Berätta era hemska garanti- och reklamationshistorier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Berätta era hemska garanti- och reklamationshistorier

Detta inlägg skulle först handla om min konfilkt med Mediamarkt och Lenovo och att jag bara skrev av mig all ilska Slutade med att tråden handlade om mina hemska upplevelser med reklamation och garantier. Ursäkta om det är rörigt

Dela gärna era skräckhistorier om reklamation och garantifall

Lämna in min dator 5 december 2015, några veckor senare får jag tillbaka den som "fixad". Dock var den bara återställd och ramminnet var fortfarande defekt. Lämnade in den sen igen (2 Jan) för samma fel och för ett antal veckor sedan (efter 1 mail, 1 samtal och 1 besök i butiken) fick jag ett prisförslag på reparation, dock ska detta gå på garanti så jag överklagade. Mediamarkt ändrade ärendet till reklamation.

4 veckor går, hör ingenting trots ytterligare 3 mail, 1 telefonsamtal och 2 besök. När jag sedan på facebook chattade och nämnde konsumentverket så ringde de upp på 5min. Vid detta tillfälle var jag riktigt förbannad på Mediamarkt, man frågar kundservicen och de vet ingenting alls, och det tar 2 veckor att ens läsa ett mail, men när man skriver konsumentverket så vaknar de till liv.... Datorn skulle krediteras, de väntade bara på en bekräftelse. Så jag var nöjd, jag diskuterade med servicesnubben om jag skulle få tillgodokvitto eller om de i goodwill kunde ge mig pengarna på kortet iom att de misskött sig. Men han kunde inte ge besked om jag skulle få pengarna på kortet eller tollgodo. (idag är jag besviken på att jag inte spelade in detta samtal). Idag kom beskedet att lenovo nekar reklamationen....

Mediamarkt skrev att verkstaden (lenovos verkstad) hade bekräftat felet och att ramminnet var felaktigt och behövdes byta ut (hela moderkortet då ramminnet var fastlött). Lenovo nekar dock reklamationsärendet men erbjuder en reparation för ca 4000kr.

För det första:
Felet upptäcktes under garantiperioden, 10 dagar senare (när garantin gått ut) hade jag möjlighet att lämna in den. (elgiganten godtar 60dagar). Felet åtgärdades genom ominstallation av OS och bios, gratis dessutom, det skedde på garantin. Sedan lämnade jag in den igen 2 jan på samma ärende. Dock går det då ej på garanti tyckte lenovo och sedan därefter inte heller reklamation.

För det andra:
Om lenovo erkänner att ramminnet i datorn är trasig under reklamationstiden (vilken också tekniskt sett var under garantiperioden), hur kan de då neka reklamation. Kan ett ramminne på en vanlig laptop slitas på 2 år wtf?!

Mediamarkt erbjöd sig nu att stå för reparationen och låt mig gå ur detta helt kostnadsfritt, och motiveringen var för att ärendet tog sådan tid (14 veckor!). Jag tyckte att det var schysst men.. om ärendet inte hade tagit 14 veckor, utan bara 3-4 veckor, då hade ju dom inte betalat detta. Jag hade då fått stå för kostnaden för reparationen och allt för att ramminnet är trasigt. Det betyder att lenovo tror att ett ramminne är en slitningsvara eller?

Jag påpekade detta till mediamarkt och dess butikschef, och sa att om de ville göra något i "goodwill" så borde dom häva köpet. Dock gick inte detta tyvärr. Hade jag spelat in samtalet där kundservicesnubben och jag diskuterade krediteringen så hade jag fått tillbaka pengarna antagligen.

Betyg 1 (dålig) - 5 (bra)
MediaMarkt före hot om att kontakta konsumentverket: 1
MediaMarkt efter hot om att kontakta konsumentverket: 2.5
Lenovo Service: 0 (Seriöst, vad är det för fel på lenovofolket!?)

Service på andra ställen skulle jag säga:
Siba: 4
Elgiganten: 4
Inet: Aldrig haft något serviceärende där, men av att dömma att de faktiskt hänger här och har ganska gott intryck så sköter de nog det bättre än mediamarkt och webhallen i de flesta fallen
Webhallen: 2

Dvs allt annat är bättre än MediaMarkt ur denna synpunkt, men ingen är på topp. Vid alla tillfällen när jag lämnat in produkter har jag visat och pekat exakt vad felet är och vad som behöver göras för att lösa det och ber dom skriva upp det. Vid ett tillfälle har jag fått min vara utbytt efter ett par timmar, då Siba ringde upp och berättade att Bose direkt sa att jag skulle få en ny produkt. (Så tack Siba för att ni ringde och kolla, men själva verket sa var det Bose förtjänst att det gick så snabbt). Vid alla andra tillfällen har jag fått tillbaka varan där de antingen har laga fel sak (något som faktiskt var helt) eller inte lagat den alls, och andra gången man lämnar in så lyckas de.

Om man däremot köper en Samsung produkt så kan man få den reparerad i Kista där det i många fall bara tar 1-2h att få sin mobil lagad. Dock måste man se till att produkten inte är gråimporterad som den en gång var när jag köpte den på Webhallen (Galaxy s3). Då måste den lämnas in hos Webhallen så skickar dom den till Samsung i kista och Webhallen får en faktura av Samsung som dom då själva betalar, detta tar dock 1-2veckor.

Har även hos Webhallen köpt en laptopväska för datorer <15 (notera upptill-tecknet). När väskan efter 1 vecka gick sönder i rem-fästet pga av att jag hade min dator i den så gick jag tillbaka med den. Det syntes tydligt på slitaget att väskan inte tålde att man hade en dator i den, så det var självklart att jag skulle få lämna tillbaka den. I kassan så nekar dom det dock och frågar vilken storlek min laptop har, jag svarar att den är på 13.3". Då säger dom att väskan är gjord för 15" datorer och därför har jag använt väskan fel.. Jag ber att få prata med butikschefen och frågar vad det håller på med :S Han insisterar på att jag gjort fel och att jag får acceptera att jag begått ett misstag, inte dom/tillverkaren. Jag lämnar butiken förbannad, öppnar telefonen och kollar beskrivningen på väskan på webhallens hemsida. där står det <15 tum, dvs datorer upp till 15", vilket inkluderar 13". Vänder direkt och tar en ny lapp och kommer till samma person i kassan. Påpekar detta och att jag SKA ha pengarna tillbaka. Kassavärden går till chefen och förklarar, ut kommer kassavärden själv och säger, "Visst du får pengarna tillbaka". Jag får inget som helst, ursäkta eller liknande ..

Blev ett långt inlägg ..

Berätta gärna om era historier

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Win10 | FD Node 304 | Noctua L12S
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L