LG G2 Vattenskada - Skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skånska landsbygden
Registrerad
Mar 2016

LG G2 Vattenskada - Skärm

Hej!
Jag hoppas att någon eventuellt kan hjälpa mig. Min LG G2-telefon åkte ner i toaletten i onsdags (tre dagar sedan). Den låg kvar där i cirka 20 sekunder innan jag insåg vad som hade hänt (bara vatten...). När jag plockade upp den ur toaletten var telefonen fortfarande igång och skärmen verkade okej, men blinkade till slocknade efter kanske femton sekunder.
När jag kom hem lade jag telefonen i en låda med ris och ställde den på elementet. Dagen efter kopplade jag in den i datorn för att se om jag kunde rädda något och allt med kopplingen till datorn fungerade normalt. Jag fick över alla bilder och i övrigt verkade det inte vara några konstigheter med mappar och filer och så.
Jag har fortsatt att förvara den i ris och nära en värmekälla.
Nu går det att stänga av och sätta på telefonen, double tap fungerar, ljudet fungerar, men skärmen är helt svar. Finns det något jag kan göra för att fixa skärmen, eller är det till att beställa en ny skärm och försöka rädda telefonen på så sätt?

Jag såg något om isopropanol, men vet inte hur eller var jag ska använda det.

Tacksam för alla tips och idéer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

det är osäkert om en ny skärm fungerar. kan vara grafikdelen som har skadats. vet inte hur man ska göra men jag känner en snubbe som använder isopropanol och en mjuk tandborste och typ skrubbar försiktigt. är säkert inte ok enligt konstens alla regler men han körde på så.
om du går till något service ställe så kan du ju be dom prova med en ny skärm och se ifall de funkar.
annars köp och chansa kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Du får ju börja med att skruva isär telefonen innan du beställer skärm. Tex på motorola är det vanligt att kontakten till skärmen på moderkortet bränns då det kommer in vatten. Om det skulle vara på det viset så hjälper ju ingen ny skärm då det är kontakten på moderkortet som är bränd.