Hej, när brukar dom sänka priset på spel, hur lång tid efter release ungefär? :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Hej, när brukar dom sänka priset på spel, hur lång tid efter release ungefär? :)

dum fråga kanske. inte vet jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Det finns ingen som kommer sänka värdet på spelet, däremot kan priset sänkas.

För övrigt är frågan omöjlig att svara på då vi inte vet vad det gäller för spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Förklara mer vad du menar, TS.

Jag har för mycket prylar, så min signatur blev för lång. Så den fick inte vara kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2013

Nu läser ju inte jag ekonomi, men jag antar att det har som vanligt att göra med utbud och efterfrågan. Om efterfrågan sänks så borde priset sänkas eftersom man vill sälja mer. Iallafall tycker jag att det låter rimligt. Någon som faktiskt är insatt i teorierna kring marknadsekonomi och liknande kanske kan förklara mer ingående.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Antar att det är priset som avses. Det kan vara väldigt olika från spel till spel men de flesta spel verkar komma till reapris inom ett halvår. Men i en del fall kan det vara en endast 10%:ig rea. Är det frågan om ett konstant nedsatt pris kan det ofta ta mer än 1 år.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hejsan Johansson1

Skrivet av Johansson1:

Lite klurig fråga, men svaret kan man säga är "långt efteråt".
Givetvis vill spelproducenterna tjäna så mycket pengar som möjligt.
Så förvänta dig inte att en AAA-titel säljs till 50% rabatt en månad efter launch.
Snarare mer troligt året efter launch, när 2:an släpps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008

När "torrent guru sajter" har släppt en version av spelet crackat, då brukar priset på spelet/programmet/filmen bli billigare. Nu har de flesta börjat anställa crackare, så det tar längre och längre tid innan man hittar dem. Inom snar framtid kommer det ta för lång tid att cracka program och spel, och då får vi hoppas att inte företag höjer priset för produkten. Man får hacka och cracka saker i studiesyfte, men väldigt olagligt att sprida sånt.
*OBS endast programvara, intrång på andras domäner osv är olagligt*

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Johansson1:

Det finns inga exakta tider på det, priset sjunker i takt med efterfrågan på de flesta produkter så även för spel. När man märker att kunderna inte längre är beredda att betala det gamla priset får man sänka och se om det gör att fler handlar produkten. Får man sänka så pass mycket att det inte längre är lönt att sälja den är det dags för den att utgå. Det här gäller om du menar produktens pris inte värde.

Värdet är en mycket mer komplex fråga, men som i grund är samma som priset nämligen att det är så stort som någon är beredd att betala för det.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad (meningslösa tramsinlägg)*
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk