Tycker du politikdebatter ska existera på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Tycker mig se samma riddare/krigare i var enda tråd som dyker upp om politik och jag förstår inte hur vissa tycks ha hela dagarna att sitta och spamma sina åsikter.
Personligen så är jag enbart här för teknik och datorer, ser gärna att allt övrigt käbbel tas på reddit eller flashback etc.

Eller så vill jag helt enkelt kunna ha valmöjligheten att stänga av så inte trådar om politik dyker upp på förstasidan.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Tråden har ju sin egna flik i sin egna del på forumet.
Så ja, självklart.
Bara för att huvudinriktningen må vara datorer och kringutrustning, så är det bara bra att man får diskutera mer än bara det, här.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Sweclockers har utvecklats under de 10+ åren som jag har varit medlem. Debattklimatet har förändrats då det är betydligt mer rumsrent att komma med bruna åsikter. Läste ett förslag där en medlem föreslog registrering via BankID vid registrering vilket enligt mig skulle döda forumet. Många skulle ägna sig åt självcensur innan de postade något på forumet. Det polariserade debattklimatet är inte bra för affärerna för Sweclockers. Det bäste vore att ta och införa en paragraf som förbjuder politiska diskussioner kring invandring och folkgrupper. YGL i all ära, men tänk också att Geek Publishing står som ansvariga utgivare för allt som skrivs i forumet. Ett flertal gånger så har folk missuppfattat vad YGL är. Sweclockers bör gå tillbaka till sin kärnverksamhet, nämligen nyheter och diskussioner kring datorer och IT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är helt för öppen debatt i alla frågor. Det är alltid nyttigt att ta del av andras syn på saker och ting och jag är övertygad att det är nyttigt. Detta gäller såklart politik också.
Men borde det finnas på sweclockers? Enligt mig, så tycker jag det. Även om den nya världen ger oss mer kontakt med andras åsikter än någonsin innan så exponeras folk i regel mest av åsikter som är lika dina egna genom t.ex. Facebook. (Har själv inget FB konto)

Jag kan inte se att Sweclockers forum tar skada av att det finns politisk hörna för de som är intresserade. Så länge inte trollen matas så ser jag bara en vinst i att saker diskuteras. Kan inte heller se att jag behöver hetsa upp mig för att inte alla tänker som jag. Det är bara nyttigt för mig att veta hur andra tycker.

Historiskt så är det sällan de vi kallar hjältar som har försökt likrikta vad folk skall tänka och vilken information som skall nå medborgarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Sweclockers har utvecklats under de 10+ åren som jag har varit medlem. Debattklimatet har förändrats då det är betydligt mer rumsrent att komma med bruna åsikter. Läste ett förslag där en medlem föreslog registrering via BankID vid registrering vilket enligt mig skulle döda forumet. Många skulle ägna sig åt självcensur innan de postade något på forumet. Det polariserade debattklimatet är inte bra för affärerna för Sweclockers. Det bäste vore att ta och införa en paragraf som förbjuder politiska diskussioner kring invandring och folkgrupper. YGL i all ära, men tänk också att Geek Publishing står som ansvariga utgivare för allt som skrivs i forumet. Ett flertal gånger så har folk missuppfattat vad YGL är. Sweclockers bör gå tillbaka till sin kärnverksamhet, nämligen nyheter och diskussioner kring datorer och IT.

Skickades från m.sweclockers.com

Här finns ingen anledning för någon att vara anonym. Vill man rapportera en nyhet man känner att man skulle bli jagad för så är det en sak med jag tror absolut att tonen skulle bli hövligare om det inte gick att gömma sig bakom sitt nick. Det finns, som nämnts ett antal gånger många ställen på nätet där man kan pådyvla folk sin propaganda helt anonymt om man vill. Jag känner inte att Sweclockers behöver vara ett sådant ställe.

Jag har själv blivit hotat för min "vänsterextremism" (lol) via e-postadressen på min webbsida, och det var rätt tydligt att personen i fråga läst något jag skrivit här.. Detta kan såklart inte stoppas av identifieringskrav men stämningen i sig skulle förmodligen lugna ner sig.

Jag tycker absolut det finns tillfällen då man bör få vara anonym på nätet, men politiska diskussioner och annat där det riskerar att bli en uppviglad stämning tycker jag inte faller inom det skope, eftersom man då slipper ta ansvar för sina åsikter.

Ha görna extrema åsikter, men motivera dem. pch framförallt -våga stå för dem genom att inte gömma dig bakom ett nick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Anonymitet finns och används för att diskussionen ska granskas istället för identiteterna bakom. Tycker du att människorna bakom åsikterna är viktigare än åsikterna i sig, så är politik inget för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Anonymitet finns och används för att diskussionen ska granskas istället för identiteterna bakom. Tycker du att människorna bakom åsikterna är viktigare än åsikterna i sig, så är politik inget för dig.

Nej, människorna är inte centrala i en debatt i sig, men tycker man det är viktigt att få vara anonym när man uttrycker sig så visar det någonstans att man inte riktigt vill kännas vid sin åsikt, och jag tycker inte en diskussion där folk skäms för sina åsikter har något vidare värde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, människorna är inte centrala i en debatt i sig, men tycker man det är viktigt att få vara anonym när man uttrycker sig så visar det någonstans att man inte riktigt vill kännas vid sin åsikt, och jag tycker inte en diskussion där folk skäms för sina åsikter har något vidare värde.

Hur kommer det sig då att du "gömmer" dej?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Här finns ingen anledning för någon att vara anonym. Vill man rapportera en nyhet man känner att man skulle bli jagad för så är det en sak med jag tror absolut att tonen skulle bli hövligare om det inte gick att gömma sig bakom sitt nick.

Visst skulle tonen bli hövligare, men jag tror många av oss här arbetar i "SweC-relaterade" branscher. Att inte kunna vara anonym innebär också att man inte kan uttrycka sig kritiskt om ämnen som berör ens arbetsliv eller arbetsgivare (t.ex. åsikter om en produkt, etc).

Personligen är jag redan nu försiktig i mina uttalanden i sånt som skulle kunna uppröra min arbetsgivare, om anonymiteten försvinner skulle jag helt enkelt inte kunna uttala mig alls.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur kommer det sig då att du "gömmer" dej?

Det gör jag inte. Har flertalet gånger fått mitt namn listat här när jag försvarat anonymitet i andra sammanhang.

Om det t. ex krävdes Bank ID eller facebook eller vad för att få vara registrerad här skulle jag heller inte ha några problem med det.

Vill du veta vem jag är så kör en Whois på min domän, så står mitt namn där.

Så återigen. Jag skämms alls inte för mina åsikter, i något sammanhang. Har haft jobbintervjuer där min syn på bland annat piratkopiering osv diskuterats (inte under själva untervjun men som "small talk" emellan liksom). Så nej, jag har inget att skämmas för. Trivs oerhört bra med vem jag är och vad jag tycker om precis allt och vågar stå för det helt öppet också. I mina ögon ger det mina åsikter mer tyngd än sådanna personer som slåss med näbbar och klor för att få hata och hota folk anonymt på nätet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det gör jag inte. Har flertalet gånger fått mitt namn listat här när jag försvarat anonymitet i andra sammanhang.

Om det t. ex krävdes Bank ID eller facebook eller vad för att få vara registrerad här skulle jag heller inte ha några problem med det.

Vill du veta vem jag är så kör en Whois på min domän, så står mitt namn där.

Så återigen. Jag skämms alls inte för mina åsikter, i något sammanhang. Har haft jobbintervjuer där min syn på bland annat piratkopiering osv diskuterats (inte under själva untervjun men som "small talk" emellan liksom). Så nej, jag har inget att skämmas för. Trivs oerhört bra med vem jag är och vad jag tycker om precis allt och vågar stå för det helt öppet också. I mina ögon ger det mina åsikter mer tyngd än sådanna personer som slåss med näbbar och klor för att få hata och hota folk anonymt på nätet.

Du har fortfarande ett nickname här på SweC och inte skrivit ditt riktiga namn i din profil.

Anonymitet är viktigt av många anledning, några som @Hurtigbullen nämner. Om det krävs BankID eller facebook så tror jag att många kommer att lämna SweC, vilket kommer att innebära nerskärningar för SweC.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Du har fortfarande ett nickname här på SweC och inte skrivit ditt riktiga namn i din profil.

Anonymitet är viktigt av många anledning, några som @Hurtigbullen nämner. Om det krävs BankID eller facebook så tror jag att många kommer att lämna SweC, vilket kommer att innebära nerskärningar för SweC.

Det är fortfarande inte att gömma sig. Jag försöker inte dölja vem jag är.

Sen tror jag inte tanken med Bank ID hade varit att alla måste ha sitt fulla namn synligt. Det räcker ju gott att Sweclockers själva kan ta reda på en persons identitet med lätthet om det skulle krävas på grund av hat eller hot.

En annan fördel med att ha en koppling till t. ex Bank ID är att en person som blir avstängd kommer få det svårare att skapa ett nytt konto. (i sådant fall funkar iofs facebook sämre, men det kanske inte är en så bra lösning ändå eftersom inte alla har facebook och det är ett privat företag osv).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Nej, människorna är inte centrala i en debatt i sig, men tycker man det är viktigt att få vara anonym när man uttrycker sig så visar det någonstans att man inte riktigt vill kännas vid sin åsikt, och jag tycker inte en diskussion där folk skäms för sina åsikter har något vidare värde.

Man uttrycker sig för att man vill att folk ska känna till om ens åsikt. Anonymitet finns till för att skydda människor och dess värderingar. Nära och kära ska inte behövas lida under hot för sina åsikter. Att lägga så mycket vikt på personen bakom åsikterna visar hur trångsynt man är när fokusen ska ligga på debatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Man uttrycker sig för att man vill att folk ska känna till om ens åsikt. Anonymitet finns till för att skydda människor och dess värderingar och är knappast ett problem i en debatt där vikten ligger på diskussionen. Nära och kära ska inte behövas hotas och lida för åsikter, att lägga så mycket vikt på personen bakom åsikterna visar hur trångsynt man är.

Jag tycker det är trångsynt att förbise att det finns människor som använder sin anonymitet för att kunna hata och hota folk utan att behöva stå till svars för det. Sedan är det såklart olika var man väljer att lägga vikten, men jag tycker det är av större vikt att minimera hoten och hatandet än att folk får vara anonyma, och jag tycker att en tillräckligt stor del av folk missbrukar sin anonymitet, och att man därför inte bör ges den möjligheten.

Sen är det ju också så att om alla är öppna med sin identitet så får det också en dämpande effekt på de som tycker det är OK att jaga folk för deras åsikter. Så jag tror alla blir tryggare av att folk inte kan gömma sig bakom ett nick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är trångsynt att förbise att det finns människor som använder sin anonymitet för att kunna hata och hota folk utan att behöva stå till svars för det. Sedan är det såklart olika var man väljer att lägga vikten, men jag tycker det är av större vikt att minimera hoten och hatandet än att folk får vara anonyma, och jag tycker att en tillräckligt stor del av folk missbrukar sin anonymitet, och att man därför inte bör ges den möjligheten.

Sen är det ju också så att om alla är öppna med sin identitet så får det också en dämpande effekt på de som tycker det är OK att jaga folk för deras åsikter. Så jag tror alla blir tryggare av att folk inte kan gömma sig bakom ett nick.

Hatbrotten som sker på forum med anonymitet stannar på forumet där meddelandet tas bort utav en moderator. Utan anonymitet så sträcker sig hatbrotten längre än internet. Till sin familj och vänner som kan skadas, avskedas eller dö på grund utav åsikter.

Jag anser att det är viktigare att skydda sitt folk och deras åsikter i en demokrati än att ställa folk till svars för vad de skriver på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hatbrotten som sker på forum med anonymitet stannar på forumet där meddelandet tas bort utav en moderator. Utan anonymitet så sträcker sig hatbrotten längre än internet. Till sin familj och vänner som kan skadas, avskedas eller dö på grund utav åsikter.

Jag anser att det är viktigare att skydda sitt folk och deras åsikter i en demokrati än att ställa folk till svars för vad de skriver på nätet.

Det behöver det absolut inte göra. Om båda är anonyma, fine.. Då kan man låta pajerna och glpåorden flyga och gå och lägga sig sen, men om den som hotar är anonym, och den som hotas inte är det blir det något helt annat. Det gäller kanske inte i så stor utsträckning här på Sweclockers, men som jag nämnde har jag fått anonyma hot till privata adresser förr. I mitt fall har det stannat där och det handlar väl om att försöka få mig att hålla käften, snarare än att hota mig till livet, men principen kvarstår.

Men jag inser också att jag själv är en bidragande orsak att ämnet glidit off-topic och blivit väldigt generellt. Jag ber om ursäkt för det.

I fallet Sweclockers kanske det räcker med avstängning vid brot första paragrafen. Skulle ju även spara tid för moderatorerna då de slipper rensa skit från samma personer om och om igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Det må ha kommit ifrån en händelse med "rasister" men detta med no platforming är inte exlusivt för en grupp utan används att stänga ute folk som har vilka åsikter som helst som man inte håller med om.
Så man ska inte få kritisera feminism/invandrare? Att det har gått för lång är ett helt riktigt argument som inte är "trams", det kan vara så att det har gått för lång i vissa avseenden.

Jag kan inte förstå Ozzed alls. Om vi betänker att man inför "no platforming" eller begränsar, eller ramar in så att bara en åsikt finns. Vad kommer hända?

Jo, folk som tycker som Ozzed kommer att hålla till i sitt hörne på nätet. Samma sak för feminister, och vi andra från högern blir egna forum och liknande.
Vad händer då? Jo, då får du som Ozzed aldrig möjligheten att kunna argumentera med de som enligt Ozzed tycker fel.
Det är just när du får mothugg mot dina åsikter som du antingen stärks i din övertygelse och/eller får nya aspekter att betänka.
Det gör att du får en mera balanserad eller nyanserad bild av verkligheten.

Det finns ett ord för när man väljer att bara lyssna till de egna leden. "Ignorans". Man väljer aktivt att ignorera information eller argument. Det är just isolationen och ignoransen som har gjort att ISIS har radikaliserats. Det är extrema människor och lever i en bubbla, där de matar varandra med allt märkligare åsikter. Jag tycker mig se samma utveckling hos tredje vågen feminismen.
Så man kan fråga sig varför Ozzed väljer att inte kunna omvända feltänkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Sweclockers har utvecklats under de 10+ åren som jag har varit medlem. Debattklimatet har förändrats då det är betydligt mer rumsrent att komma med bruna åsikter. Läste ett förslag där en medlem föreslog registrering via BankID vid registrering vilket enligt mig skulle döda forumet. Många skulle ägna sig åt självcensur innan de postade något på forumet. Det polariserade debattklimatet är inte bra för affärerna för Sweclockers. Det bäste vore att ta och införa en paragraf som förbjuder politiska diskussioner kring invandring och folkgrupper. YGL i all ära, men tänk också att Geek Publishing står som ansvariga utgivare för allt som skrivs i forumet. Ett flertal gånger så har folk missuppfattat vad YGL är. Sweclockers bör gå tillbaka till sin kärnverksamhet, nämligen nyheter och diskussioner kring datorer och IT.

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta vara en sån bakåtsträvare. Världen förändras och så gör även Sweclockers.

Det har kommit in mycket nytt blod på forumet och Sweclockers har aldrig varit så stort som det är nu. Att gå tillbaka skulle garanterat medföra ett massivt tapp. Forumet "Övriga ämnen" är idag lika stort som "Chassin och Nätaggregat" och "Lagring" tillsammans. Detta trots att man det ställs krav innan man får använda sig av Övriga ämnen.

Sedan forumet skapades har det funnits moderatorer och det är knappast något nytt fenomen att mods tvingas radera inlägg pga spam, ot eller liknande. Jag ser inga som helst problem med att det diskuteras politik på forumet, snarare tvärt om, jag uppmuntrar det.

Sweclockers har bara blivit bättre de senaste 10+ åren jag varit medlem och jag tror att det kommer fortsätta utvecklas till det bättre

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Sweclockers har utvecklats under de 10+ åren som jag har varit medlem. Debattklimatet har förändrats då det är betydligt mer rumsrent att komma med bruna åsikter. Läste ett förslag där en medlem föreslog registrering via BankID vid registrering vilket enligt mig skulle döda forumet. Många skulle ägna sig åt självcensur innan de postade något på forumet. Det polariserade debattklimatet är inte bra för affärerna för Sweclockers. Det bäste vore att ta och införa en paragraf som förbjuder politiska diskussioner kring invandring och folkgrupper. YGL i all ära, men tänk också att Geek Publishing står som ansvariga utgivare för allt som skrivs i forumet. Ett flertal gånger så har folk missuppfattat vad YGL är. Sweclockers bör gå tillbaka till sin kärnverksamhet, nämligen nyheter och diskussioner kring datorer och IT.

Skickades från m.sweclockers.com

Användaren är ansvarig för sina inlägg men administratörer är tvungna att ta bort inlägg som strider mot brottsbalken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag kan inte förstå Ozzed alls. Om vi betänker att man inför "no platforming" eller begränsar, eller ramar in så att bara en åsikt finns. Vad kommer hända?

Jo, folk som tycker som Ozzed kommer att hålla till i sitt hörne på nätet. Samma sak för feminister, och vi andra från högern blir egna forum och liknande.
Vad händer då? Jo, då får du som Ozzed aldrig möjligheten att kunna argumentera med de som enligt Ozzed tycker fel.
Det är just när du får mothugg mot dina åsikter som du antingen stärks i din övertygelse och/eller får nya aspekter att betänka.
Det gör att du får en mera balanserad eller nyanserad bild av verkligheten.

Det finns ett ord för när man väljer att bara lyssna till de egna leden. "Ignorans". Man väljer aktivt att ignorera information eller argument. Det är just isolationen och ignoransen som har gjort att ISIS har radikaliserats. Det är extrema människor och lever i en bubbla, där de matar varandra med allt märkligare åsikter. Jag tycker mig se samma utveckling hos tredje vågen feminismen.
Så man kan fråga sig varför Ozzed väljer att inte kunna omvända feltänkare?

Du pratar om att jag inte vågar ta debatten med oliktänkande, så pratar du om mig istället för att citera och reda ut hur det ligger till. Jag tycker att det är hyckleri på hög nivå.

Kokar man bort allt "lull-lull" kan man säga att mina tankegångar går ungefär såhär. Avsaknaden an hat och hot är viktigare än att hatiska och hotfulla personer får komma till tals, just nu är det ett debattklimat på Sweclockers där hat och hot får allt större utrymme, alltså ska det bort.

Jag har inget emot att diskutera med folk som kan föra sig och hålla debatten på en saklig nivå med välgrundade argument, utan personangrepp, halmgubbar, ad-Hitlerum, och annat trams.

Jag har själv skrivit flera gånger på flera ställen att sålänge målet är att få insikt snarare än att propagera så har jag inget alls emot att diskutera med oliktänkade, men om den oliktänkande har enn retorik och en debattstil som bryter mot det jag tog upp ovan så är jag inte intresserad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om forumet skulle snävas in till att endast handla om överklockning och trimning av komponenter? Jag tar det av -clockers ur sweclockers. Hade sajten hetat swetech.se hade tanken att sajtens forum skulle handla om det bredare området teknik varit relevant. Man skulle kunna uttrycka det att såsom politiska trådar brukar spåra ut, har hela sajten redan spårat ur eftersom den handlar om annat än endast klockning.

Vem registrerar förresten domänen swetech först?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet. Diskussionerna spiller inte över i andra delar av forumet och den som bara vill prata teknik kan göra det, utan att ens bli påmind om att det finns en avdelning där en rad ämnen, inte relaterade till teknik, kan diskuteras.

Jag kan tycka att det skulle behövas en moderator eller två som håller koll på diskussionerna här, istället för att först trilla in när det är dags för lås på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Jag ser inte några problem med att registrera sig via mobilt bankid. Man kan fortfarande vara anonym gentemot andra medlemmar, men sweclockers kan vid banning se till att vederbörande inte bara registrerar ett nytt konto.
Vid lagbrott som hot skulle polisanmälan kunna ske, men vem hotar andra när de inte är anonyma?
Sedan hade nog haft ett mycket bättre diskussionsklimat här när det varit så .
Vill du vara helt anonym och snacka skit så finns det isf bättre forum för sånt, typ expo och avpixlat o gud vet vad.
Det skulle även ta bort riskerna vid försäljning/inköp på marknaden, eftersom de som ev försöker blåsa folk inte är anonyma mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Ozzed: Du pratar om hat och hot. Kan vi få några exempel på detta, som du anser inte är ok? Att någon hatar på något gör mig inget, hatar jag inte tex den bilmodellen, så ler jag mest. När någon hotar någon, så har vi moderatorn, eller polisen. Har aldrig sett det här dock. Människor har rätt till att vara arga och uttrycka sin frustration. Allt annat är bara att sticka huvudet i sanden. Kolla bara på riksdagen och deras debatter, där säger de saker som de verkligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, människorna är inte centrala i en debatt i sig, men tycker man det är viktigt att få vara anonym när man uttrycker sig så visar det någonstans att man inte riktigt vill kännas vid sin åsikt, och jag tycker inte en diskussion där folk skäms för sina åsikter har något vidare värde.

Kom igen nu för tusan! Tycker du likadant om dissidenter i Kina, Nordkorea eller Burma? Nä? trodde inte det.

I Sverige blir du inte arkebuserad om du tycker fel men har du "fel" åsikt invandringsfrågan kan du bli av med jobbet jobbet eller bli utslängd ur facket eller liknande. Detta hot är högst verkligt och stoppar väldigt många från att uttrycka sina åsikter. Åsikter som ingen öht lyfter på ögonbrynen för i andra jämförbara västländer.

Jag tycker du är arrogant när du jämställer rädsla för karriär och social utfrysning med ovilja att stå för sina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Är det bara jag som tycker detta subforum skall tas bort från sweclockers? Eller ja, snarare att politikdebatter tas bort från forumet. Jag ser ständigt med jämna mellanrum att det kommer trådar som spårar ur inom några timmar där folk skriker på varandra genom internet angående invandring och som alltid sedan blir nedstängda av en admin som fått nog. Asså snälla, jag vet inte vad erat mål är med detta forum men mitt är iallafall att skapa en gemenskap och prata om vårat delade intresse, främst teknik.
Jag ser verkligen inte någon poäng överhuvudtaget att hålla dessa trådar levande då de ALLTID slutar på samma sätt.
Visst, det kanske strider lite mot yttrandefriheten men ärligt talat så tycker jag inte Sweclockers är ett ställe att samlas på för att diskutera om vilka som tar ditt jobb.

Det var allt från mig. Note: Detta är vad JAG TYCKER.

Titel redigerad //Mod

Jag retar mig som f*n på den debatten, men att gå långt som att lägga ner den delen av forumet, vill jag inte se det gå. Debatten om invandring är här just nu. In your face. Det är bättre att vi kan se splittringen i samhället än att det sopas under mattan.

Som sades innan. Strunta i att kolla på trådarna. För tar man bort en kategori så börjar annat så småningom försvinna. Precis som med yttrandefrihet/demokratin.

Men som sagt håller med om att det är drygt att se det. Men man får bita ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Kom igen nu för tusan! Tycker du likadant om dissidenter i Kina, Nordkorea eller Burma? Nä? trodde inte det.

I Sverige blir du inte arkebuserad om du tycker fel men har du "fel" åsikt invandringsfrågan kan du bli av med jobbet jobbet eller bli utslängd ur facket eller liknande. Detta hot är högst verkligt och stoppar väldigt många från att uttrycka sina åsikter. Åsikter som ingen öht lyfter på ögonbrynen för i andra jämförbara västländer.

Jag tycker du är arrogant när du jämställer rädsla för karriär och social utfrysning med ovilja att stå för sina åsikter.

Faså då handlar det nog om begreppsförvirring, Jag tycker inte det är modigt att "våga säga som det är" om man är rädd för konsekvenserna av åsikten, och som du själv nämner så blir du inte jagad av staten oavsett vad du tycker (Visserligen har vi åsiktsregistrerat kommunister historiskt men det gäller inte idag), så jag ser inte problemet.

Sedan var det heller inte frågan om att medlemmar skulle kunna identifiera andra medlemmar utan om att Swec skulle kunna få en identitet bakom någon som hatar och hotar.

Jag har haft "vettiga" diskussioner med folk som kallar sig nazister, då det handlar inte om vad för åsikter man har utan hur man för sig i debatten, helt enkelt. Du komplicerar det hela onödigt mycket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.