Permalänk
Inaktiv

Rootingsfel

Hej allihopa! Jag rootade min mobil igår (Samsung Galaxy A5 SM-500FU), det gick perfekt till för några timmar sen. SuperSU hade en uppdatering, så jag uppdaterade, det stod något om KNOX eller nåt skit. Men när den skulle boota igen, så fick jag en svart skärm och när den var inne, så stoppades alla program, alltså alla, skärmen var helt svart och jag får bara error meddelanden som säger ex. Google play har stoppats, KNOX har stoppats, Ficklampa har stoppats. Jag har försökt att gå in i recovery mode men det funkar inte, update mode funkar doc, men nu börjar jag bli orolig över att min mobil har blivit "bricked" vilket är trist eftersom den är bara 3 månader gammal. Jag har odin3 om det skulle hjälpa.

Tack i förväg om någon snäll filur skulle vilja hjälpa!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för recovery? Om du kör stock fungerar knappast uppdateringsfunktionen.

Jag skulle satt telefonen i download mode och flashat TWRP och därefter flashat mitt favorit-ROM.

Det är rätt svårt att bricka en samsung eftersom man alltid har download mode som backup och kan dra in full stock utan varken OS eller recovery.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon251807:

Hej allihopa! Jag rootade min mobil igår (Samsung Galaxy A5 SM-500FU), det gick perfekt till för några timmar sen. SuperSU hade en uppdatering, så jag uppdaterade, det stod något om KNOX eller nåt skit. Men när den skulle boota igen, så fick jag en svart skärm och när den var inne, så stoppades alla program, alltså alla, skärmen var helt svart och jag får bara error meddelanden som säger ex. Google play har stoppats, KNOX har stoppats, Ficklampa har stoppats. Jag har försökt att gå in i recovery mode men det funkar inte, update mode funkar doc, men nu börjar jag bli orolig över att min mobil har blivit "bricked" vilket är trist eftersom den är bara 3 månader gammal. Jag har odin3 om det skulle hjälpa.

Tack i förväg om någon snäll filur skulle vilja hjälpa!

Om det inte funkar att återställa,ladda ner rätt firmware från sammobile.
Packa sedan upp filen.

Gå in i dowload mode (volym ner +home+power)
Starta odin och flasha om firmwaren där

Permalänk
Inaktiv

@Zoobo: Jag förstår inte riktigt, kan du berätta lite mer utförligt? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon251807:

@Zoobo: Jag förstår inte riktigt, kan du berätta lite mer utförligt? Tack

Du kan antingen ansluta telefonen till datorn och återställa genom kies eller ladda ner firmware från sammobile och flasha genom odin med telefonen i download mode. Om du inte förstår hur du gör detta är jag nyfiken på hur du skaffade dig root access från första början.

EDIT: Instruktioner finns visst på sammobile om du behöver dem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

@LemonIllusion: Det står (tre), jag har telenor, kommer det funka ändå? Och om jag andvänder kies, hur ska jag skaffa mitt modelnamn? Jag kommer inte in på telefonen och jag har inte tillgång till lådan den kom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon251807:

@LemonIllusion: Det står (tre), jag har telenor, kommer det funka ändå? Och om jag andvänder kies, hur ska jag skaffa mitt modelnamn? Jag kommer inte in på telefonen och jag har inte tillgång till lådan den kom med.

Tyska DBT ska fungera. Som jag förstått det är det praktiskt taget bara förinstallerade språk (och operatörslåsning i applicerbara fall antar jag) som skiljer sig.

EDIT: NEE fanns ju visst. Sökfunktionen var sämre än jag trodde. http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-A500FU/NEE/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

@LemonIllusion: Oj haha XD Det ska ta 2 timmar!! Att ladda ner 1 GB för jag är en free member, aja R.I.P, nej men jag hör av mig när det är färdigt, tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

@LemonIllusion: Tack så mycket! Det funkade! Fast den känns lite segare nu än förut