Permalänk
Medlem

amazon uk

Hej!

Jag försöker handla en produkt från amazon uk, vad är det jag ska betala? Produkten säljs av amazon men är intei lager hos de. Den finns hos annan säljare men frågar är om momsen. När jag lägger den från amazon i kassan så får jag priset inklusive Vat, men hos den andra så får jag ett pris utan vat verkar det som. Det står before vat och vat ligger på 0.0. Måste jag betala momsen i efterhand eller hur funkar det. Priset är identika men saknar vat hos 3.de part säljaren, tacksam för svar

Visa signatur

Clevo p150em. 3610qm, 7970m, 8gb ram, intel 520 120gb ssd

Permalänk
Medlem

@sheby7a: Sålänge varan skickas inom EU kommer du inte behöva betala något mer än vad du gör vid utcheckningen. I listan med alla säljare så brukar det specificeras under säljarnamnet var varan skickas ifrån, om dom skickar internationellt eller bara domestic och hur lång frakttiden är.

Permalänk
Medlem

När man handlar ifrån amazon och då oavsett om det är com/uk/de/etc så kan man få saker skickade från i stort sett vilket land som helst o världen.
Men det vanligaste är us/uk/osv och sen kina/hongkong/taiwan/indien som är långt ifrån ovanliga.

Har du handlat från amazon inopm eu dvs uk/de/osv så ska företaget du handlar ifrån ta betalt för moms/skatt/etc med den moms/etc det land du skickar till har och sen dom i sin tur betalar in detta till landet OM försäljningen till det aktuella landet överstiger en viss summa som är nånstans runt 100.000:- så inte så hög med andra ord.
Dvs kunden ska ej behöva bry sig om detta.

Dvs amazon ska sköta detta åt kunden MEN tar dom ej betalt och det skickas från land utanför EU så riskerar kunden att fastna i tullen och åka på moms/tull/deklareringsavgift som vid vilket annat köp utanför EU som helst.
MEN kunden har ju i detta aktuella fallet löpt varan från ett EU land bara det att det skickas ifrån tex kina och behöver då ej betala detta problemet är ju att kunden behöver skicka in bevis/bråka lite med tullen för att slippa detta vilket inte alla orkar med.
Och efter att kunden bevisat detta så är det amazon som får ta o betala moms/etc.

Frågan är ju om det är ett annat företag som säljer på amazon är det fortfarande amazon som ska sköta detta heller inte?
Det är ju tekniskt sett amazon man har gjort affären med då det är deras sida man handlat ifrån dom man betalar till och sen betalar amazon i sin tur till det andra företaget efter att dom tagit sin promille.
Så kunden har aldrig haft någon som helst kontakt med företaget utan enbart med amazon så det borde ju vara amazon som ska sköta allt.
Men jag är inte säker.

CDON funkar på samma sätt förövrigt då andra företag kan sälja saker på cdons sida och det är då cdon som ska sköta all garanti/osv enligt svenska lagar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!