Köpråd TV som ska användas som PC-monitor

Permalänk
Medlem

Köpråd TV som ska användas som PC-monitor

Hejsan!

Tänkte köpa mig en ny TV som jag ska ha som andra monitor till min dator. Sitter i nuläget på en LG 42" 42LB561V LED TV och känner att det hade varit häftigt med en 4k då jag tittar väldigt mycket på serier och filmer (HBO, Netflix, Crunchyroll).

Kommer endast att använda denna som en sekundär PC-monitor och skiter i alla funktioner såsom smart-tv och allt annat tjafs som endast påverkar vanligt tv-tittande.

Kraven är väl 4k och absoluta bästa bildkvalité, jag vet inte om OLED är värt i 1080p istället för en 4k LCD då det skiljer 10k mellan en 4k LCD vs 4k OLED.

Lämna gärna era förslag och vad är det man ska tänka på om man ska köpa en TV som endast kommer att användas genom HDMI som en sekundär PC-monitor för surfning på webben samt serie- och filmtittning.

EDIT: Jag sitter cirka 1.5m från skärmen och jag kommer inte att spela någonting på den.
EDIT2: Kan tänka mig 55" samt en budget på hmm 15k

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Bildexpert 📺

Du bör välja en TV med kapacitet till 4K och full färgupplösning (RGB eller YCbCr 4:4:4) i 60 Hz. Detta står inte i några specar utan du måste läsa tester. Du kan heller inte förutsäga något baserat vilka HDMI-versionsnummer som presenteras.

De flesta bättre 2015-modeller (undvik de allra billigaste) från de etablerade tillverkarna klarar detta när det ställs i PC-läge eller aktiverar någon form av inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du bör välja en TV med kapacitet till 4K och full färgupplösning (RGB eller YCbCr 4:4:4) i 60 Hz. Detta står inte i några specar utan du måste läsa tester. Du kan heller inte förutsäga något baserat vilka HDMI-versionsnummer som presenteras.

De flesta bättre 2015-modeller (undvik de allra billigaste) från de etablerade tillverkarna klarar detta när det ställs i PC-läge eller aktiverar någon form av inställning.

Kollade igenom rtings guide för pc-monitors och kom fram till att det förmodligen blir en mellan Samsungs EU55JS9005, UE55JU7505, UE55JS8005, EU55JU7005. Vet dock inte vilken utav dem jag ska välja och vad som skiljer dom åt.
Eller ska jag satsa på en LG 910V? Är en OLED 1080p bättre än en LED 4k som pc-monitor. 4k materialet på Youtube och Netflix känns ju riktigt lockande.

Skärmen kommer inte användas till spel utan bara till surfning på webben samt Netflix, Youtube, HBO, Twitch och Crunchyroll.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

55 tum på 1.5 meter tycker jag definitivt du ska välja 4k kommer se pixlarna annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

55 tum på 1.5 meter tycker jag definitivt du ska välja 4k kommer se pixlarna annars

Okej, vilken av samsungs modellerna tycker du jag ska ta?

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

En oled som monitor är nog inte att rekommendera då det finns risk för inbrännigar om man visar en statisk bild för länge. Men skulle du enbart ha den för att se på film och serier så hade jag hellre valt en 1080p oled framför en 4k lcd.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

Kör med TV själv som monitor. Fungerar utmärkt med 150% scaling. Gjort det sedan de första platt TV kom. Nu är det lite hopp om några år mellan TV-apparaterna men den jag hade runt 2010 tyckte jag var skönast att surfa/spela på så min personliga rangordning blir LG (matt), Philips (matt europa byggd panel),Sony och sedan Samsung (matt).

Matta paneler tycker jag personligen är bättre som allround PC och TV paneler.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak, och till min stora förvåning ringde tv och radiotjänst bara ett par dagar efter inköp och krävde mig på pengar. Bara en heads up liksom, om du inte redan betalar dem.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG 40" UF675V innan jul för 4490 kr för att ha som skärm. Riktigt nöjd även om jag har lite flimmer ibland i 4k. Vet inte om det beror på HDMI 2.0 kabeln. Stör inte så värst mycket.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sTEAK-_-:

Kollade igenom rtings guide för pc-monitors och kom fram till att det förmodligen blir en mellan Samsungs EU55JS9005, UE55JU7505, UE55JS8005, EU55JU7005. Vet dock inte vilken utav dem jag ska välja och vad som skiljer dom åt.
Eller ska jag satsa på en LG 910V? Är en OLED 1080p bättre än en LED 4k som pc-monitor. 4k materialet på Youtube och Netflix känns ju riktigt lockande.

Samtliga fungerar som tänkt och hör till det övre segmentet.
Ju högre siffra, desto bättre teknik och i detta fall stämmer det rätt bra. X5XX-modellerna är böjda. X0XX är raka.

JS-modellerna bygger på kvantpricksteknik och har (bland annat) bättre kontrastförhållande, särskilt i vinkel. Med tanke på det korta avståndet är en JS-modell därför bättre. Har man budget för en JS-modell, slå till på den.

Jag skulle undvika en LG910V för just dator då dessa bygger på tidig OLED-teknik. Med dator kan dessa panelers svagheterna bli extra tydliga. Fluktuerande skuggtonsnivåer med ojämnheter/bandning. Ganska tydlig ABL/ljusventil där du tydligt märker hur ljusnivåerna pendlar uppåt och nedåt i takt med bildinnehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samtliga fungerar som tänkt och hör till det övre segmentet.
Ju högre siffra, desto bättre teknik och i detta fall stämmer det rätt bra. X5XX-modellerna är böjda. X0XX är raka.

JS-modellerna bygger på kvantpricksteknik och har (bland annat) bättre kontrastförhållande, särskilt i vinkel. Med tanke på det korta avståndet är en JS-modell därför bättre. Har man budget för en JS-modell, slå till på den.

Jag skulle undvika en LG910V för just dator då dessa bygger på tidig OLED-teknik. Med dator kan dessa panelers svagheterna bli extra tydliga. Fluktuerande skuggtonsnivåer med ojämnheter/bandning. Ganska tydlig ABL/ljusventil där du tydligt märker hur ljusnivåerna pendlar uppåt och nedåt i takt med bildinnehållet.

Okej, antar att det blir en 8505 eller 9505 eller 7505. Får sitta och sugs lite på vilken som känns mest prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Blev en Samsung 55" 8005 som gick på 11.999 idag. Tack för all input och hjälp ni gett, ingår hdmi-kabel eller får man köpa ny där med?

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Får hoppas du är duktig på split vision om du nu ska sitta så nära en 55"

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Köpte mig Samsungs SUHD 8005 version, kan säga att jag blev väldigt besviken. Dels var den för stor för att använda som pc monitor (påverkar inte min bedömning) samt att bilden inte var särskild bättre än min LG 42" 42LB561V LED TV för 2700kr (om vi jämför från 1.5m till skärmen och endast som pc-monitor. Allting blev ju så j*vla litet också och körde man med 150% uppskalning så tyckte jag att det blev pixligt. Är det så på alla 4k skärmar eller vad ska jag tänka på i framtiden?

4k hype:et som jag haft länge försvann helt. Visst 4k material ser väldigt bra ut men det gör det på en 1080p skärm också och nu finns det knappt något 4k material att visa. Nu har jag plockat upp TV'n till tv-rummet istället där den fyller ett större behov. Hz tekniken kändes inte helt top-notch heller, kanske för att jag är van vid att sitta på en 120hz datorskärm men bilden känns ibland hackig (detta vid tv-tittning dvs material från antennen).

Blir nog att köpa en datorskärm istället för en TV-skärm och begränsa storleken till 30-40", kanske ta en titt på 21:9? Känns som det skulle varit mitt mål från början men jaja..

Saker jag tagit med från detta:
Ska du ha TV'n som datorskärm, köp en datorskärm istället.
55" ska du helst sitta minst 3m ifrån för att bilden ska bli bra.

Måste dock tacka er för dem hjälpsamma svaren, får nog starta en ny tråd med köphjälp angående en datorskärm istället.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Hejsan!

Tänkte köpa mig en ny TV som jag ska ha som andra monitor till min dator. Sitter i nuläget på en LG 42" 42LB561V LED TV och känner att det hade varit häftigt med en 4k då jag tittar väldigt mycket på serier och filmer (HBO, Netflix, Crunchyroll).

Kommer endast att använda denna som en sekundär PC-monitor och skiter i alla funktioner såsom smart-tv och allt annat tjafs som endast påverkar vanligt tv-tittande.

Kraven är väl 4k och absoluta bästa bildkvalité, jag vet inte om OLED är värt i 1080p istället för en 4k LCD då det skiljer 10k mellan en 4k LCD vs 4k OLED.

Lämna gärna era förslag och vad är det man ska tänka på om man ska köpa en TV som endast kommer att användas genom HDMI som en sekundär PC-monitor för surfning på webben samt serie- och filmtittning.

EDIT: Jag sitter cirka 1.5m från skärmen och jag kommer inte att spela någonting på den.
EDIT2: Kan tänka mig 55" samt en budget på hmm 15k

Hahah vi har samma TV.
Förutom storleken så finns inga skäl att ersätta en sådan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

@sTEAK-_-: Jag sitter 1,5-2 meter ifrån en Philips 47 tummare och tycker det är lagom. Efter din lilla skrivelse är jag heller inte längre sugen på 4K. Jag hade LG innan (42 tum) och den var bra men ville ha lite större och just 47 tum är lagom för mig.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)