Permalänk
Medlem

Scratchbygge: Exile

Tjo, Jag tänkte sätta mig och göra mitt första scratchbygge. Tanken är att bygga ihop en relativt bra dator för gaming etc. som är så lite som möjligt och även ser bra ut på bordet.
Det har varit många vändor och tankar om hur jag ska bygga det och vad för kompromisser som behövts göra.

Det som chassit kommer rymma är :
ITX moderkort
Fullängds 2-slot Grafikkort
SFX nätagg
och en 2.5" disk (kanske kan hitta utrymme för montering av någon mer, allt är inte helt klart.)

Jag hade funderingar på att köra med 17cm grafikkort för att kunna få chassit ännu lite mindre men kände att fullängds (upp till 30cm) grafikkort kunde vara trevligt att ha plats till.

I nuläget sitter jag och modellerar och renderar lite för att se hur det kommer kunna se ut och hur jag får plats med allt.
Det kommer bli en ca 7liters låda i slutändan.
Koppar och 3mm Svartmålad aluminium tror jag kommer användas.

Här kommer lite bilder på hur det troligen kommer se ut, jag har en del detaljer kvar dock. ventilation måste designas, pci-e slots mste mätas ut var de ska sitta osv.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

Ser riktigt bra ut, lycka till!

Permalänk
Medlem

Påminner om DAN A4-SFX.
För a tt få grafikkortets luftintag att sitta på utsidan och få alla portar bakåt så skulle man behöva använda en riser-kabel som går i S-form mellan graffikkort och modekort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Påminner om DAN A4-SFX.
För a tt få grafikkortets luftintag att sitta på utsidan och få alla portar bakåt så skulle man behöva använda en riser-kabel som går i S-form mellan graffikkort och modekort.

Yep, 2st olika ebay riser kablar beställda, får se hur de verkar funka. annars får jag gå på någon dyrare variant.
Upptäckte att apparatuttaget jag tänkt använda inte gick plats så det fick bli ett annat. (tänkte använt en med inbyggd säkring + strömbrytare då det på nätagget inte går att komma åt utan att öppna chassit.)

I nuläget är tanken att hålla ihop chassisidorna med neodynmagneter, ska försöka skissa fram en bra lösning där bara.

Sedan vill jag ha ljud och usb kontakter lätt åtkomliga men jag vill dölja det på något fiffigt sätt. har inte kommit fram till en bra lösning där ännu.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Blivit lite mer skissande, nu har jag fått placering på pci-e slot, fot och hårddiskar.
Är fortfarande lite funderingar på hur jag ska lösa med fäste av sidoplåtarna.
Vet fortfarande inte vad för ventilationsdesign jag ska gå på.
Jag har skitit i idén med att ha usb+ljud kontakter undertill i fronten. powerknapp kommer däremot landa där.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Proffsmobbare

Ser mycket bra ut! Nu är det säkert en smaksak, men när chassit är så pass litet och förmodligen blir bordsplacerat, behövs det verkligen en frontpanel för annat än startknapp?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla att jag gör "foten" tillräckligt tjock och sträcka ut sockeln lite. Annars är jag rädd att foten lätt skulle kunna bockas. Minst 2 mm tjock fot om aluminium.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Ser mycket bra ut! Nu är det säkert en smaksak, men när chassit är så pass litet och förmodligen blir bordsplacerat, behövs det verkligen en frontpanel för annat än startknapp?

Nej det är inte helt säkert, men om jag hade möjlighet att ha det helt dolt så skulle jag gjort det

Skrivet av Findecanor:

Jag skulle kolla att jag gör "foten" tillräckligt tjock och sträcka ut sockeln lite. Annars är jag rädd att foten lätt skulle kunna bockas. Minst 2 mm tjock fot om aluminium.

Foten kommer vara tillverkad i samma material som resten av chassit, dvs 3mm aluminium så jag tror det ska hålla. själva benet vet jag inte ännu om det blir någon form at fyrkantsstål eller vad det blir.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen fått min sista del för bygget. PCI-e riser kabel, men den verkar hålla alldeles för låg kvalite. jag har lyckats få den att start i 16x gen 2.0 en gång, 8x några gånger och i gen 1.0 startar den ganska gärna. I auto vilket jag antar startar som gen 3.0 så kommer den igenom POST etc men dör efter man valt operativsystem.
Jag har även lött om den men skulle behöva kapa alla kablar för att få dem fina för att löda det snyggare men då kommer jag ha för korta kablar. Jag väntar även på en annan riser, får se hur den står sig.

Vad finns det för några BRA risers därute som finns i lager och inte kostar skjortan?
Tips är välkomna eller om någon har liggandes vore trevligt.. Behöver få tag på en 30cm som klarar gen 3 16x

Förhoppningsvis får jag den andra jag beställde nästa vecka. men jag har inte alltför höga förhoppningar på den.

Under tiden får ni uppdaterade bilder på designen av ventilationen!

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Perkka:

Jag har äntligen fått min sista del för bygget. PCI-e riser kabel, men den verkar hålla alldeles för låg kvalite. jag har lyckats få den att start i 16x gen 2.0 en gång, 8x några gånger och i gen 1.0 startar den ganska gärna. I auto vilket jag antar startar som gen 3.0 så kommer den igenom POST etc men dör efter man valt operativsystem.
Jag har även lött om den men skulle behöva kapa alla kablar för att få dem fina för att löda det snyggare men då kommer jag ha för korta kablar. Jag väntar även på en annan riser, får se hur den står sig.

Vad finns det för några BRA risers därute som finns i lager och inte kostar skjortan?
Tips är välkomna eller om någon har liggandes vore trevligt.. Behöver få tag på en 30cm som klarar gen 3 16x

Förhoppningsvis får jag den andra jag beställde nästa vecka. men jag har inte alltför höga förhoppningar på den.

Under tiden får ni uppdaterade bilder på designen av ventilationen!

http://idetorka.se/pictures/Saker/Chassi/chassis-render3-2.png

Kika på Li-Heat på ebay, jag har hört mycket gott om deras risers. Annars är det väl 3M som gäller men då kostar de en hel del.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

@C4B12: Jag har sett dessa, tyvärr tror jag inte att jag kommer få plats med dem i chassit då det är A typ på den som är 25cm.
Skulle troligen behöva göra chassit 1cm bredare bara för att risern ska få plats.
Har även sett Sintech som kanske skulle få plats, den verkar lovande och är 30cm B typ. dock sticker den ut lite. man får däremot inte reda på om den klarar pcie 3.0.

Skulle vilja ha något som är pci-e 3.0 och D typ Verkar gå att handla ifrån liheat och få 30cm D typ om man beställer över 100st

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag lyckats få tag på den sista delen i pusslet, en PCIe 3.0 specad 30cm riser kabel av typ D som verkar fungera!
Hittade till slut kabel hos moddiy.com

Nu ska troligen bygget ta fart på lördag! Mer updates då.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten uppdatering, jag har äntligen fått lite gjort på chassit. Var iväg och fick vattenskuret ut lite delar.

Efter lite filande gick det någorlunda bra att få ihop, återstår dock att löda ihop allt, gänga och borra lite extra hål jag inte fick med i ritningarna samt sidoplåtarna. men det händer något

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Efter en hel del bråkande med att försöka löda i aluminium utan gasbrännare har jag gett upp och övergått till en fruktansvärd fallback.. metall epoxy.

Men nu är chassit ihopsatt, ska behandlas lite, får se om det blir slippapper eller blästerskåp. sedan efter det svartmålas

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Spännande. Följes.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Blästrat blev det, dock med väldigt mjukt material i blästern vilket gjorde det extremt svårblästrat. lyckades även dra loss frontplåten så fick limma om den, den bör dock sitta bättre nu när det är blästrat och limmet fäster hårdare.

Om det inte blivit så flammit kunde man kanske låtit den vara men svartmålat kommer det bli nu.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kommer bli snygg detta, det känner jag på mig!

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, ser framemot slutresultatet!

Permalänk
Medlem

Arbetet går vidare, nu är det svartmålat!

Idag kommer jag troligen dra den interna strömkabeln, möjligen testa att sätta i allt för att se så det fungerar med riser kabel etc.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

UH OH, Problem

Kablarna får typ inte plats i chassit. får se hur man gör nu.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Det börjar kännas som att det kommer gå! Behöver korta ner kablar på något vis dock. samt det vore bra om man kunde få tag på alla orginalkablar till nätagget, saknar tyvärr pci-e kabeln. Men maskinen är igång och rullar nu

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Det börjar kännas som att det kommer gå! Behöver korta ner kablar på något vis dock. samt det vore bra om man kunde få tag på alla orginalkablar till nätagget, saknar tyvärr pci-e kabeln. Men maskinen är igång och rullar nu

http://idetorka.se/pictures/Saker/Chassi/IMG_3490.jpg

Ser grymt trevligt ut! Har du hämtat någon inspiration från DAN A4 SFX måntro? : )

Vad har chassit kostat totalt, inklusive material, vattenskärning, riser-kabel osv? Är nämligen själv otroligt sugen på att bygga något liknande i framtiden!

Permalänk
Medlem

@Belzer:
Jodå Dan A4 har varit till inspiration, men jag har funderat väldigt mycket själv för placering av komponenter men kommit fram till att det som han gjort är bland det bästa som går om man ska ha ett såpass litet chassi. man skulle kunnat lägga ut allt platt också men det skulle blivit såpass avlångt så jag gick ifrån den idén.

Jag var inne ett antal vändor på annan design men samma placering av komponenter tidigare, dels med inspiration av äldre antika bilar.

För min del har chassit varit väldigt billigt, min bror har företag där han har vattenskärare, och Aluminiumen har han gett mig, jag råkade först skära ut i 4mm då vi såg fel så de bitarna ligger nog någonstans.

Kopparn fick jag gratis hos plåtslagaren.

Det som kostat mig är epoxy,strömbrytare,sprayfärg,elkabel, c14 kontakt,neodynmagneter. jag kan tänka mig att jag har betalat ca 800kr för det, riserkabeln kostade ca 400kr, sedan har jag iofs köpt 2st riserkablar som inte fungerat så bra à ca 100kr styck.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

@Belzer:
Jodå Dan A4 har varit till inspiration, men jag har funderat väldigt mycket själv för placering av komponenter men kommit fram till att det som han gjort är bland det bästa som går om man ska ha ett såpass litet chassi. man skulle kunnat lägga ut allt platt också men det skulle blivit såpass avlångt så jag gick ifrån den idén.

Jag var inne ett antal vändor på annan design men samma placering av komponenter tidigare, dels med inspiration av äldre antika bilar.

http://idetorka.se/pictures/Saker/Chassi/3.png
http://idetorka.se/pictures/Saker/Chassi/4.png

För min del har chassit varit väldigt billigt, min bror har företag där han har vattenskärare, och Aluminiumen har han gett mig, jag råkade först skära ut i 4mm då vi såg fel så de bitarna ligger nog någonstans.

Kopparn fick jag gratis hos plåtslagaren.

Det som kostat mig är epoxy,strömbrytare,sprayfärg,elkabel, c14 kontakt,neodynmagneter. jag kan tänka mig att jag har betalat ca 800kr för det, riserkabeln kostade ca 400kr, sedan har jag iofs köpt 2st riserkablar som inte fungerat så bra à ca 100kr styck.

Ojfan, det är ju inte alls farligt! Bortsett från din spenderade tid och att du fått allt material, är 800 trots allt mindre än vad många lägger på sina chassin.

Jag följer bygget med stor entusiasm! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det går långsamt framåt, har fortfarande inte fått fixat med kopparplåten då den väntar på vattenskärning.
Men nu har jag äntligen fått andra kablar till nätagget och allt får plats i chassit! (beställde PP05-E paketet med lite mjukare och kortare kablar för trängre chassin)

Jag hoppas att jag kan få skuret plåten vecka 31

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Nu är sidoplåtarna utskurna och bockade!

Bättre bilder kommer troligen under morgondagen

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut!

Permalänk
Medlem

Känner mig ganska nöjd med bygget

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Entusiast

Inga planer på att klä insidan av sidoplåtarna med nåt dammfilterliknande material? Tänkte så man slipper se den underbara stockkylaren och dessutom förhindra det där hemska dammet.

Vilket som så är det otroligt stiligt, bra jobbat!