Arch Linux på äldre macbook?

Permalänk
Medlem

Arch Linux på äldre macbook?

Tänkte installera Arch Linux på min macbook ~2006. Den är rätt snabb med OSX 6.6 Snow Leopard.

Vilken fönsterhanterare rekommenderar ni? Jag vill ju att den ska vara minst lika snabb som det är med OSX.

Den kommer att användas för film, bilder och lite ordbehandling.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Verkar som att Gnome 3 går bort, kan jag köra en äldre version av gnome eller är det LXDE som gäller?

Har kört LXDE tidigare och hade velat ha något lite snyggare...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Verkar som att Gnome 3 går bort, kan jag köra en äldre version av gnome eller är det LXDE som gäller?

Har kört LXDE tidigare och hade velat ha något lite snyggare...

Funkar inte Gnome 3 eller vad? Kwin?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vad jag hittade så verkar Gnome 3 allt för tungrott för en äldre dator som min MacBook.

Det sitter en Core2duo 2 ghz processor i den, Intel GMA 950 grafik som delar 64 MB minne med RAM-minnet på 2,5 GB.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag gillar XFCE på Arch Linux. Brukar kännas rappt även på äldre datorer och är en hyfsad kompromiss när det gäller "snyggt eller snabbt".

Permalänk

@Dava: Hej, jag kan recomendera FXCE, openbox, window maker, fluxbox. Annars så kan jag recomendera några mer kompliserade window managers som i3 eller xmonad där det är mest key bindings.

Visa signatur

Software patents, in particular, are very ripe for abuse. The whole system encourages big corporations getting thousands and thousands of patents. Individuals almost never get them. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag insåg att jag får skjuta projektet lite på framtiden. Men det blir antagligen XFCE. Det verkar snyggt, snabbt och lagom okomplicerat (jag är tyvärr inte ensam om att använda datorn..).

Openbox såg dock ganska bra ut också! Blir nog till att prova båda och behålla det jag trivs bäst i.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fluxbox snabbt, hyfsat lätt att ställa in efter behov och gör sitt jobb galant.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.