Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag har personligen ägt U2515H i snart.. Ja, det måste vara mer än 1 år.
Här har vi lite snabb "Bra / Dålig" fakta:
Bra

  • Skarp bild

  • Väldigt lite BLB(mitt ex)

  • Robust och stabilt stativ

  • Möjlighet att stänga av PWR-LED

  • Touch-OSD

Dåligt

  • Saknar DVI

  • Touch-OSD

Notera att jag skrev Touch-OSD på båda sidorna, det har alltså sina för och nackdelar. Eftersom att panelen inte är upplyst så kan man få leta reda på rätt "knapp", exempelvis om man ska stänga av skärmen i mörker så kan man få stå och leta och trycka i 10 sekunder för att hitta rätt, detta gör dock panelen väldigt stilren. Utöver OSD-Panelen och saknaden av DVI så har jag faktiskt inga klagomål på skärmen, vad jag kommer på i skrivande stund.

Det är en utmärkt skärm för pengarna, jag spelar själv en del spel och är väldigt nöjd med skärmen på den fronten, ingen märkbar "ghosting" vad jag kan se, men då har jag spelat med IPS skärmar sedan 2009 och har inget riktigt att jämföra med. Det jag saknar på skärmen för att den ska vara perfekt är väl G-Sync och en DVI ingång, men man kan inte få allt för cirka 3000kr.

Tack för en utförlig recension! Den får mig helt klart att tippa över mot att skaffa just en U2515H som sekundär skärm och behålla min andra till spel. På vilka sätt yttrar sig nackdelarna med att den saknar DVI? Eller är det att den porten är överlägsen i signal och robusthet jämfört med DP och HDMI? Nu har jag dessvärre spelat på en skärm med 120 Hz under väldigt lång tid, så jag kommer nog inte kunna gå över helt och spela på denna, särskilt inte CS:GO. Man blir kräsen på något sätt, särskilt i snabba spelmiljöer, medan jag lätt kan anpassa mig efter 60 Hz i exempelvis skrivbordsmiljö. Förresten, hur fungerar pivot-funktionen? Lätthanterligt att vända på den lite när man känner för det?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wifi:

Tack för en utförlig recension! Den får mig helt klart att tippa över mot att skaffa just en U2515H som sekundär skärm och behålla min andra till spel. På vilka sätt yttrar sig nackdelarna med att den saknar DVI? Eller är det att den porten är överlägsen i signal och robusthet jämfört med DP och HDMI? Nu har jag dessvärre spelat på en skärm med 120 Hz under väldigt lång tid, så jag kommer nog inte kunna gå över helt och spela på denna, särskilt inte CS:GO. Man blir kräsen på något sätt, särskilt i snabba spelmiljöer, medan jag lätt kan anpassa mig efter 60 Hz i exempelvis skrivbordsmiljö. Förresten, hur fungerar pivot-funktionen? Lätthanterligt att vända på den lite när man känner för det?

Jag saknar DVI på grund av att jag personligen leker med äldre hårdvara titt som tätt och hade velat ha bakåtkompatibilitet, och när grafikkorten saknar både Displayport och HDMI så får man köra med DVI-HDMI adapter, sedan krångla lite med egna upplösningar då den äldre HDMI standarden inte verkar ha nativt stöd för 2560x1440. Men om man använder grafikkort som är någorlunda moderna och släppta efter 2010-2011~ish så ska det inte vara några som helst problem.

Pivot fungerar riktigt smidigt, se bara till att kablarna inte är spända till regnbågen när skärmen står horisontellt så ska det vara lugna puckar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag saknar DVI på grund av att jag personligen leker med äldre hårdvara titt som tätt och hade velat ha bakåtkompatibilitet, och när grafikkorten saknar både Displayport och HDMI så får man köra med DVI-HDMI adapter, sedan krångla lite med egna upplösningar då den äldre HDMI standarden inte verkar ha nativt stöd för 2560x1440. Men om man använder grafikkort som är någorlunda moderna och släppta efter 2010-2011~ish så ska det inte vara några som helst problem.

Pivot fungerar riktigt smidigt, se bara till att kablarna inte är spända till regnbågen när skärmen står horisontellt så ska det vara lugna puckar.

Okej! Riktigt det dilemmat har inte jag, även om jag personligen föredrar en stabil DVI-kontakt framför allt annat. Problematiskt om man kör på det sättet, såklart, men mitt grafikkort har både DP- och HDMI-portar, som tur är.

All right! Jag ska ha det i åtanke.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305