Utbytbara grafikkort på laptop

Permalänk
Medlem

Utbytbara grafikkort på laptop

Det finns många olika lösningar för "utbytbara" grafikkort i olika former av dockor för laptops.

Någon som minns MXM konceptet. Det blev ju sådär med det.

Jag har en Lenovo Ideapad Y510P. Den köptes med dubbla grafikkort. Det ena sitter i en docka, det andra sitter "fast" på moderkortet. Nu vill jag byta grafikkort, med hänvisning till att det sitter i en docka (ignorerar helt fräckt det faktum att jag vet att det andra sitter på moderkortet, köpte datorn för att kunna uppgradera).

Är det någon överhuvudtaget som lyckats med att driva en grafikkortuppgradering mot en laptop tillverkare som har denna typ av lösning med moduler där även grafikkort sitter?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Homdax:

Det finns många olika lösningar för "utbytbara" grafikkort i olika former av dockor för laptops.

Någon som minns MXM konceptet. Det blev ju sådär med det.

Jag har en Lenovo Ideapad Y510P. Den köptes med dubbla grafikkort. Det ena sitter i en docka, det andra sitter "fast" på moderkortet. Nu vill jag byta grafikkort, med hänvisning till att det sitter i en docka (ignorerar helt fräckt det faktum att jag vet att det andra sitter på moderkortet, köpte datorn för att kunna uppgradera).

Är det någon överhuvudtaget som lyckats med att driva en grafikkortuppgradering mot en laptop tillverkare som har denna typ av lösning med moduler där även grafikkort sitter?

MXM finns fortfarande. Främst Alienware och Clevo-datorer som går att byta på. Asus har nästan alltid speciellt formade för varje laptopmodell så rätt dålig kompabilitet.

Framtiden är externa grafikkort. Inte svindyra MXM-moduler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt hur ditt inlägg är svar på frågan? Annat än att konstatera att MXM funkar men är dyrt, vilket jag redan vet, jag har haft en laptop med MXM som jag uppgraderat, men det är inte fallet här.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite osäker på vad du frågar. Lenovo sålde förut en Ultrabay uppdatering för de Y510p som kom med en enda grafikkrets (läser man så var folk dock inte helt imponerade) men din har ju redan två stycken i SLI. Jag antar att Lenovo kunde släppa en ny version för Ultrabay (men då skulle den inte funka i SLI om jag läst rätt) men annars så har jag svårt att se vad du skulle driva för något mot dem? Menar du att du tycker de ska tvingas att erbjuda en uppdatering bara för de sålt Ultrabay grafikkort-uppdatering förut?

MXM var väl en lovande ide som aldrig slog igenom och jag har lite svårt att se vad exakt som Lenovo har gjort fel? Eller såldes den med löftet om att man ska kunna uppdatera grafikortet i framtiden? Jag minns att jag kollade på den när den var ganska ny och jag minns inte att det var ett föräljningsargument (fast de jag tittade på var redan SLI).

Eller så missförstod jag dig och du undrar om det finns nyare Ultrabay-grafikkort att köpa. Verkar vara lite tunnt på den sidan tyvärr.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hallo Björn,

Frågeställningen är ju om man kan tvinga en laptop tillverkare att släppa uppgraderingar till en funktion, i detta fall grafikkort i Ultrabay. För oss gamers är det ju avgörande när vi köper dator och om vi ser att en laptop tillverkare slår sig för bröstet med utbytbara komponenter, till rimlig kostnad, så tar man ju det istället för att köpa ny maskin varje år.

MXM är ju ett exempel på just det, även om Lenovo inte tillämpat det i detta fall.

Visa signatur