Google släpper förhandsversion av Android N

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Google släpper förhandsversion av Android N

Sökjätten Google överraskar och släpper en förhandsversion av Android N för Nexus-enheter. Bland nyheterna märks optimeringar för prestanda, batteritid och stöd för multitasking.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Redan? Oj vad tiden går fort.. Känns som om man uppgraderade till Marshmallow igår

EDIT: Inte för Nexus 5? Vad synd :/

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Ni som vill ha Förhandsversionerna via OTA kan göra det via denna hemsida: https://www.google.com/android/beta

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: Microsoft Surface Book 2 | Intel i7 8650U | Nvidia GeForce GTX 1060 | 16GB RAM | 256 GB SSD |

HTPC: Intel i7 6700k | Noctua NH-U9S | Samsung 950 PRO 512GB | ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac | Ncase M1 | Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB | Corsair SF600 600W | LG OLED55B6V | PlayStation 4 Pro | Nintendo Switch | Panasonic DMP-UB900 |

Ljud: Dynaudio Contour S 3.4 LE | Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Pro-Ject Debut Carbon Esprit | Pro-Ject Phono Box S | Astell & Kern AK70 | Shure SE535 |

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Icte:

Inte för Nexus 5? Vad synd :/

Nope, inte previewen.
Men Nexus 4 fick inte förhandsversionen av Lolipop heller och ändå fick den Lolipop i slutändan så hoppet är definitivt inte ute för Nexus 5.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

N som i Nutella?

Skrivet av Icte:

Redan? Oj vad tiden går fort.. Känns som om man uppgraderade till Marshmallow igår

EDIT: Inte för Nexus 5? Vad synd :/

Jag uppgraderade till marshmallow igår.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Och jag som sagt bokstavligen uppdaterade farsans mobil (Z5 Compact) till Marshmallow igår
Min G4 har haft det sen strax efter jul eller nåt, känns lite väl fort.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Uzanar:

Nope, inte previewen.
Men Nexus 4 fick inte förhandsversionen av Lolipop heller och ändå fick den Lolipop i slutändan så hoppet är definitivt inte ute för Nexus 5.

Jo minns det, uppgraderade själv till Nexus 5 från 4 under slutet av 2014. Lite synd dock att denna toppenlur har nått "slutskedet av sitt liv" (d.v.s. slutet på uppdateringar från Google).

Skrivet av Thomaseron:

Jag uppgraderade till marshmallow igår.

Grattis, riktigt bra uppgradering som har bl.a. ökat standby-tiden från en-två dagar till 4-5!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Är vi av med Material Design nu, eller? Fullkomligt avskyr eländet. Krångligt och mera tryckningar för att åstakomma samma resultat med hälften av trycken i KitKat. För att inte tala om att allt är gräsligt bländande vitt (Vad hände med mörka menyer/teman?!) och kantigt.

Och den dära "snabbknappen", vad den nu kallas, som dyker upp i alla applikationer nere till högre; bara ivägen och helt värdelös. Har aldrig använt den med flit utan kommer bara åt den av misstag titt som tätt.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Uzanar:

Nope, inte previewen.

Tråkigt att Nexus 5 inte får detta till preview. Men den borde komma vid skarp lansering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av NodCommander:

Är vi av med Material Design nu, eller? Fullkomligt avskyr eländet. Krångligt och mera tryckningar för att åstakomma samma resultat med hälften av trycken i KitKat. För att inte tala om att allt är gräsligt bländande vitt (Vad hände med mörka menyer/teman?!) och kantigt.

Och den dära "snabbknappen", vad den nu kallas, som dyker upp i alla applikationer nere till högre; bara ivägen och helt värdelös. Har aldrig använt den med flit utan kommer bara åt den av misstag titt som tätt.

Har du appen Clean Master installerad? För den där "snabbknappen" du skriver om låter som iSwipe som medföljer Clean Master, men som kan stängas av i inställningarna där. Har f.ö. inget sådant på min Nexus 5!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Icte:

Har du appen Clean Master installerad? För den där "snabbknappen" du skriver om låter som iSwipe som medföljer Clean Master, men som kan stängas av i inställningarna där. Har f.ö. inget sådant på min Nexus 5!

Nix. Det är en standardgrej som kommer med Material Design i applikationerna enligt Googles design guide.

Exempelvis i SMS applikationen Signal så är det en genväg till att lägga till nya telefonnummer. Helt korkat. Signal är super, men den där knappen tillkom i och med att dom införde MD i den.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

Då har man nåt att göra
Skall bli skoj att se vad som skilljer

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Icte:

Grattis, riktigt bra uppgradering som har bl.a. ökat standby-tiden från en-två dagar till 4-5!

Tack. Den fanns inte tillgänglig förrän igår på min Xperia-lur.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av NodCommander:

Nix. Det är en standardgrej som kommer med Material Design i applikationerna enligt Googles design guide.

Exempelvis i SMS applikationen Signal så är det en genväg till att lägga till nya telefonnummer. Helt korkat. Signal är super, men den där knappen tillkom i och med att dom införde MD i den.

Uppdatering! Jag kom på vad du menade! (:

Kul att de lägger in ännu hårdare kontroller på bakgrundsappar, det är väldigt välkommet. Projekt Svelte var ett bra initiativ och de ska fortsätta med det. Får se om jag orkar trycka in detta på min Nexus 6P senare idag. (:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014

Kommer den komma till samsung galaxy s2 eller? Annars är den ju helt ointressant

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av FlashTec:

Kommer den komma till samsung galaxy s2 eller? Annars är den ju helt ointressant

Yes. Via cyanogen kan det nog komma. Finns ju marshmallow till den.

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2014

Tycker detta är en mjukvarunyhet, men men.

Är det förresten någon som vet vad som är det högsta man kan köra på en Samsung S5? Sitter kvar med 5.0 Lollipop, kom på att jag kanske är utdaterad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Min mobil (oneplus 2) har inte ens fått marshmallow än. Det är planerat att komma Q1 2016. Jag tycker google borde verkligen ta focus på att komma på en lösning så att alla kan hålla sig mer uppdaterat eller åtminstone sakta ner dessa smalare uppdateringar. Båda marshmallow och "N" känns mer som android lollipop 5.2 och 5.3 istället för en hel ny version. Precis som jelly bean kändes som en liten patch till ice cream sandwich.

| Gigabyte 870A-UD3 | AMD Phenom II x4 965 @ 3,8 GHz | Corsair XMS3 6GB 1600MHz (DDR3) | EVGA GeForce GTX 570 sc |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Wawiwa:

Min mobil (oneplus 2) har inte ens fått marshmallow än. Det är planerat att komma Q1 2016. Jag tycker google borde verkligen ta focus på att komma på en lösning så att alla kan hålla sig mer uppdaterat eller åtminstone sakta ner dessa smalare uppdateringar. Båda marshmallow och "N" känns mer som android lollipop 5.2 och 5.3 istället för en hel ny version. Precis som jelly bean kändes som en liten patch till ice cream sandwich.

Jag ser det snarare som om det är de olika tillverkarna som borde skärpa sig med alla sina anpassningar av systemet som drar ut på tiden, eller leder till att lurarna aldrig blir uppdaterade.

Motorola är ett bra exempel på hur man kan göra - håll systemet mer eller mindre helt rent, lägg till funktioner ovanpå med appar som kan uppdateras via Google Play. Skräckexemplet är Samsung som antingen släpar med uppdateringar i månader för att sedan släppa en riktigt buggig uppdatering, eller så skiter de helt enkelt i att uppdatera lurarna alls och försöker sälja på en ny modell istället.

Om man verkligen vill ha senaste Android-versionen så är det bara Nexus-lurarna som gäller, även om de kanske inte är de flashigaste lurarna så är de bra brukslurar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Wawiwa:

Problemet är väl snarare att Android OpenSource inte hinner med som jag antar Oneplus använder sig av. Sedan är det väl inget fel att Google fortsätter i bra takt, låt andra buggtesta det åt dig istället eller välj en telefon från Google nästa gång.

Igen detta är fortfarande en preview för ett uppdatering som skall släppas i höst.

Själv väntar jag på CyanogenMod för Oneplus 2 alt Ubuntu Phone.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Nu tycker jag vi gör hela tråden till vad N står för. Jag lägger i glassen nogger och noga. Nutella var redan snott 😂
Ot ska bli intressant att se hur Googles premium satsningar blir men är skeptisk då jag tror det kommer kosta mer än det smakar.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Via cyanogen kan det nog komma. Finns ju marshmallow till den.

Har provat runt lite med cyano för några år sen men tyckte det verkade som att dåvarande mobil tyckte att nyare system va tungdrivna men det kanske funkar bättre nu för tiden

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av FlashTec:

Har provat runt lite med cyano för några år sen men tyckte det verkade som att dåvarande mobil tyckte att nyare system va tungdrivna men det kanske funkar bättre nu för tiden

Jaha. Ska det vara bra också? Ja det kan jag inte gå i god för däremot ;).

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Har inte multitasking funnits ett tag?

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 62TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av NodCommander:

Tycker personligen Material Design är bland det bästa som har hänt Android.

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: NVIDIA Shield, Nexus 5x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Lasse Laserman:

Tycker personligen Material Design är bland det bästa som har hänt Android.

Håller med. Alldeles för mycket "engineer design" på GUI:t i Android innan dess.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 970, 4 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 Gen 2 via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Wawiwa:

Om tillverkarna slutade att lägga in sina egna custom versioner av Android så skulle alla få uppdateringarna när de släpps av Google, så vill du skylla på någon så skyll på alla tillverkare som vill ha sitt eget skräp på lurarna.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Söderbäck:

Jaha. Ska det vara bra också? Ja det kan jag inte gå i god för däremot ;).

Hehe kan ju vara en fördel om det funkar bra

Nej har funderat på att skaffa en nyare mobil men då tillkommer ju den här faktorn att runt hörnet väntar något värre, så får ju fan ångest, tittar lite på s2an och tycker vi har ett ganska bra liv tillsammans även om batteriet borde få sig en översyn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Någon som fått SwiftKey att fungera? För mig kommer det inte upp något tangentbord, sen kraschar appen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Nyhet:

Sökjätten Google överraskar och släpper en förhandsversion av Android N för Nexus-enheter. Bland nyheterna märks optimeringar för prestanda, batteritid och stöd för multitasking.

Läs hela artikeln här

...och under tiden lyser Marshmallow med sin frånvaro på S6, yay!

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]