Invandring i jobb, 25% efter 8år

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar att en stor andel av de som kommer springer omkring på perronger och vill stjäla människors väskor, langar droger och begår andra brott?

Det säger absolut ingenting med enskilda händelser. Det finns svenskar som gör precis samma sak, är vi svenskar ett tjuvaktigt folk då?

Det du bör inrikta dig på är de socioekonomiska skillnaderna i en befolkning. Du kommer alltid att se ett större samband med fattigdom och kriminalitet än med exempelvis rikedom och kriminalitet, oavsett härkomst.

När häkten och fängelser i Sverige(och i videon, Tyskland) är bättre än att bo på gatan eller i sitt ursprungsland så ja, vilket för svenskar normalt sett är mer avskräckande. En vanlig svensson har oftast ett hem eller en familj som backar upp en.

Att några få drabbar fler betyder inte att flertalet är ett problem, problemet är att ett snällt land lockar till sig fler och fler som lever kriminellt och de vi ser kanske bara är botten av den kriminella pyramiden och ska vi bara låta de hållas då?
Bor på gatan – och begår brott

Eftersom statistik är kränkande och rasistiskt nuförtiden så är det omöjligt att ge exakta tal men arbetsbördan både psykiskt och fysiskt för poliser, socialtjänst, sjukvård, lärare osv. har ökat senaste tiden, samtidigt som vi får höra att alla som kommer är resurser eller flyr krig, jag köper inte det.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Ekonomin växer mer än väntat. Låter som ett klassiskt gnällinlägg från någon som följer sina känslor istället för fakta.

http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-ekonomi-vaxer-mer-an-vantat...

Fina källor på ditt inlägg förresten.

"Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris."

Förstår inte hur ditt inlägg har något att göra med det TS skriver i första inlägget. Eller är du sarkastisk? Här är förresten en källa till det han skriver: http://arbetsmarknadsnytt.se/blogg/inlagg/nyanlandas-vag-till... För hela befolkningen ligger helårsanställningsgrad på 69%, medan det är 34% för flyktingar (inklusive flyktinganhöriga) efter 15 år.

Att BNP ökar har inte något att göra med invandrares helårsanställningsgrad. BNP kan öka fast det går dåligt för ett land och tvärt om. Det är ett mycket dåligt mått för att avgöra hur bra det går för ett land rent ekonomiskt.

Enligt migrationsverkets senaste budgetunderlag kommer de att behöva 324 miljarder kr de närmsta 5 åren. Detta är dessutom bara initial asylmottagning och inkluderar inte de kostnader som uppkommer framöver då flyktingar betalar in mindre i skatt än de får i bidrag. Enligt Joakim Ruist beräkningar netto ungefär 70 000 kr per år per flykting.

Edit: Jag är för att man ska hjälpa flyktingar (inte ekonomiska migranter), men det måste göras i den omfattning som Sverige klarar av.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Tror jag inte. Snarare tvärtom. För när du får Soc eller från AF så är du tvingad in i passivitet. Du får tex inte studera eller starta någon sidoverksamhet.

Det är därför Finland funderar på medborgarlön. Det ska alltid vara värt att göra något vid sidan om arbetssökandet, t.ex. snuttjobb. Just nu förlorar folk oftast ekonomiskt på det plus att de måste bråka med byråkratin.
Vid någon viss inkomst börjar medborgarlönen minska successivt för att sedan försvinna, men minskar långsammare än vad din lön ökar. Det är väl därför som alla partierna är med på det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

Såg på sportspegeln eller om det var aktuellt i söndags då det pratades om invandrare i Norrköping och där de satt igång nattfotboll på fredagar.
Efter detta så hade brotten minskat med över 50% på fredagar och det kändes som alla skulle gilla detta. Det jag läste var att om brotten minskade med 50% en dag då dessa invandrare istället spelade fotboll så betyder det som jag förstår att dessa killar som spelade stod för dessa 50%. Alltså kanske det är bättre att göra en ordentlig utredning på detta istället.

Läste idag att vi fått hit världens äldsta flykting på 105 år till Sverige. Hoppas att hon kommer att vara en guldgruva för Sverige så fort hon lärt sig språket och kommit in i arbete.

Senaste dagarna har det varit ett antal överfall i både Östersund och Kungsbacka där personer med utländskt påbrå har gett sig på unga kvinnor. Det vi har som skydd här i Sverige är att be våra unga kvinnor att inte vara ute ensamma på kvällar och nätter.

Man blir bara ledsen när man läser om allt sånt här och samtidigt så ser man hur våra åldringar eller ungdomar inte får ordentlig mat eller vård. Vi kanske satsar på fel ställen då dessa är vår framtid och de som byggt upp vårat land.

Vill inte vara negativ men tror tyvärr att vi står för en rätt så otrevlig framtid och nu dessutom så går det mot sommar och vet då att vi svenskar gladligen tar på oss mindre kläder och är rädd för att vi kan starta konstiga idéer i större utsträckning oss vår nya befolkning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

klart det redan har gått åt helvete.. ni som tror annat har inte levt på den gamla goda tiden då jag växte upp..är 42 ... sen att tidningarna propagerar er med massa lögner om att det inte mördas mer idag vs förr är ren bullshit...

dock tycker jag vi håller oss till datasnack här eftersom detta ämne bara kommer leda till att folk blir blockade från sweclockers.. finns ju flashback tex för detta ämne..

Permalänk
Medlem

Det bästa väl ändå detta ifrån arbetsförmedlinge.

Ett instegsjobb innebär en subventionerad anställning. Alla arbetsgivare som anställer dig som är nyanländ invandrare kan få 80 procent av lönen i bidrag, dock max 800 kronor per dag.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När häkten och fängelser i Sverige(och i videon, Tyskland) är bättre än att bo på gatan eller i sitt ursprungsland så ja, vilket för svenskar normalt sett är mer avskräckande. En vanlig svensson har oftast ett hem eller en familj som backar upp en.

Att några få drabbar fler betyder inte att flertalet är ett problem, problemet är att ett snällt land lockar till sig fler och fler som lever kriminellt och de vi ser kanske bara är botten av den kriminella pyramiden och ska vi bara låta de hållas då?
Bor på gatan – och begår brott

Eftersom statistik är kränkande och rasistiskt nuförtiden så är det omöjligt att ge exakta tal men arbetsbördan både psykiskt och fysiskt för poliser, socialtjänst, sjukvård, lärare osv. har ökat senaste tiden, samtidigt som vi får höra att alla som kommer är resurser eller flyr krig, jag köper inte det.

Det du skriver om i ditt inlägg är ju enbart en massa antaganden. Bygger du generellt dina argumentationer på enbart sådana?

Eftersom du inte ens vill ta i den delen av mitt inlägg som handlar om de socioekonomiska faktorerna samt delarna inom en befolkning antar jag att du inte är särskilt påläst när det gäller kriminalitet och bakomliggande anledningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Det bästa väl ändå detta ifrån arbetsförmedlinge.

Ett instegsjobb innebär en subventionerad anställning. Alla arbetsgivare som anställer dig som är nyanländ invandrare kan få 80 procent av lönen i bidrag, dock max 800 kronor per dag.

Och bidraget är ändå för lågt då enbart 25% har arbete efter 8år. Och till besserwissers, ja det är bara de första åren som invandrare kan få instegsjobb, sedan är det särskilt anställningsstöd som bara är 85% av lönen. (gäller även långtidsarbetslösa urinvånare)

Jag själv har inget emot folk med utländsk bakgrund, alla jag har i kontakt med är extremt duktiga och bidrar väldigt mycket och har riktigt höga positioner.
Problemet är att när arbetsmarknaden fullständigt har havererat för flyktingar, så är nödbromsen det första man ska dra i sedan fundera på vilka åtgärder som behövs, när arbetsgivare inte vill anställa majoriteten för enbart 15-20% av lönen som en vanlig arbetare har.

Förstår folk hur lite 15% av lönen är? Säg att ni skulle få plocka ihop en dator för 100 000kr. Ni skulle sätta i värsta cpun, 3st 380ti grafikkort, snabbaste konsument m.2/Pci express hårddiskarna, bästa skärmarna etc. Och ni enbart skulle betala 15 000kr för denna dator.
Skulle ni då vara intresserad av att helt lagligt köpa denna dator? I exakt samma sits står arbetsgivare när de ska anställa och de funderar en bra stund och sedan anställer en... Ja läs rapporten så får ni svaret.

Permalänk
Skrivet av lolight:

De människor som nu kommer, har ingen önskan att blir något annat än det de redan är. Dvs integrationen är mest en stor myt som jag ser det. Många pratar inte ens svenska eller ens vet hur Sverige funkar. Så vill de ha det också.

Otäckt att lägga alla i samma fack. Räknar du in dom som flyttar hit från Japan för att plugga också?

Ok, vet inte hur du fått fram den informationen, låter mest som att den passar dina åsikter bäst... Vi är dåliga på att integrera, ja, o nu står vi i skiten. Tyvärr kan vi ju inte bestämma när andra länder regeringar ska kriga, inte flyktingarna heller.
Det behövs ledare, både familjärt, lokalt, nationellt som inspirerar människor att lära sig omsin omgivning. Har du försökt lära känna em flykting? De borde du, denne är ju en del av din omgivning nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PatrikNordstrm:

Otäckt att lägga alla i samma fack. Räknar du in dom som flyttar hit från Japan för att plugga också?

Ja, absolut. Japan och japaner är oerhört måna om sin kultur, och sitt folk. De har inte en tanke på att anpassa sig till något annat och varför skulle de det? Om man är nöjd så är man.

Citat:

Ok, vet inte hur du fått fram den informationen, låter mest som att den passar dina åsikter bäst... Vi är dåliga på att integrera, ja, o nu står vi i skiten.

Fast tänk själv om du flyttar till Etiopien och så kommer de och säger att du måste ändra dig till att leva och tala precis som de gör. Vill du det? Och varför ska man tvinga folk till det? Nej, tvingande integration är emot frihet. Och då jag vill ha frihet för alla människor på planeten så tycker jag alla människor ska stanna i den kultur och språk de vill tillhöra.

Citat:

Tyvärr kan vi ju inte bestämma när andra länder regeringar ska kriga, inte flyktingarna heller.
Det behövs ledare, både familjärt, lokalt, nationellt som inspirerar människor att lära sig omsin omgivning. Har du försökt lära känna em flykting? De borde du, denne är ju en del av din omgivning nu.

Nu är det inte krig som gör att det kommer folk. Det är 95% folk som kommer för att de blir lovade ett bättre liv, mer pengar osv. Rena ekonomiska orsaker. I Syrien tex ser man oftast inte kriget alls. Det är på några få platser och kan vara 20-40 mil från där du bor. Dessutom är det från Afghanistan och 50st andra länder som folk kommer. Där är det inte krig alls. Ska man göra något åt krig och fattigdom så ska man göra det på platsen folk är. Jag är för sådana saker. Tex att militärt skapa områden som kontrolleras av svensk militär i vissa länder. Så folk kan bo tryggt där.
Varför ska jag lära känna någon som hatar mig? Somalier är de mest rasistiska människor som finns på planeten. Det är vida känt. Min källa är en vänsterextrem människa som jobbar med flyktingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ja, absolut. Japan och japaner är oerhört måna om sin kultur, och sitt folk. De har inte en tanke på att anpassa sig till något annat och varför skulle de det? Om man är nöjd så är man.

Fast tänk själv om du flyttar till Etiopien och så kommer de och säger att du måste ändra dig till att leva och tala precis som de gör. Vill du det? Och varför ska man tvinga folk till det? Nej, tvingande integration är emot frihet. Och då jag vill ha frihet för alla människor på planeten så tycker jag alla människor ska stanna i den kultur och språk de vill tillhöra.

Nu är det inte krig som gör att det kommer folk. Det är 95% folk som kommer för att de blir lovade ett bättre liv, mer pengar osv. Rena ekonomiska orsaker. I Syrien tex ser man oftast inte kriget alls. Det är på några få platser och kan vara 20-40 mil från där du bor. Dessutom är det från Afghanistan och 50st andra länder som folk kommer. Där är det inte krig alls. Ska man göra något åt krig och fattigdom så ska man göra det på platsen folk är. Jag är för sådana saker. Tex att militärt skapa områden som kontrolleras av svensk militär i vissa länder. Så folk kan bo tryggt där.
Varför ska jag lära känna någon som hatar mig? Somalier är de mest rasistiska människor som finns på planeten. Det är vida känt. Min källa är en vänsterextrem människa som jobbar med flyktingar.

Så miljoner av människor flyr från sina hem och från sitt land pga ett krig som knappt märks? Vilken verklighet lever du i? Kika gärna på foton från de stora städerna i Syrien, finns knappt något kvar.

Skulle verkligen uppskatta lite belägg för det du påstår. Det duger inte med känslor eller icke faktabaserade påståenden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Som vanligt så gäller att om skinnskallarnas sensationsjournalistik rubriker motsvarade verkligheten så hade Sverige, Världen för den delen varit en rykande hög med aska. Nu är så inte fallet utan vi ser snarare en långsiktig trend med minskat våld, högre levnadslängd, färre som svälter och fler i meningsfulla jobb.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Det kostar tydligen mer ju längre norrut en flykting vill komma hos en flyktingsmugglare men alla flyktingar vet exakt varför de vill komma hit till Sverige.
Här får de ett boende, mat, trygg miljö, gratis tandvård, gratis läkarvård, gratis glasögon till barnen och en bra möjlighet till ett bra liv.
Denna information får de säkert också betala extra för hos smugglarna som säkert målar upp en lite extra fin bild om hur bra det är i landet. De är ju försäljare.

Om det inte vore på detta sätt så är det konstigt att det finns så många barn under 15 år som kommer hit med helskägg och basröst. Många av fördelarna försvinner ju tyvärr när de fyller 15 år och chansen att få stanna minskar också.

Om de sen skulle få avslag på asylansökan så kan de gå under jorden och ändå ha fri sjukvård, fri skolgång, fria glasögon och fri tandvård hur detta nu kan gå till då de faktiskt lever legalt i landet och alltså har gjort en brottslig handling.

Om det nu skulle bli krig här i Sverige och jag skulle bli tvungen att fly så skulle inte jag välja att fly 500 mil till en annan kontinent. Skulle nog satsa på något av våra grannländer där man kan förstå språket och befolkningen har ungefär samma synsätt och religion. Men det är ju bara min tanke.
Skulle det sen bli att jag kom ner till Syrien så har jag svårt att tänka mig att jag skulle få samma hjälp där som syrianerna får när de kommer hit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Det som SD sa för ett par år sen var rasistiskt och främlingsfientligt. Nu säger alla partier samma sak och det är helt ok. Hur kan detta ha ändrats så fort, var det kanske så att SD hade rätt från början då.

Bättre att hjälpa befolkningen på plats i landet där de bor än att få dem att fly över halva jorden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så miljoner av människor flyr från sina hem och från sitt land pga ett krig som knappt märks? Vilken verklighet lever du i? Kika gärna på foton från de stora städerna i Syrien, finns knappt något kvar.

Skulle verkligen uppskatta lite belägg för det du påstår. Det duger inte med känslor eller icke faktabaserade påståenden.

Syrier flyr ju antingen direkt krig eller i förebyggande syfte för att undvika kriget, samt lite irakier och folk däromkring.

Men det är ju bara en del, ca 30%, av alla som flyr till Sverige. Frontex, EU:s yttre gränskontroll, säger att minst 60% av flyktingar som går in i Europa är ekonomiska sådana.

Sedan har vi ju argumentet att typ UNHCR sagt att Sverige borde ta emot flyktingar, vilket är så sjukt taget ur luften att det finns inte. Man ringde och intervjuade någon slumpmässig jeppe som jobbade med att dela ut filtar typ, och ställde frågor om saker han inte vet något om. Han svarade ju självklart: "Klart man ska hjälpa människor på flykt".

Egentligen är det väldigt enkelt. På grund av att svenska staten avskriver 300 miljoner kronor till globala fonden väntas 20 000 människor dö som följd. 300 miljoner kronor motsvarar budgeten för 300 ensamkommande flyktingbarn, och där handlar det inte om att fly Afghanistan eller dö. Liknande siffror stämmer även för UNHCR.
Läget i flyktinglägren är förövrigt extremt och det enda sättet det kan bli bättre på är genom ytterligare finansiella medel.

Jag tycker inte det är försvarbart med asylinvandring på grund av detta, och det är inte realistiskt "Att göra både och", som folk alltid säger att vi bör göra. Sossarna har redan visat att det inte går när de avskrev miljarder i bistånd och lånade ytterligare miljarder för att bekosta asylinvandringen. Du får välja, och prioritera, precis som vilken vettig person med känsla för ekonomi förstår. För i slutändan är det pengarna som styr, och det man gör nu är att bygga ett etniskt klassamhälle i Sverige, med stora sociala och ekonomiska skillnader baserade på etnicitet. Vi bor i en nationalstat och det är viktigt att komma ihåg vad det innebär; att vårt ansvar ligger gentemot vårt land och dess medborgare. Vi lever inte i en gränsfri, global värld än, och vi bör anpassa oss efter verkligheten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Nästan alla i min omkrets planerar att flytta utomlands, min morsa, min chef, mina arbetskollegor och så klart jag själv. Jag tror det finns ett stort mörkertal av svenskar som nu för tiden flyr Sverige, och om inte det är ett tecken på att nåt är fel i det här landet, vad är?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så miljoner av människor flyr från sina hem och från sitt land pga ett krig som knappt märks? Vilken verklighet lever du i? Kika gärna på foton från de stora städerna i Syrien, finns knappt något kvar.

Skulle verkligen uppskatta lite belägg för det du påstår. Det duger inte med känslor eller icke faktabaserade påståenden.

För de 20 miljoner som fortfarande finns i Syren eller dess närhet, så ser de bara kriget på avstånd om du inte är del av stridande förband.
Nu pratade jag om de migranter som kommer till Sverige, de från massa olika länder. De flesta säger att de är från Syrien fast de inte är det. Och orsaken är den att våra regler är sådana att de har blivit tillsagda att säga det. Därför blir det svårt att veta vilket land det egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Syrier flyr ju antingen direkt krig eller i förebyggande syfte för att undvika kriget, samt lite irakier och folk däromkring.

Men det är ju bara en del, ca 30%, av alla som flyr till Sverige. Frontex, EU:s yttre gränskontroll, säger att minst 60% av flyktingar som går in i Europa är ekonomiska sådana.

Sedan har vi ju argumentet att typ UNHCR sagt att Sverige borde ta emot flyktingar, vilket är så sjukt taget ur luften att det finns inte. Man ringde och intervjuade någon slumpmässig jeppe som jobbade med att dela ut filtar typ, och ställde frågor om saker han inte vet något om. Han svarade ju självklart: "Klart man ska hjälpa människor på flykt".

Egentligen är det väldigt enkelt. På grund av att svenska staten avskriver 300 miljoner kronor till globala fonden väntas 20 000 människor dö som följd. 300 miljoner kronor motsvarar budgeten för 300 ensamkommande flyktingbarn, och där handlar det inte om att fly Afghanistan eller dö. Liknande siffror stämmer även för UNHCR.
Läget i flyktinglägren är förövrigt extremt och det enda sättet det kan bli bättre på är genom ytterligare finansiella medel.

Jag tycker inte det är försvarbart med asylinvandring på grund av detta, och det är inte realistiskt "Att göra både och", som folk alltid säger att vi bör göra. Sossarna har redan visat att det inte går när de avskrev miljarder i bistånd och lånade ytterligare miljarder för att bekosta asylinvandringen. Du får välja, och prioritera, precis som vilken vettig person med känsla för ekonomi förstår. För i slutändan är det pengarna som styr, och det man gör nu är att bygga ett etniskt klassamhälle i Sverige, med stora sociala och ekonomiska skillnader baserade på etnicitet. Vi bor i en nationalstat och det är viktigt att komma ihåg vad det innebär; att vårt ansvar ligger gentemot vårt land och dess medborgare. Vi lever inte i en gränsfri, global värld än, och vi bör anpassa oss efter verkligheten.

Det finns såklart för- och nackdelar med olika lösningar, men om man solidariskt hade delat på bördan inom EU (misslyckande) hade vi även haft råd att hjälpa människor i läger. För mig är EU det största misslyckandet, inte Sverige.

Vi (verksamheten jag arbetar i) märker också av att en andel av de som kommer inte flyr ifrån direkta krig. Det är människor från Afghanistan och Norra Afrika först och främst och det är såklart olyckligt att dessa tar plats från de som faktiskt behöver hjälpen bättre. Det måste vi göra någonting åt, helt klart.

Sedan tror jag att vi måste titta på många olika lösningar, speciellt på EU-nivå. Det är ju rent ut sagt pinsamt hur EU hanterat flyktingkrisen och hur den fria rörligheten snarare ställt till det i en sån här situation.

Skrivet av lolight:

För de 20 miljoner som fortfarande finns i Syren eller dess närhet, så ser de bara kriget på avstånd om du inte är del av stridande förband.
Nu pratade jag om de migranter som kommer till Sverige, de från massa olika länder. De flesta säger att de är från Syrien fast de inte är det. Och orsaken är den att våra regler är sådana att de har blivit tillsagda att säga det. Därför blir det svårt att veta vilket land det egentligen är.

Åter igen, var är beläggen? Jag förstår att du TROR så här, men hur påvisar du att du faktiskt har något att backa upp dina ord med?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Nästan alla i min omkrets planerar att flytta utomlands, min morsa, min chef, mina arbetskollegor och så klart jag själv. Jag tror det finns ett stort mörkertal av svenskar som nu för tiden flyr Sverige, och om inte det är ett tecken på att nåt är fel i det här landet, vad är?

Så vi ska ta vad du TROR som ett tecken på att domedagen är nära? Tycker detta är ganska signifikativt för hela den här debatten, att människor TROR så mycket.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

INVANDRARE = JOBB

men inte för invandrarna själva utan alla inom den sociala sektorn som ska "ta hand om dem" (socialsekreterare, sfi lärare, gode män, asylrättsjurister, dagisfröknar lärare, etc etc) och inte minst för politikerna själva som driver privata bolag (flyktingboenden, hvb-hem) betalade av staten. att vi dessutom rider på en lånebubbla som får alla som är "inne" i systemet (dvs äger en bostad som ständigt ökar i värde, har fast jobb tack vare facken och skitsvårt för de utanför att ta sig in) att känna sig rikare än vad de är gör inte saken bättre... lägg på allt tuffare arbetsvillkor för polisen som ska försöka hålla lag och ordning i oredan (eller kapitulerar som i östersund) så ja, när den ekonomiska kraschen väl kommer blir det inte trevligt... men då kanske man har råd med en bostad utan att skuldsätta sig för 4 livstider! sorry men har svårt för att vara särskilt optimistisk, blev inte bättre av att jag prövade på att jobba som lärare och det enda de tjatar om är social rättvisa och hur de vill göra om matte och fysik till språkundervisning när sjuorna redan har svårt för multiplikation och divison. jag har bara ingen tro på det här samhället och det kollektiva vansinne som "social vänstermedia" likt facebook och twitter spär på.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Resten av EU vill inte ha svensk migrationspolitik. Det kommer inte att bli någon EU-lösning inspirerad av Sverige. Inte nu, inte om fem år, inte om tio år. Sverige är inte ett föregångsland precis som att våra mest invandrartäta kommuner inte är några framgångssagor. Att svenska staten kan tvinga alla kommuner att gå åt samma håll som Malmö, Södertälje och Botkyrka är en sak, men EUs övriga ledare verkar inte lika pigga på det.

Att Sveriges välstånd består eller ökar beror inte på att asylinvandrare och deras anhöriga gör rätt för sig, utan att resten av Sverige kan dra ett avsevärt tyngre lass. Desto större gruppen asyl- och anhöriginvandrare blir, desto tyngre blir lasset och till slut så finns det inte skattepengar nog att räcka till allt (vilket vi redan ser).

Att förvärvsarbetande är så fruktansvärt lågt är inget nytt och även om det inte tidigare utretts så kan vem som helst med en handfull fungerande hjärnceller förstå att svensk migrationsmodell anno 2015 aldrig någonsin kommer att gynna den infödda befolkningen.

Att skifta fokus och påstå att det är den ANDRA generationens invandrare som ska bli lönsamma för samhället håller inte heller. Finns det någon studie som pekar på att andra generationens invandrare i snitt betalar in mer skatt än inrikes födda med inrikes födda föräldrar? Om det är de ännu senare generationen som ska gå i vinst och betala tillbaka den "skuld" som ackumulerats av de tidigare generationerna så pratar vi om väldigt många årtionden innan svensken får tillbaka på den ursprungliga investeringen.

Å andra sidan så tycker jag mig se att inte ens de mest envisa verklighetsförnekarna fortsätter att påstå att svensk invandringspolitik kommer att gynna den inhemska befolkningen i någon mätbar faktor. Vilket man får se som ett stort framsteg. Den som tycker att hjälp ska ske i Sverige får då åtminstone ta ställning till siffrorna och förklara varför vi ska spendera hundratals miljarder på några fåtal människor (i det stora hela).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Fakta är att vi redan innan hade bostadsbrist i Sverige .
Att då lova alla som vill komma hit bostad går ut över våra egna ungdomar som idag har mycket svårt att komma in på bostadsmarknaden. När man upplevt hur Sverige segregerats och integrationen varit noll och inget under 30 år så förstår man att Sd går framåt. Att dölja sanningen har varit varje regerings sätt att "hantera" problemen.
När staten betalar 80 000 kr i månaden för en etta till en ensamkommande flykting men samtidigt betalar ut 7700 kr ca före skatt för en fattigpensionär som bott och betalat skatt i Sverige hela sitt liv måste väl alla inse att något är fel ?
Min son fick 1050 kr i månaden i studiebidrag när han gick på gymnasiet .I samma klass gick en invadrarkille som pga att hans mamma var ensamstående osv fick 5000 kr i månaden.
Regeringarna i Sverige har skapat Sd och rasismen som finns pga alla orättvisa bidrag.
I Landskrona kommun kommer varje vecka in en lunta på ca 4 cm med flyktingar som får fri tandvård.
När min farsa trillade och slog i en framtand så gick det på 10000 kr trots försäkring.
Som pensionär är det jättemycket pengar .
Att då se hur flyktingar får det gratis när han trots att han betalt in miljoner i skatt får stå för allt, gör att man blir förbannad . Man är inte rasist men får en ilska över hur regeringen å ena sidan säger att vi är ett rikt land och å andra sidan säger att ladorna är tomma.
Skatter höjs.
Skola och sjukvård och all statlig verksamhet ska spara in tjänster.
Förutom socialen och migrationsverket osv.
I Landskrona så står de sociala kostnaderna för 80% av alla kommunens utgifter.
Gissa var det sparas då?
Lägg märke till att jag inte säger att varken sossar eller moderater är de som gjort fel.
Det är alla regeringar sedan 70talet som totalt misslyckats med integrationen i Sverige.
Att då ta in enormt många på en kort tid och tro att det skulle bli bättre nu är otroligt naivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Valiumballong:

Resten av EU vill inte ha svensk migrationspolitik. Det kommer inte att bli någon EU-lösning inspirerad av Sverige. Inte nu, inte om fem år, inte om tio år. Sverige är inte ett föregångsland precis som att våra mest invandrartäta kommuner inte är några framgångssagor. Att svenska staten kan tvinga alla kommuner att gå åt samma håll som Malmö, Södertälje och Botkyrka är en sak, men EUs övriga ledare verkar inte lika pigga på det.

Att Sveriges välstånd består eller ökar beror inte på att asylinvandrare och deras anhöriga gör rätt för sig, utan att resten av Sverige kan dra ett avsevärt tyngre lass. Desto större gruppen asyl- och anhöriginvandrare blir, desto tyngre blir lasset och till slut så finns det inte skattepengar nog att räcka till allt (vilket vi redan ser).

Att förvärvsarbetande är så fruktansvärt lågt är inget nytt och även om det inte tidigare utretts så kan vem som helst med en handfull fungerande hjärnceller förstå att svensk migrationsmodell anno 2015 aldrig någonsin kommer att gynna den infödda befolkningen.

Att skifta fokus och påstå att det är den ANDRA generationens invandrare som ska bli lönsamma för samhället håller inte heller. Finns det någon studie som pekar på att andra generationens invandrare i snitt betalar in mer skatt än inrikes födda med inrikes födda föräldrar? Om det är de ännu senare generationen som ska gå i vinst och betala tillbaka den "skuld" som ackumulerats av de tidigare generationerna så pratar vi om väldigt många årtionden innan svensken får tillbaka på den ursprungliga investeringen.

Å andra sidan så tycker jag mig se att inte ens de mest envisa verklighetsförnekarna fortsätter att påstå att svensk invandringspolitik kommer att gynna den inhemska befolkningen i någon mätbar faktor. Vilket man får se som ett stort framsteg. Den som tycker att hjälp ska ske i Sverige får då åtminstone ta ställning till siffrorna och förklara varför vi ska spendera hundratals miljarder på några fåtal människor (i det stora hela).

Detta är ju tyvärr verkligheten du beskriver, men många kommer att förneka den och motsäga den in i det sista. Grymt inlägg förövrigt, men det känns som att man numera talar för döva öron, invandringsvurmarna är som en sekt.

"De kommer att arbeta, de kommer att betala skatt, de kommer att berika oss kulturellt!"

Jag väntar fortfarande på den påstådda vinsten. Folk delar varje dag artiklar om hur invandringens kostnader är en ren myt och hur Sverige är byggt av invandrare på min Facebook, så det finns gott om stollar kvar än.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Resten av EU vill inte ha svensk migrationspolitik. Det kommer inte att bli någon EU-lösning inspirerad av Sverige. Inte nu, inte om fem år, inte om tio år. Sverige är inte ett föregångsland precis som att våra mest invandrartäta kommuner inte är några framgångssagor. Att svenska staten kan tvinga alla kommuner att gå åt samma håll som Malmö, Södertälje och Botkyrka är en sak, men EUs övriga ledare verkar inte lika pigga på det.

Att Sveriges välstånd består eller ökar beror inte på att asylinvandrare och deras anhöriga gör rätt för sig, utan att resten av Sverige kan dra ett avsevärt tyngre lass. Desto större gruppen asyl- och anhöriginvandrare blir, desto tyngre blir lasset och till slut så finns det inte skattepengar nog att räcka till allt (vilket vi redan ser).

Att förvärvsarbetande är så fruktansvärt lågt är inget nytt och även om det inte tidigare utretts så kan vem som helst med en handfull fungerande hjärnceller förstå att svensk migrationsmodell anno 2015 aldrig någonsin kommer att gynna den infödda befolkningen.

Att skifta fokus och påstå att det är den ANDRA generationens invandrare som ska bli lönsamma för samhället håller inte heller. Finns det någon studie som pekar på att andra generationens invandrare i snitt betalar in mer skatt än inrikes födda med inrikes födda föräldrar? Om det är de ännu senare generationen som ska gå i vinst och betala tillbaka den "skuld" som ackumulerats av de tidigare generationerna så pratar vi om väldigt många årtionden innan svensken får tillbaka på den ursprungliga investeringen.

Å andra sidan så tycker jag mig se att inte ens de mest envisa verklighetsförnekarna fortsätter att påstå att svensk invandringspolitik kommer att gynna den inhemska befolkningen i någon mätbar faktor. Vilket man får se som ett stort framsteg. Den som tycker att hjälp ska ske i Sverige får då åtminstone ta ställning till siffrorna och förklara varför vi ska spendera hundratals miljarder på några fåtal människor (i det stora hela).

Skönt att se att du är tillbaka på banan.

Andelen sysselsatta är idag på samma nivå som före sambeskattningens avskaffande. Andelen förvärvsarbetande är idag högre än före urbaniseringen i början av 1900-talet. Men jag förmodar att du vet om detta Valiumballong. Vad jag förmodar att du också vet men att många andra inte begriper är att Det sk "lass" de förvärvsarbetande drar minskar successivt med ökningen i produktionskapacitet. Slutligen så vet du också att inga skattepengar "spenderas" de transfereras, just nu passerar de genom flyktingar och invandrare på vägen till hyresbolag och mataffärer, Invandrare och flyktingar äter ju trots allt inte upp pengarna utan dessa omsätts i samhället, precis som pengarna som pytsas ut till pensionärer, barnfamiljer och ja: alla statsanställda.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Fortfarande inga källor från TS eller någon av de andra gnälliga människorna i denna tråden. Bara en massa som låter som att det kommer rakt ur avpixlats mall för forumdebatt.

Konfirmeringsbias överallt här

Typiskt internetforum. Kolla bara på flashback, natthumor att se svensson sitta och klaga över invandringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Slutligen så vet du också att inga skattepengar "spenderas" de transfereras,

Med det resonemanget skulle alla kunna vara statligt anställda eftersom pengarna bara kommer tillbaka, som någon nämnde tidigare importerar vi större delen av våra enklare varor, vilket betyder att i alla de mindre städer där i princip all industri har klappat igen finns det ingen export inkomst utan staden snurrar i princip runt på bidrag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Invandrare och flyktingar äter ju trots allt inte upp pengarna utan dessa omsätts i samhället, precis som pengarna som pytsas ut till pensionärer, barnfamiljer och ja: alla statsanställda.

Viktigt och tänka på. För kan man se Bert Karlsson med flera i ögonen och säga att de ej behöver ha mer av våra skattepengar. http://www.expressen.se/nyheter/de-tjanar-mest-pa-flyktingvag...
Och om man ska vara noggrann så handlar det ej om skattepengar utan om lånade pengar som vi ej har haft och som vi ska betala tillbaka med ränta.

Sedan äter bokstavligen vissa flyktingar upp pengar då de skickar dessa utomlands, nu är väl detta en struntsumma i sammanhanget, men som alla inverteringar ska det göras noggranna kalkyler på hur lönsamma de är.
Är man ute efter att rädda människoliv, ja då ska man självklart inte minska bidragen till de fattiga länderna till förmån för flyktingar ifrån främst Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Med det resonemanget skulle alla kunna vara statligt anställda eftersom pengarna bara kommer tillbaka, som någon nämnde tidigare importerar vi större delen av våra enklare varor, vilket betyder att i alla de mindre städer där i princip all industri har klappat igen finns det ingen export inkomst utan staden snurrar i princip runt på bidrag.

Implicit i resonemanget är givetvis att pengarna finns att tillgå och det gör de idag. För 20-25 år sedan så hade vi en situation där kommuner, landsting och stat var i princip bankrutt. Detta ledde till att man gjorde sig av med anställda, vad vi ser idag är inte att antalet anställda minskar utan en kraftig lönedrivning för att det inte finns tillräckligt många att anställa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Mmyes.. summerar tråden rätt så bra.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Viktigt och tänka på. För kan man se Bert Karlsson med flera i ögonen och säga att de ej behöver ha mer av våra skattepengar. http://www.expressen.se/nyheter/de-tjanar-mest-pa-flyktingvag...
Om man ska vara noggrann så handlar det ej om skattepengar utan om lånade pengar som vi ej har och som vi ska betala ränta för.
Sedan äter bokstavligen vissa flyktingar upp pengar då de skickar dessa utomlands, nu är väl detta en struntsumma i sammanhanget, men som alla inverteringar ska det göras noggranna kalkyler på hur lönsamma de är.

Nej det är klart att Bert Karlsson inte behöver ha mer socialbidrag, eller att Maria Abrahamsson ska mer för den delen heller. Men att vi lånar pengar idag har att göra med att det är billigt att låna pengar idag, det är sund ekonomisk hushållning att öka investeringstakten nu när räntorna är låga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)