Min vän med ISP problem. Poor guy!

Permalänk
Medlem

Min vän med ISP problem. Poor guy!

Killen har varit utan sin sunkiga ADSL lina sedan i söndags (6/3). Telia har driftstörningar.
När jag frågade honom hur han fördriver tiden svarade han kort: "Smiskar talibanen". Om det är vad jag tror det är, så är det tragiskt att en driftstörning kan få en man till att inte använda sin flickvän, som han dessutom delar mini-skrivbord med.

När det gäller så långa driftstörningar så antar jag att Telia brukar erbjuda någon form av kompensation. Huruvida de tar hänsyn till taliban-smiskande eller inte har jag ingen susning om. @hucke fill me in?

Så nu till min primära frågeställning.
Hur fördriver ni er downtime? Jag själv har svårt att fördriva tid. Ångesten brukar krypa sig på och mobilanvändandet blir högintensivt. Övergår sedan i depression.

Permalänk
Medlem

När en vän till mig hade driftstörningar, så fick ut en 4G dongel så han hade internet så länge.
Även han hade Telia. Dessutom fick han ekonomisk kompensation.

Permalänk
Entusiast

Om jag var denne stackars sate så skulle jag nog plöja igenom samtliga sparade filmer/serier som legat och skräpat på HDD'n alldeles för länge samt delat Wi-Fi från mobilen och sparsamt använt datamängden till Sweclockers (såklart) samt Youtube i låg bitrate.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu är ju downtime ganska ovanligt här, har i snitt under fem timmar per år.
Men om det händer när jag inte har något att göra, dvs under spelande t.ex så brukar jag se film/serier.
Skulle suget bli för stort får man väl se materialet man sparat med fraps osv
Har även böcker som behövs läsas, skulle internet vara borta en kväll hinner man ju läsa en hel bok.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Haha vad gjorde man förut ? bara en sån enkel sak att kolla upp ett tele nr utan att behöva ringa ringa 118118 just det den där stora tunga fula gula boken.
Felia i ett nöt skal nu har jag BBB men har faktiskt en dongel med dags surf liggandes ifall det skulle ske här.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Film/serier är jävligt bra! Trist för polarn som streamar allt han ser från min plex-server Hoppas han överlever! Det här med böcker klarar iaf. inte jag av. Skulle boken vara formaterad som en forumtråd eller informativ hemsida hade jag lätt kunnat plöja igenom den.

Själv har jag några Wifog simkort i en byrålåda

Permalänk
Medlem

Huh?
Jag har absolut ingen aning, men jag skulle ta för givet att en driftstörning allvarlighetsgrad inte påverkas av en slutanvändares plötsliga behov utan internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Killen har varit utan sin sunkiga ADSL lina sedan i söndags (6/3). Telia har driftstörningar.
När jag frågade honom hur han fördriver tiden svarade han kort: "Smiskar talibanen". Om det är vad jag tror det är, så är det tragiskt att en driftstörning kan få en man till att inte använda sin flickvän, som han dessutom delar mini-skrivbord med.

När det gäller så långa driftstörningar så antar jag att Telia brukar erbjuda någon form av kompensation. Huruvida de tar hänsyn till taliban-smiskande eller inte har jag ingen susning om. @hucke fill me in?

Så nu till min primära frågeställning.
Hur fördriver ni er downtime? Jag själv har svårt att fördriva tid. Ångesten brukar krypa sig på och mobilanvändandet blir högintensivt. Övergår sedan i depression.

Spela offline-spel? Några av dom bästa spelen enligt mig kräver ingen uppkoppling.

Permalänk
Medlem

alltså jag lånar tråden med en följd fråga om man har fiber tv och får isp problem lägger både tv och dator av då lol

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

alltså jag lånar tråden med en följd fråga om man har fiber tv och får isp problem lägger både tv och dator av då lol

Jepp samt telefoni om du har det via fiber!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Jepp samt telefoni om du har det via fiber!

nightmare tur att inte elen går via fiber.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

alltså jag lånar tråden med en följd fråga om man har fiber tv och får isp problem lägger både tv och dator av då lol

Har lyssnat på Comhems support, kan säga att det är trevlig stämning när allt går ner
Var inte lite samtal när en miljon kunder saknade tele, tv och internet =D
Ytterst få som fattat att om ena åker så åker nog resten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har lyssnat på Comhems support, kan säga att det är trevlig stämning när allt går ner
Var inte lite samtal när en miljon kunder saknade tele, tv och internet =D
Ytterst få som fattat att om ena åker så åker nog resten.

vad är kundtjänst svar till kunden i det läget ? starta om modemet är standard men on 1 mil drabbas samma problem ?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

vad är kundtjänst svar till kunden i det läget ? starta om modemet är standard men on 1 mil drabbas samma problem ?

Nej, detta var 3e parts. Så callcenter som svarar när Comhem skickat hem sin support (17:00).
De sa bara vi vet om problemet och bad kunden återkomma under vanliga tider.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vad man gör? Det finns två saker att göra när man är ledsen. Åka hem till mamma, eller sitta och gråtrunka i ett hörn.