Forumdelen sponsras av

Helt plötsligt började vitt glöda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Helt plötsligt började vitt glöda

Tjena!
Alldeles nyss hände något märkligt med mina 2st ASUS VN247H.

Hade använt dem ett tag, lämnade datorn och de gick ner i viloläge. Helt plötsligt har jag ett fruktansvärt jobbigt vitt sken kring framförallt vita färger. Skenet finns på allt som inte är svart i princip och det är t.o.m så det är jobbigt att titta på skärmen nu när jag skriver detta.

Vet någon vad det kan vara? Kan tillägga att skärmarna glöder även när jag bootar om. dvs. "Windows laddas" skärmen blir också drabbad.

Mycket märkligt att båda började bete sig så här samtidigt :S

Bifogar en bild. "effekten" är mycket värre än vad det ser ut på bild.

Det ända jag gjort med datorn är att installera Trackmania, och avinstallera det. Ingen nyligen uppdaterad grafikkortsdrivrutin.

Bild

$ grep parts /home/pwntato/thermaltake_core_v21
specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

$ echo citera gärna om du vill ha svar snabbare >> /home/pwntato/quote

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Eller är det mina ögon som fått för mycket idag?

specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av pwntato:

Tjena!
Alldeles nyss hände något märkligt med mina 2st ASUS VN247H.

Hade använt dem ett tag, lämnade datorn och de gick ner i viloläge. Helt plötsligt har jag ett fruktansvärt jobbigt vitt sken kring framförallt vita färger. Skenet finns på allt som inte är svart i princip och det är t.o.m så det är jobbigt att titta på skärmen nu när jag skriver detta.

Vet någon vad det kan vara? Kan tillägga att skärmarna glöder även när jag bootar om. dvs. "Windows laddas" skärmen blir också drabbad.

Mycket märkligt att båda började bete sig så här samtidigt :S

Bifogar en bild. "effekten" är mycket värre än vad det ser ut på bild.

Det ända jag gjort med datorn är att installera Trackmania, och avinstallera det. Ingen nyligen uppdaterad grafikkortsdrivrutin.

Bild

ta en bild med Print-screen på den skärmen, får du inte felet på den bilden så är det ju troligt att det är skärmen ?
växla skärmar kolla om felet finns kvar på samma skärm eller om det flyttas.
växla skärm-kablar ... ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av pwntato:

Eller är det mina ögon som fått för mycket idag?

Monitorerna avger alltid ett visst "skin-ljus"
Men är det irriterande så lämna datorn kanske 5 minuter och återvänd så lär du kunna acceptera det bättre.

/Lifooz

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

För mig ser det bara ut som hög ljusstyrka på skärmen + mörkt rum.
Själv har jag sänkt min brightness en del, kör med f.lux så klart och ser alltid till att ha lampor på i rummet. Då stirra sig på en skinande skärm, speciellt mitt i natten i mörkt rum får mina ögon att bli tokiga på ingen tid alls.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Problemet löst med sömn