Permalänk
Medlem

Ingen bild vid byte till hdmi 1.4

Hej
Jag har en Epson tw3200 projektor som jag har kopplad till en Sony ct770. Jag har tidigare använt mig av lågbudget hdmi av tidigare modell, men den började krångla och jag fick flimmer så jag köpte mig en ny fin High speed kabel med Ethernet, eller 1.4 som jag har förstått det. Men när jag nu kopplar in den på precis samma sätt som den tidigare sladden så får jag ingen bild. Jag har även testat att koppla projektorn direkt till datorn och inte heller då får jag bild. Kopplar jag datorn med 1.4 sladden till min vanliga tv så får jag bild. Och kopplar jag åter in den gamla sladden till projektorn så blir det bild.
Har ni någon aning om vad som kan vara fel? Kan det vara så att projektorn inte klarar av hdmi 1.4? Jag trodde den skulle vara bakåtkompatibel.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kabel felande? Bakåtkompatibel ska de ju va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Kabel felande? Bakåtkompatibel ska de ju va.

Nej kabeln verkar funka bra. Den är helt ny och den funkar när jag kopplar datorn till tv'n med den. Men kopplar jag samma kabel till projektorn så får den ingen kontakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

"1.4" syftar på specifikationens versionsnummer. Inte på enskilda produkters egenskaper och aldrig på kablar.

Det verkar av felbeskrivningen som felet uppstår i din projektor då den vill inte visa bild från någon källa med såväl den gamla som nya kabeln, eller hur?

Vad man kan göra där är att ta ned projektorn, använda en kort kabel mot någon enkel källa likt en DVD/BD-spelare och testa ifall du får bild. Är det fortfarande ingen kontakt är det troligtvis projektorn.

Men glöm heller inte klassiskern: att man glömt ändra till rätt HDMI-ingång på projektorn.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Laxpudding:

Det verkar av felbeskrivningen som felet uppstår i din projektor då den vill inte visa bild från någon källa med såväl den gamla som nya kabeln, eller hur?

Skrivet av ZANDBERG:

Och kopplar jag åter in den gamla sladden till projektorn så blir det bild.

Jag skulle säga att det verkar som att han får bild när gamla sladden används, dvs felet är specifikt för den nya "1.4"-sladden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield