Permalänk
Medlem

Kelvin s24 skuren pump?

https://www.youtube.com/watch?v=bDig5_a30P4 (hörs bäst i lurar)

Köpte denna idag och när jag väl monterat den så lät den hemskt i datorn. Kopplade in den utanför och den verkade lite tystare men det är ett ljud som känns lustigt. Notera att datorn var 80c efter bootup och pumpen lät illa vid första booten. Verkar inte förflytta något vatten. Sjävklart plockade jag bort den. Är det lämna tillbaka som gäller? eller låter dem såhär?

EDIT: verkar lira bättre när jag ställde upp RPM på pumpen...

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkrik92:

https://www.youtube.com/watch?v=bDig5_a30P4 (hörs bäst i lurar)

Köpte denna idag och när jag väl monterat den så lät den hemskt i datorn. Kopplade in den utanför och den verkade lite tystare men det är ett ljud som känns lustigt. Notera att datorn var 80c efter bootup och pumpen lät illa vid första booten. Verkar inte förflytta något vatten. Sjävklart plockade jag bort den. Är det lämna tillbaka som gäller? eller låter dem såhär?

EDIT: verkar lira bättre när jag ställde upp RPM på pumpen...

80c, direkt när du har bootat? Det är uppåt väggarna tokigt. Vad har du för temp när du ställde in RPM?

Permalänk
Medlem

Tror bara du har fått luft in i pumpen Vänd chassit upp och ner, vänd tillbaka igen. Inte säker, men min väsnades som fasen när det var luft i pumpen.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: pumpen måste fuckat för ångra sekunder. Funkar bra nu. Har världens sämsta i 4770k. 1,370 för 4,4ghz. Men tempen peakar 80 vid syntetiska testet nu.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@pwntato: verkar löst sig när den fick gå ett tag

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: då var det nog luft

Permalänk
Medlem

Luft i pumpen har en tendens att låta illa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ja den är känslig för när man rör datorn men när den väl stått stilla ett tag så är den tyst.

En följdfråga, har deliddat min cpu 4770k och använder liquid PRO silvergrease. Är det farligt att sätta kylaren direkt på kärnan utan ihs? För mycket tryck?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Proffsmobbare

Luft och värme dödar en pump väldigt fort. Det sitter en "vanlig" vattenkylningspump i Kelvin, Alphacool DC-LT. Den tar alltså stryk lika lätt som pumpar i större system, försök hålla vattentemperaturen under 50 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Luft och värme dödar en pump väldigt fort. Det sitter en "vanlig" vattenkylningspump i Kelvin, Alphacool DC-LT. Den tar alltså stryk lika lätt som pumpar i större system, försök hålla vattentemperaturen under 50 grader.

Hur ser jag vattentemperaturen?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av henkrik92:

Hur ser jag vattentemperaturen?

Det är lite klurigare iom. att det är ett slutet system, men rören i radiatorn är så pass tunna och ledande att du borde kunna få en ungefärlig vattentemperatur om du mäter med någon slags termometer där.

I stora system har man ofta mätprob monterad i kontakt med vattnet, men det blir som sagt svårt här, så länge kylaren inte är utbyggd.