Arbetsmarknaden, vad tycker ni behöver förändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men min erfarenhet är att ytterst få personer inte gör sitt bästa. Att alla inte klarar sig så bra beror på en massa olika omständigheter. Detta gäller för övrigt allt, det är få individer som bara struntar i skolan för att de är lata.

Ja, precis. Problemet är lathet och en inställning om att du har jobb ist för att göra karriär. I min erfarenhet så kommer de allra flesta inte lägga personlig tid eller fritid på sitt yrke, har träffat så otroligt många person som bara pratar om att... jag borde lära mig det här eller jag borde plugga och ta detta certifikatet, men de gör det aldrig.

Jag tror att just därför så finns det skratt retande erfarenhets krav inom vissa tjänster, för arbetsgivare tar för givet att de flesta bara lär sig på jobbet.

Inte för att jag är utvecklare, men jag skulle nästan kunna garantera att om du går en YH utbildning på två år, kanske inom Java och sedan skapar lite appar på fritiden och lägger upp dem på google app store och länkar till dem i ditt CV att du nog får jobb direkt, för du visar kunskap om skapande och funktionell programmering och kanske framförallt ett personligt intresse. Jag vet att t.ex USA så har de programmerings bootcamps som är typ som en dyr YH utbildning där de kanske skapar och lägger upp på github, så vad arbetsgivare gör är att kollar om den som ansöker om jobb har skapat och lagt up saker efter utbildningen och inte bara under utbildning, så om det är dött efter utbildningen så får de inte ens intervju. Det samma stämmer nog med Sverige, särskilt vad du lämnar efter dig via sociala medier som facebook och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Ja, precis. Problemet är lathet och en inställning om att du har jobb ist för att göra karriär. I min erfarenhet så kommer de allra flesta inte lägga personlig tid eller fritid på sitt yrke

Vi alla har olika erfarenheter och det skiljer sig på flera faktorer som jobbtyp. Jobbar man inom IT så är det mer naturligt att man studerar detta på sin fritid, än en som sysslar med ekonomi hela helgerna sitter och granskar ekonomi.

Skrivet av VexedRelic:

jag borde lära mig det här eller jag borde plugga och ta detta certifikatet, men de gör det aldrig.

Just detta säger jag hela tiden då tidsbrist är förklaringen till varför jag ej gör det.
De som är arbetslösa har dock mindre ursäkter.

Skrivet av VexedRelic:

Jag tror att just därför så finns det skratt retande erfarenhets krav inom vissa tjänster, för arbetsgivare tar för givet att de flesta bara lär sig på jobbet.

Jag tror snarare det handlar om ren ekonomi. Man vill ha en arbetare som presterar direkt, man vill ej ta några risker, varför anlita en junior i stället för en senior?
Inom IT så brukar konsulter fakturera runt 1000kr/h. Anlitar man då en senior för 35 000kr i månaden som ligger på stadiga 100% fakturering, så kommer denna vara ett ekonomisk bättre val än en junior som ligger på runt 800kr/h och kanske har en faktureringsgrad emot kund som ligger på 70%.

Skrivet av VexedRelic:

Inte för att jag är utvecklare, men jag skulle nästan kunna garantera att om du går en YH utbildning på två år, kanske inom Java och sedan skapar lite appar på fritiden och lägger upp dem på google app store och länkar till dem i ditt CV att du nog får jobb direkt, för du visar kunskap om skapande och funktionell programmering och kanske framförallt ett personligt intresse. Jag vet att t.ex USA så har de programmerings bootcamps som är typ som en dyr YH utbildning där de kanske skapar och lägger upp på github, så vad arbetsgivare gör är att kollar om den som ansöker om jobb har skapat och lagt up saker efter utbildningen och inte bara under utbildning, så om det är dött efter utbildningen så får de inte ens intervju. Det samma stämmer nog med Sverige, särskilt vad du lämnar efter dig via sociala medier som facebook och liknande.

Nu jobbar jag inte emot sån utveckling, men du har helt rätt det är inte mycket som krävs för att få vissa jobb. Men alla utbildningar passar dock inte alla.
Bland KY eleverna och högskolestudenterna finns det alltid någon som kommer utanför.

Men när vi har så många arbetslösa ungdomar så kan man fråga sig varför går de inte minst en KY utbildning? Jag tror att många just försöker men får hoppa av skolan och bråk med csn gör att de ej slutför skolan. (observera en vild gissning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast är friskolorna mer oseriösa än de kommunala? När jag läste på kommunal skola så läste jag också en skitutbildning, där hela 0% av alla som gick ut utbildningen fick jobb i det de utbildade sig i.
De som idag jobbar inom området har fått läsa om samma utbildning på högskola/KY.
Felet med min utbildning var att inte området utan att samhället har förändrats, företag inom många områden är inte ens intresserade av att läsa upp nyexade från högskolorna och nyexade från gymnasiet email-jobbansökningar passerar ej företagets spamfilter.

De seriösa utbildningarna jag kommer på är Natur/teknik, samhäll, bygg, el-installation, transport, undersköterska programmet. (finns säkert någon mer)

Fast är detta det stora problemet idag? Jag själv läste ej en av dessa och många med mig läste då enbart på högskola och så blev det jobb.

Angående laptops så vad jag mycket tveksam till när dessa börjades delas ut till studenter, men idag ser jag en laptop som en självklarhet. Det är så man arbetar idag, kollegieblock har blivit förlegat.
Kollegieblock har allt många fördelar, men de tar plats och man har aldrig med sig dessa när man behöver ha dem. Nu är jag ingen förespråkare av att överge kollegieblock i skolan, men alla elever ska ha en laptop och få pröva på att jobba både med och utan en sådan.

Så jag ser detta som något viktigt att fokusera på, men det är inget som får någon större påverkan och mycket mer radikala saker behövs göras. Det beräknas som sagt komma in 140 000 nya personer detta år och ändra gymnasiet då en stor del av dessa inte kommer gå där är inte lösningen.
Ni som inte tror på högerns förslag kring sänka löner vad har ni istället för förslag?

Ja, idag är laptop ett självklart verktyg, men det var det inte runt millenieskiftet.

Det jag vänder mig emot är att skolor tillåts locka elever att välja utbildningar som inte ger jobb genom "lockbeten", och på den tiden var det laptops.. Eller t. ex att man fick ett knivset när man gick köksutbildning.

Om detta (i mitt tycke) vansinne ska få fortsätta så måste man i alla fall tvingas skylta med hur många som kommer i jobb efter utbildningen.

Jag tycker att skolorna måste fokusera på att få ut folk i jobb, inte att fokus skall ligga på att folk ska få roliga men värdelösa utbildningar.

Antingen det, eller inför medborgarlön, så får vi se hur sugna slipsnissarna blir på att fortsätta tillhandahålla utbildningar som inte bidrar med något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Just detta säger jag hela tiden då tidsbrist är förklaringen till varför jag ej gör det.
De som är arbetslösa har dock mindre ursäkter.

Det är bara bortförklaringar, varje person kan lägga 2 timmar per kväll om de vill. Även om du har familj med barn så kan du läsa och lära dig, spelar ingen roll inom vilket ämne egentligen. Exempel att du läser eller gör något mellan 10 till 12 på kvällen, sedan sover, vaknar kanske 07 och är på jobbet klockan 08, eller nu vilka rutiner du har. Man kan givetvis ha lite överseende om en person kanske fått ett nyfött barn som skriker dygnet runt.

När jag gick YH utbildning så låg vår studietakt på runt 150 sidor i veckan vilket betyder att om du läser och lär dig i snitt 20 sidor per kväll så kommer du ligga på full studietakt, om vi nu bortser från lektioner och föreläsningar. Det finns faktiskt studier så påvisar att personer som läser 1-2 timmar per kväll ligger i topp 3% inom sitt yrkesområde.

Poängen är att det är inte fel på varken vår högskola eller YH utbildningar i Sverige utan snarare individuellt ansvar och hur seriöst en individ verkligen tar sina studier. Så utbildning skall inte falla på varken arbetsförmedlingen eller företaget du jobbar hos. Men tyvärr så är de flesta lata och bekväma, så erfarenhets kraven reflekterar det ute i arbetslivet. Sedan så finns det givetvis andra saker vilket erfarenhet påvisar, men det handlar mer om att sammarbeta, arbeta i grupp, kommunikation med andra människor men det har inte specifikt att göra med kunskap och utbildning att göra även om det nu finns utbildning inom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Ja, precis. Problemet är lathet och en inställning om att du har jobb ist för att göra karriär. I min erfarenhet så kommer de allra flesta inte lägga personlig tid eller fritid på sitt yrke, har träffat så otroligt många person som bara pratar om att... jag borde lära mig det här eller jag borde plugga och ta detta certifikatet, men de gör det aldrig.

För egenföretagare, mig själv inräknad, så kan det vara lite svårare att släppa arbetet helt på fritiden. Men jag gör mitt bästa för att sära dem åt.

Jag ser fritiden som ledig tid då man ska vila upp sig lite och koppla bort allt jobbrelaterat så man orkar med nästa arbetspass. Beroende på yrke så är detta av varierande vikt.

Permalänk
Medlem

Arbetsmarknad. Smaka på ordet. På en fungerande marknad råder fri prissättning. Hur kan vi förvänta oss att den ska fungera under rådande omständigheter?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Klart det går och leva på 7500kr efter skatt eller vad det skulle landa på. 1500kr i månaden mindre än folk som pluggar, vet folk som skippade studielånet och levde 5 år på mindre än 5000kr per månad. Jag säger inte att det skulle vara roligt och det är så klart en typ av jobb som många, som har den möjligheten, skulle välja bort.

Men det finns helt klart en efterfrågan på den typen av tjänster och jag lovar att det finns hundratals miljoner människor som skulle ta den chansen utan att blinka. En chans att lämna fattigdom/krig/whatever annat förtryck för ett jobb i Sverige. Det finns t.ex. tiggare som bor i husvagnar utan värme etc. för att skicka pengar till sin familj.

Får man väl ett sånt här jobb som jag pratar om och lär sig språket, jobbar hårt och kanske pluggar vid sidan om jobbet (ja, många jobbar heltid och pluggar samtidigt) finns det ingen anledning att man inte kan få ett mer kvalificerat arbete i framtiden.

Jag tycker som du säkert förstår att statligt tvång är dåligt, speciellt på saker som vore lätta att sluta tvinga folk till. Ta t.ex. ett aktuellt ämne som flyktinginvandringen. Denna kostar en hel del pengar, vore det inte mer rimligt att man betalar så mycket man själv känner att man vill bidra med istället för att staten ska tvinga fram pengarna?

Fast där kommer ju bidragsproblemet in i bilden igen, varför jobba för 7500kr/mån när du kan blåsa staten på kanske 9-10K /mån genom att gå på bidrag? Alla typ av bidrag måste ju sänkas kraftigt om så låga löner ska få vara okej.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Klart det går och leva på 7500kr efter skatt eller vad det skulle landa på. 1500kr i månaden mindre än folk som pluggar, vet folk som skippade studielånet och levde 5 år på mindre än 5000kr per månad. Jag säger inte att det skulle vara roligt och det är så klart en typ av jobb som många, som har den möjligheten, skulle välja bort.

Sambon och jag lever i genomsnitt på 15K tillsammans i månaden och sparar resten, svaret är att sluta konsumera skit man egentligen inte vill ha, sluta köpa saker "bara för att", bo i en lågt belånad villa och INTE skaffa en splitter ny elbil för mellan 500K-1M = brakförlust ekonomiskt.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Det gick två månader innan de var tvugna att säga upp honom igen. Han kom som sagt inte i tid. Han satt med mössa på sig vid viktiga möten med kunder även om han blev tillsagd.

En kille som alltså fått chansen att få jobb direkt efter skolan men som helt enkelt hellre lever livet som arbetslös. Ett stort problem, inställning.

"Möss"-problemet kan jag verkligen förstå /hålla med om. Finns det sådana regler så är det ju bara att följa dom. Fast att skriva "En kille som alltså fått chansen att få jobb direkt efter skolan men som helt enkelt hellre lever livet som arbetslös" är lite överdrivet kan jag tycka, tror inte han vill leva som arbetslös. Det handlar inte om inställning, utan snarare att man som individ har svårt att anpassa sig till andras "ologiska krav" (troligtvis någon slags diagnos inblandad) - problemet är att man aldrig fått lära sig förklara, beskriva eller argumentera ordentligt (i skolan, hemma osv) och således blir enda sättet att framföra sin ståndpunkt att helt enkelt bara göra det man känner /vill.
Det är inte ett individ-problem, utan att ett fallerat skolsystem /uppfostran.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det finns inget vettigt man kan göra, men om man skulle sänka nyexaminerade löner så skulle skadan bli mindre.
Den tiden då en arbetsgivare kan se nyanställda som en investering håller på och försvinna då folk idag lämnar sitt jobb nästan lika ofta som de byter fru/man.

Självklart ska vi inte sänka lönerna! Det är väl mycket bättre att minska kraftigt eller ta bort arbetsgivaravgifterna för nyutexaminerade de första 2-3 åren? Varför ska vi straffa de nyutexaminerade när vi kan minska skattesvinnet istället?

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

I princip alla småföretagare jag känner i fastighetsbranschen söker folk. Problemet är att arbetslösa är arbetslösa av en anledning, för jobb finns för den som är beredd att arbeta.

Oj vilken illusion du lever i.. Jag har enorm kompetens efter att ha varit egenföretagare inom e-handel i 13 år + Har kunskap motsvarande ett helt jävla team av anställda - men det är inte det rekryteringsfirmorna vill ha - de antar utan att fråga att jag automatiskt vill ha lika hög lön som 3-4 personer tillsammans och anser mig vara "överkvalificerad" de få gånger man ens får ett svar på sin ansökan. Eller tror de helt enkelt att jag ljuger? Att jag och min partner omöjligen kan ha drivit en e-handel på enbart två personer i över 13 år?
Som egenföretagare har jag även sett hur enorm inkompetensen är hos anställda idag. De kan inte ens kommunicera ordentligt via mail (nej snackar inte "nysvensk-grammatiska" fel som alltid är ganska uppenbart, och fullt acceptabelt) ungefär som de skolkat halva skoltiden och aldrig läst en bok. De har inte ens de grundläggande kompetenserna för att utföra sitt arbete utan jag får ofta berätta för tex inköpare vad en offertförfrågan ska innehålla eller vad "Peppol" är för något.
Hur fick de anställning? Hur klarade de av att slutföra en högskole /universitetsutbildning och hur i helvete kom de ens in på utbildningen?

Jag kan bara inte förstå.. Är det rekryteringsfirmorna som är problemet? Premierar de lågintelligenta idioter och kastar bort de seriösa ansökningarna? Eller har alla dessa retarderade anställda fått sina jobb genom kontakter /vänner?

Nej, jag kan bara inte förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Fast där kommer ju bidragsproblemet in i bilden igen, varför jobba för 7500kr/mån när du kan blåsa staten på kanske 9-10K /mån genom att gå på bidrag? Alla typ av bidrag måste ju sänkas kraftigt om så låga löner ska få vara okej.

Bra grävt för att hitta den här 7 år gamla tråden får jag säga

Permalänk

Det krävs inget grävande när den kommer upp som första resultat på google , men fattar vad du menar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Det krävs inget grävande när den kommer upp som första resultat på google , men fattar vad du menar 😂

Vad googlade du efter? En tråd att skriva av dig i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Oj vilken illusion du lever i.. Jag har enorm kompetens efter att ha varit egenföretagare inom e-handel i 13 år + Har kunskap motsvarande ett helt jävla team av anställda - men det är inte det rekryteringsfirmorna vill ha - de antar utan att fråga att jag automatiskt vill ha lika hög lön som 3-4 personer tillsammans och anser mig vara "överkvalificerad" de få gånger man ens får ett svar på sin ansökan. Eller tror de helt enkelt att jag ljuger? Att jag och min partner omöjligen kan ha drivit en e-handel på enbart två personer i över 13 år?
Som egenföretagare har jag även sett hur enorm inkompetensen är hos anställda idag. De kan inte ens kommunicera ordentligt via mail (nej snackar inte "nysvensk-grammatiska" fel som alltid är ganska uppenbart, och fullt acceptabelt) ungefär som de skolkat halva skoltiden och aldrig läst en bok. De har inte ens de grundläggande kompetenserna för att utföra sitt arbete utan jag får ofta berätta för tex inköpare vad en offertförfrågan ska innehålla eller vad "Peppol" är för något.
Hur fick de anställning? Hur klarade de av att slutföra en högskole /universitetsutbildning och hur i helvete kom de ens in på utbildningen?

Jag kan bara inte förstå.. Är det rekryteringsfirmorna som är problemet? Premierar de lågintelligenta idioter och kastar bort de seriösa ansökningarna? Eller har alla dessa retarderade anställda fått sina jobb genom kontakter /vänner?

Nej, jag kan bara inte förstå.

Du kanske framstår lika dryg i din kommunikation med rekryteringsfirmorna som du gör i svaret på ett sju år gammalt inlägg, vad vet jag. Jag har ingen aning om hur länge du har gått utan arbete, men man kan väl gissa att den som anser sig motsvara ett helt team av anställda kanske inte söker dussintjänster heller. Det är inget konstigt att befinna sig mellan tjänster ett tag, men om man tycker att det är ett problem att vara arbetslös så hittar man ett jobb.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Oj vilken illusion du lever i.. Jag har enorm kompetens efter att ha varit egenföretagare inom e-handel i 13 år + Har kunskap motsvarande ett helt jävla team av anställda - men det är inte det rekryteringsfirmorna vill ha - de antar utan att fråga att jag automatiskt vill ha lika hög lön som 3-4 personer tillsammans och anser mig vara "överkvalificerad" de få gånger man ens får ett svar på sin ansökan. Eller tror de helt enkelt att jag ljuger? Att jag och min partner omöjligen kan ha drivit en e-handel på enbart två personer i över 13 år?
Som egenföretagare har jag även sett hur enorm inkompetensen är hos anställda idag. De kan inte ens kommunicera ordentligt via mail (nej snackar inte "nysvensk-grammatiska" fel som alltid är ganska uppenbart, och fullt acceptabelt) ungefär som de skolkat halva skoltiden och aldrig läst en bok. De har inte ens de grundläggande kompetenserna för att utföra sitt arbete utan jag får ofta berätta för tex inköpare vad en offertförfrågan ska innehålla eller vad "Peppol" är för något.
Hur fick de anställning? Hur klarade de av att slutföra en högskole /universitetsutbildning och hur i helvete kom de ens in på utbildningen?

Jag kan bara inte förstå.. Är det rekryteringsfirmorna som är problemet? Premierar de lågintelligenta idioter och kastar bort de seriösa ansökningarna? Eller har alla dessa retarderade anställda fått sina jobb genom kontakter /vänner?

Nej, jag kan bara inte förstå.

Kunskaper och egenskaper är två vitt skilda saker, något du kan ta till dig om du fortfarande söker arbete.