många år sedan, att det är dåligt att telefonen ständigt ligger och presterar samt laddas under tiden, då den är ikopplad i datorn. Är en skröna kanske men tänkte passa på att fråga då den oftast blir väldigt varmt och borde således vara "dåligt" för batteriet.
Vore bättre om det gick som förr att dela på ett simkort för datatrafik..

Tyvärr så sliter det på telefonen när man har den igång och ja internet delning får telefoner ofta att bli varma och värme sliter mer på batteriet. Det bästa du kan göra är att köpa en billig smartphone för 900 kr och låta den agera som en hotspot, mobilt bredband. Tror man kan hitta mobiler med 4g för 1000 kr som lägsta pris faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Tyvärr så sliter det på telefonen när man har den igång och ja internet delning får telefoner ofta att bli varma och värme sliter mer på batteriet. Det bästa du kan göra är att köpa en billig smartphone för 900 kr och låta den agera som en hotspot, mobilt bredband. Tror man kan hitta mobiler med 4g för 1000 kr som lägsta pris faktiskt.

Problemet är väl att han bara har ett simkort/abonemang?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Problemet är väl att han bara har ett simkort/abonemang?

Precis, tele2 har ingen smidig lösning för detta utan de kräver (vad jag förstår) att man får ett gratis-sim som man sedan tankar med data som du betalar för. Kan alltså inte bruka mina "gratis-gb"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantamen:

Precis, tele2 har ingen smidig lösning för detta utan de kräver (vad jag förstår) att man får ett gratis-sim som man sedan tankar med data som du betalar för. Kan alltså inte bruka mina "gratis-gb"

Kör på som du gör. I värsta fall får du väl byta batteri någon gång i framtiden, Eller så behövs det inte. Det lär ju iallafall vara billigare än att köra 2 abonemang samtidigt. Tänker på folk som har laptops inkopplade hela tiden och spelar med batteri i den, Det borde ju vara katastrof men har aldrig hört någon som klagat nämnvärt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Det finns många myter om mobilbatterier, delvis för att batterierna förändrats genom tiden och därmed har de bästa sätten att bevara batteriernas kapacitet också förändrats. Här är t.ex. hur Google tycker att man ska göra för att mobilbatterier ska hålla så bra som möjligt. Kort sammanfattat så bör man hålla batteriet så svalt som möjligt, och ladda det lite då och då under dagen.

Det bör alltså inte vara något problem att ha mobilen inkopplad samtidigt som den används. Däremot så kanske mobilen blir varmare när du använder den för att dela ut Internet, men det är förmodligen inte så farligt. Så mobilen mår troligtvis inte särskilt dåligt av att agera Internethub, förutom kanske känslomässigt för att du hellre använder någon annan enhet att surfa på