Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats:
Registrerad
Mar 2011

TV eller monitor

Är på gång att köpa en mindre display (typ 24") för att visa mest streamat material, förmodligen med chromecast. Finns det någon fördel med att köpa en TV för mitt ändamål, eller ska jag helt sonika köpa en monitor typ BenQ GW2470H 23,8" (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230295-b...) , vilken är billigare (1390kr) än de flesta TV-set jag kan hitta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

@Mikael07: Finns ingen fördel med en TV om storleken är densamma, anledningen till att man ibland väljer en TV istället är att man vill få en större bild att titta på och att datorskärmar i dom riktigt stora storlekarna är dyrare än en TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Skulle nog personligen kört med en skärm om det är billigare och att du inte har användning för funktionaliteten hos en TV. Idag är det inte storleken på TV:n som bestämmer priset.

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats:
Registrerad
Mar 2011

Ok, grymt, tack för svaren. Tänkte att en TV kanske hade bättre färgdjup eller så, men man är ju rätt oimponerad av bildkvaliteten på de TV-set som står framme för demo i elektronikaffärer. 800% färgsaturering, ultra super duper sharpness filter samt frame interpolation och annat skräp man helst vill vara utan.
BenQ skärmen har ju dessutom någon IPS-liknande panel, så betraktningsvinklarna ska vara ok.