Microsoft lägger ned Lionhead Studios – utvecklingen av Fable Legends upphör

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned Lionhead Studios – utvecklingen av Fable Legends upphör

I ett blogginlägg överraskar Microsoft med att spelstudion Lionhead Studios avvecklas, och att Fable Legends för Xbox One samt PC/Windows därmed läggs ned.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt hajpad när jag hörde att ett nytt Fable spel skulle komma men Fable Legends va inte alls vad jag hade tänkt mig, synd att hela studion läggs ner dock.

Permalänk
Medlem

Black and White :,(

Permalänk
Medlem

Var inte Legends i princip klart?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Var inte Legends i princip klart?

Det fick jag också för mig?!

Fan var ju grymt sugen på Fable Legends

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra. Lionhead har alltid framstått som en såndär spelstudio som folk har kul på jobbet på. Nu går en epok i graven.

Tråkigt att de bara lägger ner istället för att hitta köpare. Men med tanke på den neoliberalism som växer sig allt starkare bland folk så kommer väl de flesta bara tycka att Microsoft såklart får göra som de vill och att det viktigaste är att aktieägarna får sin utdelning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Känns som ett bisarrt skämt

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Wait what?! Detta måste ju ha kommit extremt plötsligt för dem då jag fick mail bara häromdagen om uppdateringar osv till spelet. Nu var visserligen Fable Legends >SKITTRÅKIGT<, åtminstone betan kändes totalt meningslös men spelserien har ju mängder av fans. Väntar fortfarande på ett Fable med samma härliga tighta kontroller som första spelet. Väntan verkar nu kunna bli väldigt lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Var inte Legends i princip klart?

Closed beta just nu, jag har spelat lite men kändes inte alls som ett Fable spel så jag avinstallerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var tråkigt att höra. Lionhead har alltid framstått som en såndär spelstudio som folk har kul på jobbet på. Nu går en epok i graven.

Tråkigt att de bara lägger ner istället för att hitta köpare. Men med tanke på den neoliberalism som växer sig allt starkare bland folk så kommer väl de flesta bara tycka att Microsoft såklart får göra som de vill och att det viktigaste är att aktieägarna får sin utdelning.

Det är väl relativt irrelevant om produkterna som skapas av företaget inte säljer tyvärr.

Troligtvis räknade microsoft på det och insåg att jobbet med att hitta en säljare som vill ha företaget kostade mer än att lägga ner.

Permalänk

Kommer ihåg Lionhead för The Movies spelen. Fantastiskt bra och roliga spel som där tråkigt nog inte blev fler av. Väldigt synd och oväntat att det ska läggas ner.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fable Legends var väl i en helt annan genre än de föregående spelen och enbart co-op utan storyline. Var det inte ett RPG spel innan det? Eller äventyr-rpg'ish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är väl relativt orelevant om produkterna som skapas av företaget inte säljer tyvärr.

Nej det tycker jag inte. Microsoft är ett av de rikaste företagen på jorden. De kan gott kosta på sig att ha några förlustdivisioner om folk trivs på jobbet.

Annars, om vi ska dra vidare den logiken, borde de ju lagt ner t. ex Windows Phone för länge sedan. För den divisionen går ju med brakförluster år efter år.. Men den lägger de minsann inte ner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var tråkigt att höra. Lionhead har alltid framstått som en såndär spelstudio som folk har kul på jobbet på. Nu går en epok i graven.

Tråkigt att de bara lägger ner istället för att hitta köpare. Men med tanke på den neoliberalism som växer sig allt starkare bland folk så kommer väl de flesta bara tycka att Microsoft såklart får göra som de vill och att det viktigaste är att aktieägarna får sin utdelning.

Är det verkligen så Neoliberalt att anse att alla har rätt att göra sig av med saker som inte fungerar längre? Anser du också att det är neoliberalt att slänga en gammal möglig cheddarost, som var jättegod när du köpte den för 6 månader sen, men som nu inte har särskilt mycket likhet med produkten du ursprungligen köpte. För det är i stort sätt vad Lionhead är idag. En studio som de senaste 10 åren inte har gjort något i likhet med vad de först gjorde. Hur många jobbar kvar där idag som jobbar deras bra spel? Det kan inte vara många. Det har gått en evighet sen Lionhead gjorde något bra. Man kan inte tvinga företag, eller privatpersoner, att sitta kvar på något dåligt bara för folks nostalgi. Vad är vikten i att Lionhead skulle få fortsätta existera när den enda kopplingen till deras storhetstid var namnet. Man ska inte tvinga någon att betala för nostalgi.

Lionhead har inte direkt imponerat de senaste 10 åren. Varför ska Microsoft "gott kunna kosta på sig" att de kvar dem när de inte gör bra saker? De som jobbar där kan ju inte direkt ses som ansvarslösa för att de inte gjort ett bra spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det tycker jag inte. Microsoft är ett av de rikaste företagen på jorden. De kan gott kosta på sig att ha några förlustdivisioner om folk trivs på jobbet.

???

Citat:

Annars, om vi ska dra vidare den logiken, borde de ju lagt ner t. ex Windows Phone för länge sedan. För den divisionen går ju med brakförluster år efter år.. Men den lägger de minsann inte ner.

???????????

Spelar du dum nu eller vad händer?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Antagligen sög spelet så hårt att inte ens Microsoft ville spela den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Är det verkligen så Neoliberalt att anse att alla har rätt att göra sig av med saker som inte fungerar längre? Anser du också att det är neoliberalt att slänga en gammal möglig cheddarost, som var jättegod när du köpte den för 6 månader sen, men som nu inte har särskilt mycket likhet med produkten du ursprungligen köpte. För det är i stort sätt vad Lionhead är idag. En studio som de senaste 10 åren inte har gjort något i likhet med vad de först gjorde. Hur många jobbar kvar där idag som jobbar deras bra spel? Det kan inte vara många. Det har gått en evighet sen Lionhead gjorde något bra. Man kan inte tvinga företag, eller privatpersoner, att sitta kvar på något dåligt bara för folks nostalgi. Vad är vikten i att Lionhead skulle få fortsätta existera när den enda kopplingen till deras storhetstid var namnet. Man ska inte tvinga någon att betala för nostalgi.

Ja spelet hade ju säkert blivit färdigt, som många då verkar ha väntat på.

Sen menar jag inte bara nedläggningar, utan generellt hur företag beter sig och att folk bara acceptwerar det "för de tjänar ju mer pengar på det sättet". Men det är en annan diskussion.

Att lägga ner en studio som har ett nästan färdigt och efterlängtat spel känns hur som helst inte genomtänkt, nostalgi eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men men men!
Black and White
Hoppas verkligen att något annat företag köper upp rättigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

???

???????????

Spelar du dum nu eller vad händer?

Det som händer är att jag inte har ett neoliberalt synsätt på saker, och att jag är mot dubbelmoral.

Microsoft kan inte å ena sidan sitta och säga att vi lägger ner Lionhead för vi går back på dem, och å andra sidan säga att de behåller t. ex Windows Phone som inte heller går med vinst.

Sedan, ur en observatörs synpunkt, är jag aningens mer vältalig än "???????", så det kanske inte är jag som framstår som "dum" i sammanhanget. God kväll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, såg fram emot att spela fable.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 6600K 3,5GHz | Samsung 850 EVO Series 250GB x2 | EVGA GeForce GTX 970 SSC ACX 2.0 SLI | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 24GB | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair RM750X 750W - En gammal härk med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja spelet hade ju säkert blivit färdigt, som många då verkar ha väntat på.

Sen menar jag inte bara nedläggningar, utan generellt hur företag beter sig och att folk bara acceptwerar det "för de tjänar ju mer pengar på det sättet". Men det är en annan diskussion.

Att lägga ner en studio som har ett nästan färdigt och efterlängtat spel känns hur som helst inte genomtänkt, nostalgi eller ej.

Från det jag hört så verkar ju folk som prövat det under betan inte tyckt att det är särskilt bra. Hur efterlängtat var det här spelet? Jag tycker inte jag hört många som längtar efter det. Det går ju in under sunken cost fallacy. Många dåliga beslut görs när man fortsätter kasta pengar, eller andra resurser, bara efter tanken "men jag har redan lagt så mycket på det här" när slutresultatet inte är särskilt lovande.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det tycker jag inte. Microsoft är ett av de rikaste företagen på jorden. De kan gott kosta på sig att ha några förlustdivisioner om folk trivs på jobbet.

Annars, om vi ska dra vidare den logiken, borde de ju lagt ner t. ex Windows Phone för länge sedan. För den divisionen går ju med brakförluster år efter år.. Men den lägger de minsann inte ner.

Windows Phone är #framtiden för microsoft med ett enat operativsystem på alla produkter och kommer antagligen finnas kvar ett tag till

själv sitter man och hoppas på att vulkan införs i alla nya titlar och att spelutvecklarna börjar jobba emot linux.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Trist. B&W och Fable: TLC är ett av mina favoritspel, genom tiderna. Helvete...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Testade Fable Legends ett par timmar när jag blev inbjuden till den stängda beta. Det var verkligen ett skämt. Det hade ingenting med fable att göra, och inte var det intressant trotts det. Uninstall.

Hoppas utvecklarna startar en egen studio och gör en riktig uppföljare på Fable. Och varför inte även Black and White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det tycker jag inte. Microsoft är ett av de rikaste företagen på jorden. De kan gott kosta på sig att ha några förlustdivisioner om folk trivs på jobbet.

Annars, om vi ska dra vidare den logiken, borde de ju lagt ner t. ex Windows Phone för länge sedan. För den divisionen går ju med brakförluster år efter år.. Men den lägger de minsann inte ner.

Briljant, anställer du mig för att sitta hemma och titta på netflix då? Du har säkert råd om du verkligen försöker.

Windows phone är ju sammanlänkat med windows 10 nu så jag ser inte riktigt problemet. Microsoft har en väldigt tydlig plan vad de vill göra med windos phone men lionhead verkar ju inte ha gjort något.

Skrivet av dlq84:

Hoppas utvecklarna startar en egen studio och gör en riktig uppföljare på Fable. Och varför inte även Black and White.

Microsoft behåller tveklöst rättigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det tycker jag inte. Microsoft är ett av de rikaste företagen på jorden. De kan gott kosta på sig att ha några förlustdivisioner om folk trivs på jobbet.

What? Microsoft är ett företag, och har således bara ett enda mål precis som alla företag; att tjäna så mycket pengar det går. Varför skulle de sitta och betala folk för att ha kul på jobbet bara för att de har råd med det? Hade jag varit aktieägare i MS hade den typen av slöseri med pengar gjort mig tämligen sned.

Att de inte lägger ner windows phone är formodligen för att de räknat på det, och att det är en investering som de tror sig kunna tjäna på i långa loppet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Och där gick allt hopp om ett nytt Black & White ner i graven. Nu får man väl hoppas på en spirituell uppföljare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Rkiktigt synd... Trodde nästan att det var ett tidigt aprilskämt först.
Detta skulle ju ha blivit en av MS flaggskeppstitlar som skulle lyfta konsollen och även bli en av dom första titlarna med DX12.
Det är alltså både ett slag mot XBONE men även DX12.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Väldigt överraskad av detta, spelet hade potential. Jag spelade betan rätt mycket bara för att kolla på den mysiga miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som händer är att jag inte har ett neoliberalt synsätt på saker, och att jag är mot dubbelmoral.

Microsoft kan inte å ena sidan sitta och säga att vi lägger ner Lionhead för vi går back på dem, och å andra sidan säga att de behåller t. ex Windows Phone som inte heller går med vinst.

Sedan, ur en observatörs synpunkt, är jag aningens mer vältalig än "???????", så det kanske inte är jag som framstår som "dum" i sammanhanget. God kväll.

Microsoft är ett företag, vill dom lägga ner något som kostar pengar eller drar in pengar gör dom det.
Förstår inte att fler och fler verkar ha problem med vad företag beslutar att göra eller inte.